Hence den styrketränande bondens comeback!

Home Forums Dagböcker Hence den styrketränande bondens comeback!

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 227 total)
  • Author
    Posts
  • #99175
    #1070150

    Hejsan, har bestämt mig för att flytta till dagböckerna då det känns som det finns flera grannar här:)
    Jag har hållit till på ”Seriösa träningsjournalerna” tidigare men tänkte från och med idag börja uppdatera här.

    Jag försöker mig på att komma tillbaks i form efter att ha åkt på en cambylobacterinfektion. Tappade 10 kg och väger nu ca 70kg. Har varit en jobbig tid utan träning och att vara slö i kroppen. Men är påväg tillbaka nu och det kommer få ta sin tid, bara skynda långsamt:)

    Börjar med att lägga upp dagens bröstpass
    Bänkpress
    10x40kg
    10×40
    6×55
    5×60
    5×60
    4×60
    3×60
    3×60
    20×40
    20×40

    Hantelflyes
    8x27kg
    8×27
    6×27
    7×27
    6×27

    Chrunches
    15×3

    Passet kändes okej, det är just det psykiska man slåss mot, detta var ju ”lätt” förut. Men idag lyckades jag hålla de tankarna borta och fokusera och prestera så bra som möjligt på passet.

    Har inte tänkt på vad jag ska köra för upplägg framöver, någon som har ett basic program? kör helst tre ggr per vecka.
    Benen har jag uteslutit en tid nu samt ländryggen. Ländryggen får sitt i jobbet nu, kommer lägga in det lite senare då jag börjar komma ikapp igen.

    Här kommer länken till min tidigare journal här på body
    [https://www.body.se/forum/seriosa-traningsjournaler/hence-den-styrketranande-bonden-246252]

    Mvh Hence

    #1070179

    ok,inget ländrygg å ben.
    ja då är det bara,övre rygg-axlar-bröst-armar kvar då.mage också då.antingen lägger du det tillsammans med stöd muskler i det du kör.typ:rygg först-sedan biceps ,för de har ju redan använts.-sedan:bröst-axlar-triceps.
    eller tvärtom för att få mer ut till armträningen.bröst-axlar-bicca,,,,,rygg-tricca.detta kan man ju variera.har jag gjort.
    el 3 split.dag1:övre rygg.dag2:bröst-axlar.dag3:vila.dag4:bicca-tricca.dag5:vila.dag6:vila.sen så börja om igen.mage på varje pass som sista el första övning.
    funkar å köra ett tag…..;-).har jag gjort iu alla fall.

    #1070180

    Tackar för inlägget, 3 split ser ut att passa mig bäst just nu. Problemet är ju benträningen här hemma, har inte tillgång till en bra bencurl/benspark maskin. Nu när jag inte är 100% ig så vill jag undvika böjar. Ett alternativ är ju ioch för sig att köra lätta böjar och fler reps, kanske är smartare än att utelämna det helt en tid. Tror du att detta blir bra

    Dag 1 övre rygg och ben lätta frontböjar och knäböjar
    dag 2 bröst axlar
    dag 3 vila
    dag 4 biceps och triceps
    dag5 vila
    dag6 vila och sen köra mage efter varje pass.

    Tror att det är behövligt med 3 vilodagar i veckan för mig, eftersom det inte blir vilodagar till fullo eftersom jag jobbar i lantbruket varje dag.

    #1070182

    Sådärja! Kul att se dig här bland dagböckerna, nu blir det smidigare att kika in hos dig med :)

    Fortsätt att inte försöka tänka på hur stark du var för några månader sedan. Det kan du ju ändå inte göra någonting åt, så det är bara acceptera läget och jobba utifrån de förutsättningarna du har nu. Jag tror på dig :D

    Kör hårt !

