Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
Titel
Registrerad 2005-10-18
Inlägg 97

Styrketräning bäst mot ryggont

Människor som har ont i ryggen mår bättre av styrketräning än av annan träning som gympa eller löpträning. Det visar ny kanadensisk forskning.

I studien fick en grupp försökspersoner antingen träna enbart styrka eller ägna sig åt mer rörelserelaterad träning under fyra månader.

Bland de som styrketränade fick 60 procent mindre ont och var mer rörliga efter träningsperioden, jämfört med bara 12 procent i den andra gruppen.

http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/sokresult.asp?first=1&last=1&from_date=1990-01-01+00%3A00%3A00&to_date=2008-12-21+18%3A24%3A04&page=1&intUnitID=406&programID=406&nyheter=1&Artikel=2503596&formatid=1&strSearch=styrketr%E4ning

Titel
Registrerad 2010-12-25
Inlägg 1

Länken tycks inte fungera längre?

Sa de någonting om diskbråck? Eller var det mest muskelvärk som blev bättre av styrketräning?

dirtyjackshit
Titel
Registrerad 2010-03-24
Inlägg 65

att träning är det bästa mot ryggont kan jag intyga, tryckte ihop dom 2 nedersta kotorna för ca 2 år sen, och nu efter ca 5 månader seriös träning så är det mycket bättre i ryggen men musklerna ser lite trasiga ut fortfarande i svanken, men det får man ju leva med haha :)

Joakim
Titel
Registrerad 2006-08-06
Inlägg 132

Ravioli skrev:
Länken tycks inte fungera längre?

Sa de någonting om diskbråck? Eller var det mest muskelvärk som blev bättre av styrketräning?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=2503596

Titel
Registrerad 2012-03-01
Inlägg 1

Jag hade jätte mycket problem i ryggen innan jag köpte en ny kontorsstol. Jag beslutade mig för att gå till en kiropraktor och han rekommenderade en stol som heter Back App (http://www.alter-ergo.se/). Eftersom att jag sitter mycket i mitt arbete var han övertygad om att det skulle hjälpa mig. Man tränar nämligen ryggen samtidigt som man sitter på stolen. Jag trodde aldrig att det skulle fungera men jag har aldrig ont i ryggen längre och dessutom är den skön. Om man ändå ska köpa en ny kontorsstol eller bara stol till arbetet så rekommenderar jag denna starkt. http://www.alter-ergo.se/ gå in på hemsidan eller kontakta mig på miranda_edholm@hotmail.com.

Whey-Proteinpulver
Titel
Registrerad 2012-07-03
Inlägg 36

SBU – Statens beredning för medicinsk utvärdering skriver sammanfattande: Om rygg och nacksmärta

Tyvärr är vår kunskap om hur man ska förebygga ont i ryggen och ont i nacken alltför bristfällig. Det behövs mycket mer forskning på det här området. Man skulle kunna tro att vi vet mycket om värdet av så kallade ergonomiska åtgärder (hur man anpassar en arbetsplats, till exempel arbetsställningar, till dem som jobbar där) men det gör vi inte. Man har också undersökt om till exempel olika slags korsetter är en bra metod för att förebygga ryggvärk, men det är det inte.

Däremot har det på senare år kommit flera studier som är vetenskapligt tillförlitliga och som pekar i en och samma riktning:

Fysisk träning är den mest effektiva åtgärden för att förebygga ryggvärk.

Online just nu

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.

Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 0 medlemmar online. 0 foruminlägg har postats idag.

Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

• De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 399, oktober 2017

• BODY 398, september 2017

• BODY 397, augusti 2017