Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
Raderad
Titel
Registrerad 2018-08-21
Inlägg 0

Historik: Började träna på gym vid 15 års ålder och höll på ganska frekvent i tre år. Gjorde sedan ett uppehåll för att det var så mycket annat som skulle skötas (MC-åkning och öldrickande huvudsakligen). När jag var 23 satte jag igång stenhårt igen och tränade nästan fanatiskt i fem år tillsammans med likasinnade kompisar. Sedan avtog intresset något, för att dyka upp periodvis. Dock har jag hållt mig "flytande" och aldrig släppt gymmet helt även om det ibland har handlat om månadslånga uppehåll eller endast ett pass i veckan o.s.v. Givetvis har både muskelmassan och styrkan minskat rejält jämfört med gamla toppnoteringar.

Nutid: 35 år gammal gift småbarnsförälder som byggde hus för ett par år sedan och nu faktiskt har tid att träna igen. Kör på konceptet Villa, Volvo, Växa då det aldrig kommer in nåt hundskrälle i min tillvaro. Bor numera i Vänersborg och hittade för tre månader sedan ett gym som förenklade tillvaron tack vare sina generösa öppettider och där även motivationen återuppväcktes då det är ganska "hardcore" och en gemytlig stämning där folk har lätt för att hälsa och prata med varandra.

Mitt nuvarande mål är att komma tillbaka dit jag var en gång vilket innebär cirka 160 kg. i bänkpress och 200 kg. vardera i böj och mark. Det går relativt bra i både bänk och mark där det bara är cirka 10-15 kg. kvar i respektive övning. I knäböjen däremot saknar jag ungefär 50 kg. då det är benen som har blivit mest lidande när motivationen varit låg. Tränar med mycket basövningar men avslutar ofta med något finlir. Kroppen är uppdelad på fyra pass vilka klaras av på en veckas tid. Kör nästan alltid till failure. Har inga spikade övningar utan skapar ofta passet medan jag kör det. Träningen ska alltid hållas under en timma.

Spliten som gäller för tillfället är:
Tisdag: Bröst, axlar
Torsdag: Rygg, biceps
Lördag: Triceps, vader, grepp
Söndag: Ben

Var är mage då frågar någon! Skit i den säger jag då. Har aldrig behövt träna den då den har så lätt för att växa ändå. :p Nej, skämt åsido så tycker jag den får sitt i andra övningar. Grepp har jag nyligen börjat träna då jag skadat ett finger för ett tag sedan och märkte att det gjorde gott för rehabiliteringen att sitta och klämma lite på en CoC. För övrigt är jag 170 cm. lång och väger 90 kg. Något tjock men inte direkt fet. Har genomfört en diet för ganska många år sedan men aldrig haft några planer på att tävla.

Ja just det...jobbar i det stora kända skadedjursbolaget, därav min självutnämnda Arnold-wannabee-rubrik.

NU KÖR VI!!

Titel
Registrerad 2009-11-16
Inlägg 1 055

Antar att det är Gym1 du syftar på, när du säger hardcorekänsla? :)

Raderad
Titel
Registrerad 2018-08-21
Inlägg 0

grekelito skrev:
Antar att det är Gym1 du syftar på, när du säger hardcorekänsla? :)


Det har du helt rätt i, vad skulle det annars vara? :D
Tränar du också där kanske?

Titel
Registrerad 2009-11-16
Inlägg 1 055

Finns inte många andra gym som kan erbjuda det Gym1 gör :) Nej, men jag har bott i Vänersborg hela mitt liv tills jag flyttade till Östersund för 1 år sen för att plugga, så jag känner allt till staden haha, är där och hälsar på med jämna mellanrum då jag har familjen där.

Raderad
Titel
Registrerad 2018-08-21
Inlägg 0

Har just bett att få journalen flyttad till dagböcker då jag upptäckte att alla vikter och repetitioner ska redovisas här. Sånt har jag ingen järnkoll på när jag kommer hem från gymmet då det mesta går på känsla när jag är där. Kommer istället notera vissa milstolpar på ett antal övningar jag använder för att följa utvecklingen samt annat som kan vara av intresse för mig själv och förhoppningsvis någon mer.

