En Terminators träning

Home Forums Dagböcker En Terminators träning

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 190 total)
  • Author
    Posts
  • #60011
    #368188

    Historik: Började träna på gym vid 15 års ålder och höll på ganska frekvent i tre år. Gjorde sedan ett uppehåll för att det var så mycket annat som skulle skötas (MC-åkning och öldrickande huvudsakligen). När jag var 23 satte jag igång stenhårt igen och tränade nästan fanatiskt i fem år tillsammans med likasinnade kompisar. Sedan avtog intresset något, för att dyka upp periodvis. Dock har jag hållt mig ”flytande” och aldrig släppt gymmet helt även om det ibland har handlat om månadslånga uppehåll eller endast ett pass i veckan o.s.v. Givetvis har både muskelmassan och styrkan minskat rejält jämfört med gamla toppnoteringar.

    Nutid: 35 år gammal gift småbarnsförälder som byggde hus för ett par år sedan och nu faktiskt har tid att träna igen. Kör på konceptet Villa, Volvo, Växa då det aldrig kommer in nåt hundskrälle i min tillvaro. Bor numera i Vänersborg och hittade för tre månader sedan ett gym som förenklade tillvaron tack vare sina generösa öppettider och där även motivationen återuppväcktes då det är ganska ”hardcore” och en gemytlig stämning där folk har lätt för att hälsa och prata med varandra.

    Mitt nuvarande mål är att komma tillbaka dit jag var en gång vilket innebär cirka 160 kg. i bänkpress och 200 kg. vardera i böj och mark. Det går relativt bra i både bänk och mark där det bara är cirka 10-15 kg. kvar i respektive övning. I knäböjen däremot saknar jag ungefär 50 kg. då det är benen som har blivit mest lidande när motivationen varit låg. Tränar med mycket basövningar men avslutar ofta med något finlir. Kroppen är uppdelad på fyra pass vilka klaras av på en veckas tid. Kör nästan alltid till failure. Har inga spikade övningar utan skapar ofta passet medan jag kör det. Träningen ska alltid hållas under en timma.

    Spliten som gäller för tillfället är:
    Tisdag: Bröst, axlar
    Torsdag: Rygg, biceps
    Lördag: Triceps, vader, grepp
    Söndag: Ben

    Var är mage då frågar någon! Skit i den säger jag då. Har aldrig behövt träna den då den har så lätt för att växa ändå. :p Nej, skämt åsido så tycker jag den får sitt i andra övningar. Grepp har jag nyligen börjat träna då jag skadat ett finger för ett tag sedan och märkte att det gjorde gott för rehabiliteringen att sitta och klämma lite på en CoC. För övrigt är jag 170 cm. lång och väger 90 kg. Något tjock men inte direkt fet. Har genomfört en diet för ganska många år sedan men aldrig haft några planer på att tävla.

    Ja just det…jobbar i det stora kända skadedjursbolaget, därav min självutnämnda Arnold-wannabee-rubrik.

    NU KÖR VI!!

    #368189

    Antar att det är Gym1 du syftar på, när du säger hardcorekänsla? :)

    #368190
    grekelito wrote:
    Antar att det är Gym1 du syftar på, när du säger hardcorekänsla? :)

    Det har du helt rätt i, vad skulle det annars vara? :D
    Tränar du också där kanske?

    #368191

    Finns inte många andra gym som kan erbjuda det Gym1 gör :) Nej, men jag har bott i Vänersborg hela mitt liv tills jag flyttade till Östersund för 1 år sen för att plugga, så jag känner allt till staden haha, är där och hälsar på med jämna mellanrum då jag har familjen där.

    #368192

    Har just bett att få journalen flyttad till dagböcker då jag upptäckte att alla vikter och repetitioner ska redovisas här. Sånt har jag ingen järnkoll på när jag kommer hem från gymmet då det mesta går på känsla när jag är där. Kommer istället notera vissa milstolpar på ett antal övningar jag använder för att följa utvecklingen samt annat som kan vara av intresse för mig själv och förhoppningsvis någon mer.

    Dagens pass:
    Knäböj: 3 set. 7 x 130 kg som bäst.
    Benpress: 4 set. 10 x 10 plattor.
    Bensträck: 4 set.
    Liggande lårcurl: 4 set.
    Raka marklyft: 2 set.

    Knäböj är min ”skamövning” i nuläget. Blir lika förvånad varje gång jag lyfter av vikten och det känns så förbannat tungt men det är väl bara att pina på för att få krut i benen igen.

    Raka marklyft utförs i T-bar -ställningen. Tycker det funkar utmärkt att stå där och tänja och dra med baksidan av låren. Rekommenderas!

    Ingen på gymmet verkar veta vad släden i benpressen väger. Ej heller vikterna som hör till den. Det handlar om små tjocka järnvikter som är helt omärkta och det är svårt att känna om de väger 20 eller 25 kilo. Kanske någon som vet. Bifogar en bild på härket.

