GP: En renässans för fria vikter – ”träning i maskin bygger korkade muskler”

Home Forums BODY.se: Nyheter om kroppskultur GP: En renässans för fria vikter – ”träning i maskin bygger korkade muskler”

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 36 total)
  • Author
    Posts
  • #482773

    Alltid roligt med såna här artiklar! Från GP den 26/8:

    Situps är världens mest överskattade övning. Styrketräning i maskiner bygger korkade muskler. Det hävdar förespråkare av så kallad funktionell träning – en renässans för fria vikter och ett avsteg från den utseendefixerade fitnessindustrin.

    SATS, Kungsgatan. Dussintals löpband och motionscyklar står uppradade framför flimrande tv-apparater. En tjej cyklar, pratar i mobil och följer en såpa samtidigt. En kille sitter fastspänd i något som liknar en tandläkarstol och drar i ett handtag. Fram och tillbaka. Långsamt och kontrollerat. Exakt åtta gånger. Sedan paus. Han sitter kvar i en minut, gäspar, och kör igång nästa set.

    Det skulle kunna vara vilket annat gym som helt. Den mesta styrketräningen sker i övningar som isolerar musklerna en och en. Tränar du biceps, så kan du vara säker på att du bara tränar biceps och absolut ingenting annat.

    FRIIDROTTENS HUS, SLOTTSSKOGSVALLEN. Slitna skivstänger, hantlar och medicinbollar. Häcklöparen Robert Kronberg ligger på magen med en skivstång på skuldrorna och spänner upp ryggen i en båge. Bredvid honom stöter en späd tjej explosivt upp en stång på raka armar. Och genom hallen smäller det av medicinbollar som friidrottare drämmer i väggen.

    Primitiv utrustning, klassiska övningar. En kombination som har gett elitidrottsmän som Christian Olsson, Emma Green och Robert Kronberg styrkan att ta sig in bland världseliten.

    Hur är det möjligt?

    FÖR TRÄNARE PÅ ELITNIVÅ ÄR svaret enkelt. Framgångsrika elitidrottsmän tränar funktionellt. Och funktionell träning kräver inga komplicerade maskiner. Tvärtom kan de påverka negativt.

    Rickard Nilsson, träningsansvarig på SOK, Sveriges olympiska kommitté, berättar att det har funnits idrottsmän som blivit sämre när de styrketränat i maskiner.

    – Vi har inte nytta av styrka som vi inte kan kontrollera i koordination och balans, säger han.

    NILSSON HAR I FLERA ÅR MISSIONERAT mot maskinträningen och menar att i stort sett alla idrottsmän på elitnivå numer tränar med fria vikter.

    Framför allt de som sysslar med idrotter där resultaten är mätbara: i sekunder, centimeter eller kilon.

    – De går inte att lura eftersom de får svar på sitt träningsupplägg vid varje tävling, säger han.

    Rickard Nilsson tillhör elitidrottens värld, men allt fler hävdar att deras träningsprinciper bör gälla alla. En av dem är Henrik Dagård.

    – En fullt frisk människa som går på gym har ingen anledning att träna maskin överhuvudtaget, säger Henrik Dagård som de flesta kommer ihåg som en framgångsrik tiokampare. Medaljör i stora mästerskap, men också som affischnamnet som kom av sig under VM i Göteborg 1995. Överträning och skador satte punkt för en lovande karriär. Men Dagårds erfarenheter har gjort honom till en av landets mest framgångsrika fystränare, med meriter som SM-guld för fotbollslaget Elfsborg förra året.

    UTÖVER DET GER DAGÅRD KURSER i ”funktionell träning”, ofta med motionärer som målgrupp.

    – Med begreppet funktionellt menar man det som är användbart. För en bodybuilder kan en isolerad övning vara funktionell efter hans behov. Men för svenska befolkningen som ska använda sin kropp i arbete eller fritid så är inte en isolerad rörelse funktionell, säger Henrik Dagård.

    Den isolerade rörelsen skapar enligt Dagård ”dumma muskler”, muskler som inte är tränade i att samarbeta med andra.

    Idrottsmän använder alltid flera muskler i varje rörelse. Samma sak gäller motionärer, var sig de slår en golfsving, eller gör vardagssysslor: som att bära ner vinterdäcken i källaren eller lyfta ut tvååringen ur barnstolen.

    – Har du byggt upp en jäkla armstyrka utan att bygga upp bålen kommer kroppen att säga ”stopp, stopp, stopp, du får inte använda så här mycket muskelkraft. Jag kan inte stabilisera och skydda din rygg”, säger Henrik Dagård.