Dagens pass:
Knäböj: 3 set. 7 x 130 kg som bäst.
Benpress: 4 set. 10 x 10 plattor.
Bensträck: 4 set.
Liggande lårcurl: 4 set.
Raka marklyft: 2 set.

Knäböj är min "skamövning" i nuläget. Blir lika förvånad varje gång jag lyfter av vikten och det känns så förbannat tungt men det är väl bara att pina på för att få krut i benen igen.

Raka marklyft utförs i T-bar -ställningen. Tycker det funkar utmärkt att stå där och tänja och dra med baksidan av låren. Rekommenderas!

Ingen på gymmet verkar veta vad släden i benpressen väger. Ej heller vikterna som hör till den. Det handlar om små tjocka järnvikter som är helt omärkta och det är svårt att känna om de väger 20 eller 25 kilo. Kanske någon som vet. Bifogar en bild på härket.


Det var allt för idag. Ha en trevlig arbetsvecka allihop.

// Glenn

72808.attach

Raderad
Titel
Registrerad 2018-08-21
Inlägg 0

malawiglenn skrev:
Glenn ruls!


Förstår att DU tycker det, och jag kan bara hålla med. :emo-thumb

Raderad
Titel
Registrerad 2018-08-21
Inlägg 0

Idag fick jag tyvärr stå över den planerade bröstträningen då gårdagskvällen bjöd på en plötsligt krampande Rhomboideus, troligen orsakad av för mycket bebiskånkande. Ungefär vid halv sju kände jag hur muskeln drog ihop sig och bara en kvart senare var jag rejält handikappad. Hade oerhörda problem att ta mig ner i och upp ur soffan m.m. Natten var inte särskilt rolig den heller. Vis av erfarenheten då jag haft liknande problem med nacken några gånger tidigare bet jag ihop och släpade mig till jobbet imorse eftersom vila bara förlänger tiden innan man blir bra igen. Som väntat lättade det upp ganska bra under dagen men tillräckligt bra för ett träningspass är det inte än. Får se om det kanske går att klämma in imorgon istället.

Sånt som händer...men lite pinsamt är det att man kan bolla med hyfsade vikter på gymmet men inte bära runt på sin lilla 6-månaders son utan att knäcka sig. :unsure:

Vincent Qvarfordt
Titel
Registrerad 2008-01-31
Inlägg 2 091

Jämföra olika benpressar är ju hopplöst.

Din ser ut att väga rätt lätt, men har en högre lutning än normalt.
Så 200 kg i den motsvarar säkert 250-300 kg på den jag brukar köra på.

Den första benpressen jag tränade på hade en riktigt låg lutning, där körde jag på 430 kg plus en polare på ca 80 kg när jag var 19 år:)

Raderad
Titel
Registrerad 2018-08-21
Inlägg 0

Vincent Qvarfordt skrev:
Jämföra olika benpressar är ju hopplöst.

Din ser ut att väga rätt lätt, men har en högre lutning än normalt.
Så 200 kg i den motsvarar säkert 250-300 kg på den jag brukar köra på.

Den första benpressen jag tränade på hade en riktigt låg lutning, där körde jag på 430 kg plus en polare på ca 80 kg när jag var 19 år:)


Ja det är som sagt helt meningslöst, men det kommer snart in lite mer träningsvikter här. Vi hade också en sån där "impa-press" på mitt dåvarande gym för 10 år sedan. Motionär-Svensson höll ju på att trilla baklänges när dom såg vilka vikter vi lite mer seriösa lastade på men hade dom bara vågat prova skulle nog de flesta kunnat pressa 20 kakor plus kompisen i den maskinen. :p

Raderad
Titel
Registrerad 2018-08-21
Inlägg 0

Ja då fick jag alltså till ett ersättningspass för det jag missade igår. Fick hålla igen lite med tanke på min krånglande rhomboideus som inte är 100% fräsch än, men ganska bra gick det allt ändå.

