tjej som behöver hjälp!

Home Forums Bodybuilding tjej som behöver hjälp!

  • This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Posts
  • #107904
    #1084106

    hej ! jag är en 19årig tjej som skulle behöva lite hjälp ..
    det är så att jag precis har börjat styrketräna som första prio, då jag har bestämt för mig för att börja bygga min kropp.
    jag har innan tränat länge, i några års tid men då mest sprungit och andra konditions och uthållighets baserade träningsformer , och har enbart styrketränat som komplement till löpandet.
    men nu är det andra tider och jag har bestäms mig för att jag vill ta min träning ett steg längre och utmana mig rejält, så jag har slängt mig helt ur min trygghetszon och börjat med något jag inte har så mycket kunskap inom.
    jag ha precis börjat och har märkt resultat i framförallt min styrka på bara den här korta tiden! (ca 3-4 månader).
    men eftersom att jag är nybörjare och det känns som en helt främmande värld för mig så inser jag att jag nog skulle behöva lite hjälp, så därför tänkte jag vända mig hit för att höra ifall det finns någon som är kunnig inom byggarvärlden som skulle kunna tänka sig att hjälpa mig ? :) och med hjälpa mig menar jag om det finns någon som skulle kunna tänka sig att träna mig, isf säga hur, vad jag ska göra osv för att uppnå bästa resultat!
    Jag vet att det kanske låter som något helt galet , men jag behöver hjälp och då tänkte jag vrf inte vända mig till någon kunnig här ! :P

    #1084142

    Tjena Amira kul att läsa din tråd. En bra sak att gå igenom lite snabbt innan vi snackar träningsupplägg är lite grundstenar i träning. För att få resultat måste det ske någon form av progression i gymmet. För att progression ska ske måste återhämtningen vara där. Två underskattade nyckelprinciper i träning. Progression innebär att du med tiden lyfter mer vikt än vad du gjort tidigare. För att detta ska ske måste du kunna återhämta dig från pass till pass. Vi växer utanför gymmet. Det innebär en proteinrik kost där du även når upp till ditt dagliga kaloribehov.

    Träningsupplägg?
    Det finns otroligt många åsikter kring vad det bästa träningsupplägget är. Personligen föredrar jag helkroppspass och det ska jag snart dyka in lite mer djupare på varför. Helkroppspass, namnet i sig är självförklarande. Ett träningsupplägg som utförs 3 gånger i veckan där du tränar hela kroppen under ett och samma pass. Du kanske hört om pass där man tränar 1-2 muskler per dag. Dem är absolut inte fel att köra men dem har enligt många lite mer med vilken nivå man är på. Vill du bygga muskler så effektivt som möjligt så är helkroppspass enligt mig det bästa du kan köra. Har själv under mina år av träning använt mig av flera träningsprogram. Helkroppspass vinner dock över alla. Varför? Istället för att köra en massa oändliga sets och övningar för en och samma muskelgrupp gör vi såhär: 1 övning du tycker om per muskelgrupp. 2-3 set. Det kan verka lite men du kör samma muskel 3 gånger i veckan vilket stimulerar protein syntesen allt oftare. Mindre set innebär snabbare återhämtning. Snabbare återhämtning innebär i sin tur att du kan träna muskeln oftare och växa under fler tillfällen. Du siktar alltså på att öka i styrka för varje pass. Misstro inte att detta passet är mesigare eftersom antal set är färre. Ditt mål är att köra stenhårt på vartenda set du har framför dig. Med detta träningsupplägg kommer du köra mer frekvent, därför kunna öka i styrka mer oftare som i sin tur kommer resultera i mer effektiv muskeltillväxt.

    Full body workout
    Här är ett exempel jag själv och mina vänner använt mig av. Fått otroligt bra resultat med detta.

    Knäböj eller benpress
    Bakre lår curl
    Vadpress
    Breda chins
    Rodd
    Biceps curl
    Bänkpress
    Axelpress
    Shrug
    Triceps pressdown
    Chrunches (utan vikt)

    2-3 set på varje övning, 6-12 repetitioner. Kan du med god teknik göra fler än 12 repetitioner så är det dags att öka vikten med 1 kg på vardera sida. Basera helst dina övningar på fria vikter som hantlar och skivstång. Men övningarna är helt upp dig dig. Välj det du är bekväm med och sikta på att bli starkare i den övning vecka efter vecka.

    Lycka till berätta gärna hur det går. Du kanske inte alls gillar helkroppspass. Du kanske föredrar över underkropps pass eller mer uppdelat träningsupplägg. Allt är smaksak. Men kom ihåg att göra progression!

    Lycka till

    #1084356
    amiira wrote:
    hej ! jag är en 19årig tjej som skulle behöva lite hjälp ..
    det är så att jag precis har börjat styrketräna som första prio, då jag har bestämt för mig för att börja bygga min kropp.
    jag har innan tränat länge, i några års tid men då mest sprungit och andra konditions och uthållighets baserade träningsformer , och har enbart styrketränat som komplement till löpandet.
    men nu är det andra tider och jag har bestäms mig för att jag vill ta min träning ett steg längre och utmana mig rejält, så jag har slängt mig helt ur min trygghetszon och börjat med något jag inte har så mycket kunskap inom.
    jag ha precis börjat och har märkt resultat i framförallt min styrka på bara den här korta tiden! (ca 3-4 månader).
    men eftersom att jag är nybörjare och det känns som en helt främmande värld för mig så inser jag att jag nog skulle behöva lite hjälp, så därför tänkte jag vända mig hit för att höra ifall det finns någon som är kunnig inom byggarvärlden som skulle kunna tänka sig att hjälpa mig ? :) och med hjälpa mig menar jag om det finns någon som skulle kunna tänka sig att träna mig, isf säga hur, vad jag ska göra osv för att uppnå bästa resultat!
    Jag vet att det kanske låter som något helt galet , men jag behöver hjälp och då tänkte jag vrf inte vända mig till någon kunnig här ! :P

    Styrke eller Bodybuilding? Styrketräning är låg reps medan Bodybuilding är högre reps ungefär 10reps.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.