Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
Oskidur
Titel
Registrerad 2015-04-24
Inlägg 1

Hejsan, pågrund av att jag hela tiden skadade mig pga. Överbelastningen så väljer jag nu att byta fokus på träningen. Men jag har ingen aning om hur jag ska göra det.

Jag är 19 år gammal, 91kg, 185cm och har deffat de senaste halvåret, deffen fortsätter tills jag är nöjd.
Jag har ju förstått att för att börja bygga en symmetriskt kropp kan jag inte köra 3or och 5or hela tiden. Jag förstår också att jag bör ligga mellan 8-12 reps, det som jag inte kan något om det är hur jag ska lägga upp träningen. Är det någon här som är duktig på att skapa ett träningsprogram.

Oskar

Chaan
Titel
Registrerad 2006-10-23
Inlägg 294

Som du vet är de flesta träningsprogram för styrka. Det beror på att det är hopplöst att få till ett fungerande program för bodybuilding. Därför växlar bodybuilders program från år till år, och byter också övningar. Till exempel sade Phil Heath i en träningsvideo på våren 2013 att han inte tränar armar. Förmodligen hade han uppehåll just då. Programmen du kan läsa i intervjuer med bodybuilders gäller just då, inte åren innan och efter.

Ett av de stora problemen med att skapa ett slutgiltigt träningsprogram för bodybuilding är "shock the body and keep it guessing". Man får bort många svagheter med styrkelyften men inte alla. Samma med isolationsövningarna, de fungerar, sedan måste man byta för att få fortsatt effekt.

Med reps är det inte riktigt som med övningar, utan det har funnits trender. För 25 år sedan var det 12 reps, nu är det trendigt att göra lite färre.

Ett annat krux är att du ofrånkomligen tränar axlar på bröstpasset och mittryggpasset. Behöver du träna mycket axlar så är det inget problem, men du kommer antagligen få ont.

Slutligen så tar inte träningen lika varje gång. Gör du samma pass tre gånger så kanske du får liknande effekt två av dem, och avvikande effekt den tredje. Därför är det inte säkert att hela kroppen blivit tränad när programmet är gjort.

Lägg upp träningen utifrån vad dina poseringsbilder visar. Det är ungefär så bodybuilders gör. Anledningen att det finns en massa speglar i gymet är att många vill se utseendet med pump. Du kommer också behöva lära dig muskelanatomi för att hitta eventuella svagheter.

Online just nu
Offline

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.


Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 1 medlemmar online. 0 foruminlägg har postats idag.



Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 389, december 2016

  • BODY 388, november 2016

  • BODY 387, oktober 2016

  • BODY 386, september 2016

  • BODY 385, augusti 2016

  • BODY 384, juli 2016

  • BODY 383, juni 2016