Bänkpress: 4 set. 130 kg. x 4 reps. som bäst.
Pullovers: 3 set. 35 kg:s hantel 8 reps.
Cabelcross nedifrån: 3 set.

Militärpress: 3 set. 60 kg. x 5 reps. som bäst.
Hantellyft framåt: 3 set.
Side-laterals i maskin: 3 set.
Kabeldrag åt sidan: 4 set.

Stod över träning av trapezius med hänsyn till min stackars rygg.

Det känns som att mitt första delmål, att komma upp till min gamla nivå, inte ligger alltför långt bort. Det borde räcka med några månaders träning till (förutom benen som kommer kräva ett år eller nåt). Nästa mål får nog bli att komma ikapp Vincent Qvarfordt som ofrivilligt blivit jaktobjekt, mest för att han ligger lagom långt före i det mesta. Han verkar dock inte ha tagit illa upp av utmaningen. Bara inte den jäkeln ökar alltför mycket nu. :p

Vincent Qvarfordt
Titel
Registrerad 2008-01-31
Inlägg 2 091

Kan du ge dig fan på, nu känner jag mig jagad och måste ge lite extra

Raderad
Titel
Registrerad 2018-08-21
Inlägg 0

Rhomboideus är inte 100% bra än men jag kan inte säga att det påverkade träningen idag. Trodde jag skulle behöva hålla igen lite, men icke!

Sittande rodd, smalt grepp: 4 set. 6 x 100 kg som bäst.
Latsdrag: 3 set.
Marklyft: 4 set. 5 x 170 kg som bäst.

Hantelcurl: 4 set.
Hammercurl, tvåhandsfattning: 3 set.
Cablecurl: 3 set.

Väldigt nöjd med att marklyften ökar fort. Pumpen i biceps gjorde att jag kände mig som Lee Priest efter passet. Tyvärr handlade det nog mest om inverterad anorexi om jag ska vara ärlig. Känner mig lite hostig i bröstet nu. Hoppas verkligen inte det utvecklas till något värre.

Raderad
Titel
Registrerad 2018-08-21
Inlägg 0

Dålig form och dålig posör, det är jag medveten om. Men detta är vad jag har att jobba med just nu. :P

72964.attach 72963.attach

Arnel Turcinhodzic
Titel
Registrerad 2009-12-15
Inlägg 335

Ser bra ut och ska följas! Lycka till!

Mvh Arnel!

Raderad
Titel
Registrerad 2018-08-21
Inlägg 0

Satt och tryckte grippers framför TV:n igår kväll så det blev ingen greppträning idag.

Bänkpress, smalt grepp: 3 set. 6 x 100 kg som bäst.
Triceps extensions i maskin: 4 set.
Pushdowns: 3 set.

Vadpress i benpressen: 5 set.
Sittande vadpress: 6 set.

Efter passet var det raka vägen hem till TV-soffan och en påse grillchips. Har hört att det är väldigt viktigt att få i sig salt- och fettillskott så snabbt som möjligt om man vill maximera muskelutvecklingen. Synd att vi inte har Kentucky Fried Chicken här i Vänersborg. Då hade man snart haft lika mycket muskler som Lee Priest.

Raderad
Titel
Registrerad 2018-08-21
Inlägg 0

Powerracket var upptaget så jag hoppade över knäböjen och styrde om passet helt och hållet.

Benpress: 10 set. De två sista med fötterna tätt ihop.
Lårcurl: 8 set.
Benspark: 6 set.

That's it! Ska bli intressant att se hur detta känns imorgon. Tycker det är ganska kul att frångå sina vanliga rutiner ibland och drämma av en massa set på någon enstaka övning istället.

Raderad
Titel
Registrerad 2018-08-21
Inlägg 0

Gripperträning hemma i TV-soffan igen. Siktar på att klara min CoC 2 nu men det är allt nån centimeter kvar. Har aldrig tränat grepp förut och var riktigt klen där men nu börjar det hämta sig lite.