    Det var allt för idag. Ha en trevlig arbetsvecka allihop.

    // Glenn

    #368193
    malawiglenn wrote:
    Glenn ruls!

    Förstår att DU tycker det, och jag kan bara hålla med. :emo-thumb

    #368194

    Idag fick jag tyvärr stå över den planerade bröstträningen då gårdagskvällen bjöd på en plötsligt krampande Rhomboideus, troligen orsakad av för mycket bebiskånkande. Ungefär vid halv sju kände jag hur muskeln drog ihop sig och bara en kvart senare var jag rejält handikappad. Hade oerhörda problem att ta mig ner i och upp ur soffan m.m. Natten var inte särskilt rolig den heller. Vis av erfarenheten då jag haft liknande problem med nacken några gånger tidigare bet jag ihop och släpade mig till jobbet imorse eftersom vila bara förlänger tiden innan man blir bra igen. Som väntat lättade det upp ganska bra under dagen men tillräckligt bra för ett träningspass är det inte än. Får se om det kanske går att klämma in imorgon istället.

    Sånt som händer…men lite pinsamt är det att man kan bolla med hyfsade vikter på gymmet men inte bära runt på sin lilla 6-månaders son utan att knäcka sig. :unsure:

    #368195

    Jämföra olika benpressar är ju hopplöst.

    Din ser ut att väga rätt lätt, men har en högre lutning än normalt.
    Så 200 kg i den motsvarar säkert 250-300 kg på den jag brukar köra på.

    Den första benpressen jag tränade på hade en riktigt låg lutning, där körde jag på 430 kg plus en polare på ca 80 kg när jag var 19 år:)

    #368196
    Vincent Qvarfordt wrote:
    Jämföra olika benpressar är ju hopplöst.

    Din ser ut att väga rätt lätt, men har en högre lutning än normalt.
    Så 200 kg i den motsvarar säkert 250-300 kg på den jag brukar köra på.

    Den första benpressen jag tränade på hade en riktigt låg lutning, där körde jag på 430 kg plus en polare på ca 80 kg när jag var 19 år:)

    Ja det är som sagt helt meningslöst, men det kommer snart in lite mer träningsvikter här. Vi hade också en sån där ”impa-press” på mitt dåvarande gym för 10 år sedan. Motionär-Svensson höll ju på att trilla baklänges när dom såg vilka vikter vi lite mer seriösa lastade på men hade dom bara vågat prova skulle nog de flesta kunnat pressa 20 kakor plus kompisen i den maskinen. :p

    #368197

    Ja då fick jag alltså till ett ersättningspass för det jag missade igår. Fick hålla igen lite med tanke på min krånglande rhomboideus som inte är 100% fräsch än, men ganska bra gick det allt ändå.

    Bänkpress: 4 set. 130 kg. x 4 reps. som bäst.
    Pullovers: 3 set. 35 kg:s hantel 8 reps.
    Cabelcross nedifrån: 3 set.

    Militärpress: 3 set. 60 kg. x 5 reps. som bäst.
    Hantellyft framåt: 3 set.
    Side-laterals i maskin: 3 set.
    Kabeldrag åt sidan: 4 set.

    Stod över träning av trapezius med hänsyn till min stackars rygg.

    Det känns som att mitt första delmål, att komma upp till min gamla nivå, inte ligger alltför långt bort. Det borde räcka med några månaders träning till (förutom benen som kommer kräva ett år eller nåt). Nästa mål får nog bli att komma ikapp Vincent Qvarfordt som ofrivilligt blivit jaktobjekt, mest för att han ligger lagom långt före i det mesta. Han verkar dock inte ha tagit illa upp av utmaningen. Bara inte den jäkeln ökar alltför mycket nu. :p

    #368198

    Kan du ge dig fan på, nu känner jag mig jagad och måste ge lite extra

    #368199

    Rhomboideus är inte 100% bra än men jag kan inte säga att det påverkade träningen idag. Trodde jag skulle behöva hålla igen lite, men icke!

    Sittande rodd, smalt grepp: 4 set. 6 x 100 kg som bäst.
    Latsdrag: 3 set.
    Marklyft: 4 set. 5 x 170 kg som bäst.

    Hantelcurl: 4 set.
    Hammercurl, tvåhandsfattning: 3 set.
    Cablecurl: 3 set.

    Väldigt nöjd med att marklyften ökar fort. Pumpen i biceps gjorde att jag kände mig som Lee Priest efter passet. Tyvärr handlade det nog mest om inverterad anorexi om jag ska vara ärlig. Känner mig lite hostig i bröstet nu. Hoppas verkligen inte det utvecklas till något värre.

    #368200

    Dålig form och dålig posör, det är jag medveten om. Men detta är vad jag har att jobba med just nu. :P

    #368201

    Ser bra ut och ska följas! Lycka till!

    Mvh Arnel!

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 190 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.