    OCH DÄR NÅGONSTANS KOMMER MAN till den funktionella träningens kärna: bålstyrka. Alla kroppsrörelser vi gör när vi står upp utgår nämligen från bålen: en tennisserve, en uppercut, sex … Utan bålstyrka kan vi omöjligt använda kroppen fullt ut. En dåligt tränad bål ger förr eller senare ryggproblem eller andra muskelsmärtor.

    Dagård räknar upp ett dussintal muskler som ingår i bålpaketet, det som ofta kallas för ”core”. Han stannar vid den djupt liggande magmuskeln, transversus abdominis. Den brukar beskrivas som en muskelkorsett som löper runt bålen.

    – Bara du har visualiserat att ”här ska jag lyfta den här grejen, jag ska kasta, räfsa eller gräva” så ska transversus med automatik kopplas på för att skydda ryggen, säger Dagård.

    PROBLEMET MED TRANSVERSUS och flera av de andra stabiliserade bålmusklerna är att de är helt inaktiva vid träning i de flesta styrketräningsmaskiner.

    – De funkar inte, för de stabiliserar inte din egen kropp. Rörelsen är fast och fixerad. Du tränar bara de yttre musklerna och inte de inre, säger Dagård.

    Som mycket annat kommer begreppet funktionell träning från USA. Men bortsett från begreppet är funktionell träning mer än en trend. Där finns en rörelse på gräsrotsnivå som ratar den kosmetiska träningen som fitnessindustrin marknadsför. De tränar för att utveckla sin styrka, snabbhet, uthållighet och använder inte spegeln som framgångsmätare.
    Utgår från rörelserna

    I funktionell träning utgår man mer ifrån rörelserna. ”Funktionalisterna” brukar räkna att vi i vardagen använder oss av sju naturliga basrörelser: rotation, utfall, knäböj, frånskjut, drag, böjning och press. Dessa rörelsemönster bör ligga till grund för träningen.

    #67485
    #482774

    Jag tycker artikeln är väldigt vettig faktiskt! Jag trivs själv bättre med fria vikter och mycket basövningar istället för att sitta i maskiner som isolerar mindre muskelgrupper. Skrattade lite åt beskrivningen av SATS gymmet också då det faktiskt är så det ser ut på många gym runt landet! :)

    Glöm sen inte att han faktiskt säger att vissa maskiner kan vara effektiva för bodybuilders, då dom faktiskt tränar på ett annan vis än oss ”vardagsmotionärer”

    /A

    #482775

    Bra skrivet! Faktiskt! Tänk på alla motionärer och nybörjare som sätts i maskiner och undrar sen varför de får ont i ryggen, eller tom ett ryggskott!!!
    Även kroppsbyggare ska träna funktionellt, men även sen kompletera med isoleringsövningar! :frust:

    #482776
    Classic N wrote:
    Bra skrivet! Faktiskt! Tänk på alla motionärer och nybörjare som sätts i maskiner och undrar sen varför de får ont i ryggen, eller tom ett ryggskott!!!
    Även kroppsbyggare ska träna funktionellt, men även sen kompletera med isoleringsövningar! :frust:

    Precis! Och allt för många nybörjare blir visade enbart maskiner. Till vilken nytta i det verkliga livet?

    #482777
    Allan wrote:
    Precis! Och allt för många nybörjare blir visade enbart maskiner. Till vilken nytta i det verkliga livet?

    När jag började styrketräna så blev jag tipsad av fystränaren av att använda maskinerna så jag lärde mig ”kontrollera” vikterna till senare, alltså bygga upp en grundfysik.

    Komentarer?

    #482778
    Classe wrote:
    När jag började styrketräna så blev jag tipsad av fystränaren av att använda maskinerna så jag lärde mig ”kontrollera” vikterna till senare, alltså bygga upp en grundfysik.

    Komentarer?

    Det finns ju en ökad skaderisk som nybörjare med fria vikter.. OM man lyfter för tungt. Kanske var det detta din tränare va rädd för? Själv tycker jag man kan börja med fria vikter direkt, fast då naturligtvis väldigt lätta..

    #482779
    Classic N wrote:
    Bra skrivet! Faktiskt! Tänk på alla motionärer och nybörjare som sätts i maskiner och undrar sen varför de får ont i ryggen, eller tom ett ryggskott!!!
    Även kroppsbyggare ska träna funktionellt, men även sen kompletera med isoleringsövningar! :frust:

    +1 mycket bra artikel.