Raderad
Titel
Registrerad 2018-08-21
Inlägg 0

Vaknade 05:00 och var pigg som en lärka. Perfekt tänkte jag, då drar jag till gymmet nu eftersom vi hade lite annat att göra på eftermiddagen också. Kom till gymmet 05:30 men vid dörren var det stopp. Inloggning/upplåsning med kort fungerade inte trots att det ska vara OK fr.o.m. 05:00. FAN...Sommartid! Inloggningsdatorn var så klart inte ändrad! Nu var det ingen idé att åka hem så jag väntade en halvtimme bara för att märka att det funkade lika dåligt 06:00. Mitt kort är tydligen inte programmerat för "full tidsram". Varför? Förstår inte varför det inte är det som default. Jag blev lite sur men det gick snabbt över och det fick bli ett lunchpass idag istället.

Bänkpress: 4 set.
Lutande hantelpress/flyes: 3 set.
Cablecross nedifrån: 3 set.

Militärpressar: 3 set.
Baksida axlar i maskin: 3 set.
Hantellyft framåt: 3 set.
Hantelshrugs: 4 set.

Raderad
Titel
Registrerad 2018-08-21
Inlägg 0

Sittande rodd, smalt grepp: 3 set.
Roddmaskin, brett grepp: 3 set.
Marklyft: 6 set. 5 x 170 kg som bäst.
Latsdrag: 3 set.

Z-stångcurl: 4 set.
Scott-hammercurl, tvåhandsfattning: 3 set.
Curlmaskin: 3 set.

Failade på 190 kg i marklyft men det var väldigt nära att det åkte med upp och jag tror felet var att jag ställde mig för smalt med fötterna då jag var lite rädd för vikten. :o Hade räknat med en tvåa och blev lite besviken men lyckades dra 5 x 170 kg efteråt, vilket tröstade mig igen. Det borde inte vara så länge kvar innan 200 pannor åker upp som en vettskrämd katt!

Vincent Qvarfordt
Titel
Registrerad 2008-01-31
Inlägg 2 091

Bra bredd och volym.

Det där kommer se bra ut efter lite mer träning och en deff.

Raderad
Titel
Registrerad 2018-08-21
Inlägg 0

Vincent Qvarfordt skrev:
Bra bredd och volym.

Det där kommer se bra ut efter lite mer träning och en deff.


Deff? Min fru säger att jag inte är det minsta tjock. :D

Albin
Titel
Registrerad 2006-11-20
Inlägg 4 180

Finns nog en hel del kött därunder Glenn!
+ för att du ser ut som en gó gubbe också... :)

Raderad
Titel
Registrerad 2018-08-21
Inlägg 0

Albin skrev:
Finns nog en hel del kött därunder Glenn!
+ för att du ser ut som en gó gubbe också... :)


Goa gubbar är vi allihop som heter Glenn. Vet inte hur många lustigkurrar som har sagt "Glenn...är du från Göteboooorg ellerrrr?". Alla tror att dom är den förste också. :p

Raderad
Titel
Registrerad 2018-08-21
Inlägg 0

Hinner inte träna imorgon så det fick bli ett pass idag istället. Klämde i mig våfflor och grädde på kvällen och kom sedan på att jag borde åka till gymmet. Det var inte optimalt att träna med gräddspyan trängandes på men det gav faktiskt med sig efter bara en liten stund.

Dips: 3 set. 10 x 20 kg extra som bäst.
Triceps extensions i maskin: 3 set.
Pushdowns, smalt grepp: 3 set.

Stående vadpress: 6 set.
Sittande vadpress: 5 set.

Pinchgrepp: 6 set. 2x10 kg/hand. Cirka 7-8 sekunder.
Barholds: 4 set. 120 kg.

Raderad
Titel
Registrerad 2018-08-21
Inlägg 0

Knäböj: 5 set. 8 x 130 kg samt 2 x 150 kg som bäst.
Frontböj: 4 set.
Benspark: 4 set. 5 x 100 kg som bäst.
Lårcurl: 4 set. 5 x 50 kg som bäst.
Raka marklyft med hantlar: 3 set.

