Fördomar kring testosteron och ilska

Home Forums BODY.se: Nyheter om kroppskultur Fördomar kring testosteron och ilska

  • This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Posts
  • #63374
    #420233

    Att hormonet testosteron framkallar aggressivitet tycks bara vara en fördom enligt ny forskning gjord i England och Schweiz.

    I ett beteendeexperiment där pengar skulle fördelas mellan 120 kvinnliga försökspersoner, fick kvinnorna först en injektion antingen med testosteron eller med placebo.

    Testosteronet gjorde dem inte mer aggressiva eller orättvisa i sitt köpslående.

    Tvärtom kom de med bättre, rättvisare erbjudanden, som minimerade risken att de skulle avvisas.

    Mer aggressiva, egocentriska och orättvisa blev de däremot om de trodde att de fått testosteron. Det tyder på att i den mån testosteron gör människor aggressiva så är det på grund av hormonets rykte, inte dess biologiska effekt, menar forskarna.

    Referens
    Christoph Eisenegger, Michael Naef, Romana Snozzi, Markus Heinrichs, Ernst Fehr: Prejudice and truth about the effect of testosterone on human bargaining behaviour, Nature, doi:10.1038/nature08711

    [http://www.sr.se/sida/arkiv.aspx?programid=406&artikel=3295077&date=2009-12-09]

    #420234

    De låter som en mycket bra och logisk förklaring ! !

    #420235
    Outsider0404 wrote:
    De låter som en mycket bra och logisk förklaring ! !

    Möjligtvis om du är kvinna. Eller kanske man med väldigt låga nivåer av testosteron. Svårt att säga hur ökade testosteronnivåer påverkar män. Kanske finns det utforskat med liknande metoder, det vet inte jag. Men utifrån det här tycker jag inte man kan säga att det är en myt rakt av och absolut inte mer än just kvinnor. Det vore bättre om de verkligen fick utsättas för något att verkligen roida över. :D

    #420236
    Eddie Vedder wrote:
    Möjligtvis om du är kvinna. Eller kanske man med väldigt låga nivåer av testosteron. Svårt att säga hur ökade testosteronnivåer påverkar män. Kanske finns det utforskat med liknande metoder, det vet inte jag. Men utifrån det här tycker jag inte man kan säga att det är en myt rakt av och absolut inte mer än just kvinnor. Det vore bättre om de verkligen fick utsättas för något att verkligen roida över. :D

    +1.

    Nu har jag inte läst igenom studien så ursäkta mig om jag är fel ute; men vad är förklaringen till att placebon blev aggressiva, och inte hela gruppen?

    Hur kan man applicera detta på högre doser som används i rekreativt syfte på män?

    Kan de verkligen ha gett sig in helhjärtat i någonting så skapat som studien erbjöd?

    #420237

    Det är faktiskt så när testosteron nivårena sjunker efter en ”top” så kan en lätt deppfas eller liknande problem kommer tillfälligt och då är personen som mest instabil. Enligt mig iallafall. Tror att en bra testo utsöndring gör en gladare och piggare. Funkar mycket bra för äldre herrar.

    #420238
    beciec wrote:
    Det är faktiskt så när testosteron nivårena sjunker efter en ”top” så kan en lätt deppfas eller liknande problem kommer tillfälligt och då är personen som mest instabil. Enligt mig iallafall. Tror att en bra testo utsöndring gör en gladare och piggare. Funkar mycket bra för äldre herrar.

    Rent allmänt eller något som har med studien att göra?

    #420239
    Eddie Vedder wrote:
    Rent allmänt eller något som har med studien att göra?

    Rent allmänt. Läste bara tropic :)

    #420240
    Warrior wrote:
    testosteorne är vidare kopplat till revirtänkande

    och dominans

    alltför höga nivåer kan alltså skapa en överdriven dominant personlighet

    testosterone har också nära samband med konkurrans

    och kan således skapa en sjukt tävlingsinriktad personlighet

    Allt du beskriver nu är ju förvisso vad man försökt utvärdera i den här studien och inte kunnat konstatera. Jag har inte kunskapen att utvärdera metodvalet och inte heller hur det kan överföras på män.

    Men det vore mer intressant om du skriver varför studieupplägget inte duger och varför det är som du säger trots att forskarna diskuterar något annat. Jag säger inte emot dig men det du skriver är i som sagt exakt det som forskarna här ifrågasätter med sina resultat.

    #420241
    Warrior wrote:
    vidare

    1. vad för typ av testosterone fick de?
    2. vilken mängd testosterone?
    3. i förhållande till när ”testet” utfördes när fick kvinnorna injektionen?

    [http://www.nature.com/nature/journal/v463/n7279/full/nature08711.html]

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.