    #482780
    Classe wrote:
    När jag började styrketräna så blev jag tipsad av fystränaren av att använda maskinerna så jag lärde mig ”kontrollera” vikterna till senare, alltså bygga upp en grundfysik.

    Komentarer?

    Hur fan lär man sig kontrollera fria vikter genom att köra i en maskin? Grundfysik byggs rimligtvis upp av grundträning med basövningar och inte maskiner!

    Värdelöst enligt mig. om fystränaren istället la sin energi på att lära ut de ”fria” övningarna korrekt föreligger det ännu mindre skaderisk. Maskinerna är bra för försäljningen. Människor är mottagliga för ”teknologiska underverk” och gymmen får lättare fler betalande kunder…

    Om du kör maskiner länge, för att ta bröstpress som exempel;
    du lägger dig sen för första gången och pressar hantelpress istället, klarar jättemycket vikt och kör på med bra självförtroende, bra tryck i pecsen… sen plötsligt stagnerar din stödmuskulatur, din ”dumma” muskel (pec) har fortfarande massa krafter krav och fortsätter trycka hårt uppåt men biceps,triceps och allt vad det nu är som stabiliserar i en sån rörelse har helt tappat orken och du tappar hanteln i skallen…

    har sett det många gånger – det ser förj-vligt ut när kompisar som gått från maskin till fria vikter tränar och jag har fått hoppa in för att rädda krossade tänder…

    Jag skulle själv aldrig lyssna på en SAFE-instruktör som själv ser ut som en kasse skit.

    #482781

    Så rätt så rätt :emo-thumb

    #482782

    Jag frågade häromdagen än en gång varför han rekomenderade maskiner till nybörjare jag fick som svar: Det är bra att få in rörelsen i maskin före så du vet lite vad det handlar om. Tänk dig om jag skulle sätta 50-åriga Märta och köra hantelpress, då skulle skaderisken vara betydligt större så jag rekomenderar maskinerna till att börja med för att få in rörelserna och sedan gå över till fria vikter.

    Komentarer, påhopp, etc? ^^

    #482783

    Ja, om kärringen går och dör av att lägga sig på en bänk, helt utan vikter första gången, och lära in endast rörelsen. Ja då håller jag med om att det är farligt.

    Om tantfanskapet klarar av så att säga funktionella vardagssysslor som att baka bröd och lyfta 2kg mjölpåsar, bära matkassar till rollatorn, varför skulle hon då skadas av att lära sig en rörelse, vilken som helst, på ett korrekt sätt, med en korrekt utvald vikt?

    50 år är dessutom inte någon gå-och-dö ålder… visst om farsan hjälper mig flytta blir han ganska sliten efter att bära soffor i trappor och det är ganska mycket farligare manöver än att ligga på en bänk i kontrollerad miljö med instruktör dessutom.

    Om instruktören inte klarar av något så simpelt som att lära ut en friviktsövning lär han inte bli bättre på det efter att Agda kört maskin. Ser nämnde själv ut som en kasse skit så förväntar jag mig inte mycket av denne.

    Agda ska självklart inte börja med tunga marklyft första dan innan hon provat ryggresningar först några veckor, men maskiner fyller inget som helst syfte för en helt frisk person!

    Nå ja, jag vet inte vad ni andra tycker men jag tror bara att maskiner på ett gym ökar medlemskostnaderna för oss andra som bara tränar med enklare och ganska underhållsfria redskap! De tar mycket plats, ger dåliga resultat, och går de sönder måste reparatör tillkallas. Hur svårt är det att hitta en svetsare om en hantel går sönder!?

    #482784
    Quote:
    I funktionell träning utgår man mer ifrån rörelserna. ”Funktionalisterna” brukar räkna att vi i vardagen använder oss av sju naturliga basrörelser: rotation, utfall, knäböj, frånskjut, drag, böjning och press. Dessa rörelsemönster bör ligga till grund för träningen.

    Någon som skulle kunna ge några exempel på övningar som överrensstämmer med dessa sju naturliga basrörelser? Knäböj, utfall, drag- och pressövningar har jag nog ganska bra koll på, men vad skiljer exempelvis frånskjut från pressövningar? Och vart går gränsen för en böjövning?

    #482785

    Skaderisken minimeras med väldigt lätta vikter.

    #482786

    Eller så börjar man träna fria vikter från start och är noga med att lära sig övningen korrekt och kör ett enkelt schema för att få nervsystemet att lära sig övningarna. När man känner sig stabil så kan man öka vikten successivt… duuuh ;)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 36 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.