Har aldrig kört frontböj förut och hade lite problem med tekniken. Måste fälla ryggen en aning längst ned och hur jag än höll i stången ville den gärna rulla framåt för mig så mycket energi gick åt till det. Bra tips på hur man ska bära sig åt mottages tacksamt.

Raderad
Titel
Registrerad 2018-08-21
Inlägg 0

Hantelpress: 4 set. 5 x 50 kg som bäst.
Pullovers: 4 set.
Cablecross nedifrån: 3 set.

Hantellyft framåt: 4 set.
Shrugs: 4 set.
Baksida axlar, maskin: 2 set.
Vajerdrag från sidan: 2 set.

Nackhuva: 4 set.

Hoppade över pressövningen för axlarna idag då jag är lite ansträngd i den högra. Kände mig lite svag när jag kom till gymmet och tror att en träningsfri vecka skulle göra gott för styrkan nu. Är dock inte särskilt sugen på att göra uppehåll eftersom motivationen ligger på topp men det får kanske bli så snart ändå. Det beslutet tas efter nästa pass då marklyften kommer att visa om det behövs eller ej.

Raderad
Titel
Registrerad 2018-08-21
Inlägg 0

Det blev lite Captains of Crush i TV-soffan igår när träningsjournalen redan var skriven så jag kände mig tvungen att uppdatera lite så ni alla får veta hur duktig jag är.

CoC: 8 set.

Får fan inte ihop tvåan än. Den dagen den går i bott ska jag fira med tårta och raketer.

Raderad
Titel
Registrerad 2018-08-21
Inlägg 0

Marklyft: 5 set. 2 x 190 kg som bäst.
Sittande rodd, smalt grepp: 3 set.
Rodd med brett grepp i maskin: 3 set.
Chins med assist: 3 set.

Hammercurl hantel, tvåhandsfattning: 3 set.
Isocurl (gammal Arnoldbräda): 3 set.
Cablecurl: 3 set.

Mycket kul att det gick så bra att slita upp 190 kg i marklyften idag. Förra veckan kom jag ju bara halvvägs! Gav fan i att stå och lalla med dragremmar utan körde Pasanens stil (se hans journal) där man bara hugger vikten och drar. Lika roligt var att jag mäktade med 6 x 170 kg efteråt, alltså en repetition mer än förra gången. Ser fram mot att besegra 200-spöket inom kort.

Biceps finns inte mycket att säga om. Har alltid haft lätt för att få armarna att växa så det är aldrig något att bli besviken på när dom tränas.

Vincent Qvarfordt
Titel
Registrerad 2008-01-31
Inlägg 2 091

Glenn Spänn skrev:
Deff? Min fru säger att jag inte är det minsta tjock. :D


Tjock och tjock.
Självklart kan du gå utan en formförbättring och vara nöjd med livet ändå.
Men vore väl kul att se hur du skulle se ut med lite mindre fett oxå?
Var en riktig kick för mig första gången.

Bra pass du smäller av, nu måste jag börja köra med CoC oxå:\

Raderad
Titel
Registrerad 2018-08-21
Inlägg 0

Dips: 3 set. +20 kg är lagom nu. Relativt lätt.
Triceps extensions, maskin: 3 set.
Pushdowns, smalt vinklat grepp: 3 set. Drop på det sista.

Stående vadpress: 5 set.
Sittande vadpress: 6 set.

Pinchgrepp: 4 set.
Barholds: 5 set. 140 kg som högst. Orkar inte alls länge.

Lika bra pass som vanligt. Stämningen på gymmet är oslagbar. Folk hälsar och pratar, de flesta tränar hårt och hardcorestuket genomsyrar hela stället. Det gör en väldig skillnad för motivationen jämfört med att träna på "Den Stora Kedjan" som jag gjorde förut.

Ikväll:
Chips: 1 rör Pringles med dipp.

Online just nu
Offline

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.


Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 1 medlemmar online. 0 foruminlägg har postats idag.



Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden

  • BODY 404, augusti

  • BODY 403, maj 2018

  • BODY nr 1 2018

  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017