    #1070198
    kuulan wrote:
    Sådärja! Kul att se dig här bland dagböckerna, nu blir det smidigare att kika in hos dig med :)

    Fortsätt att inte försöka tänka på hur stark du var för några månader sedan. Det kan du ju ändå inte göra någonting åt, så det är bara acceptera läget och jobba utifrån de förutsättningarna du har nu. Jag tror på dig :D

    Kör hårt !

    Tack så mycket, känns bra efter flytten hit, kändes som knappt nån läste min journal sen de gjorde om forumet:) Även om man inte uppdatera på flera veckor låg man ändå på första sidan:) Innan de gjorde om så försvann man ju efter en dag från första sidan, skillnad vilken aktivitet det var då.

    Ja precis ska försöka att inte tänka så bara köra på och sträva efter nya mål. Tack för att du tror på mig:)

    #1070206
    Hence wrote:
    Tackar för inlägget, 3 split ser ut att passa mig bäst just nu. Problemet är ju benträningen här hemma, har inte tillgång till en bra bencurl/benspark maskin. Nu när jag inte är 100% ig så vill jag undvika böjar. Ett alternativ är ju ioch för sig att köra lätta böjar och fler reps, kanske är smartare än att utelämna det helt en tid. Tror du att detta blir bra

    Dag 1 övre rygg och ben lätta frontböjar och knäböjar
    dag 2 bröst axlar
    dag 3 vila
    dag 4 biceps och triceps
    dag5 vila
    dag6 vila och sen köra mage efter varje pass.

    Tror att det är behövligt med 3 vilodagar i veckan för mig, eftersom det inte blir vilodagar till fullo eftersom jag jobbar i lantbruket varje dag.

    stämmer bra det,att du måste vila mera,det är ju då muklerna växer……lol.ser väl bra ut schemat,men iofs,kan du kanske köra något för baksida ben.kör böjen,men sen kanske raka mark för baksida då.typ GM,god mornings.för böjen tar ju framsida å insida mkt.ha det bra nu å kämpe på…..;-)

    #1070266

    Okej hulken, lite raka mark ska jag nog kunna lägga in:)

    Ett arm pass just avklarat, vilket kanon pass det blev. Super energi hela passet igenom. Så himla skönt när bara allt stämmer. Märks att man gått ner några kg då musklerna syns mer än innan vilket är en motivationshöjare.
    Armar
    Biceps
    Stående bicepscurl med ez stång
    Uppvärmningset
    12x20kg
    12×20
    arbetsset
    10x25kg
    10x27kg
    10×27
    12×25
    avslutningset
    15x20kg
    Sjukt bra pump efter denna övning, underbart!!!

    Hammercurl explosivt på vägen uppåt långsamt på nervägen
    7×13,5kg
    6×13,5
    6×13,5

    Isolationscurl hantel
    8x9kg
    7x12kg
    7×12

    Triceps
    Frenchpress ez stång
    Uppvärmningset
    12x20kg
    12×20
    arbetsset
    6x25kg
    10×25 tog i utan dess like :)
    6×25 lite utbränd där

    Enarms triceps press bakom nacken
    5x9kg (krafterna börjat sina)
    15x5kg (satsade på fler reps och uthållighet istället, då krafterna börja falla)
    15×5
    15×5

    Avslutningsvis frenchpress där jag skulle ge allt
    8x25kg

    Mage
    chrunches
    15x3set

    Där kände jag mig nöjd, fick riktig fin pump i armarna idag, vilken kontakt och jävlar anamma.

    Blev några bilder idag på armarna, var länge sen jag la upp nåt, så här ser det ut i dags läget.

    #1070350

    deffen syns på axlarna!!!…..;-)

    #1070383
    bighulken wrote:
    deffen syns på axlarna!!!…..;-)

    Hehe, ja det syns att man kör mycket med högafflar och öser ut kraftfoder och spannmål, blir ju framåtlyft varenda dag :) hehe:)

    #1070386

    Hejsan, då var det träningsdag återigen:) Idag så bestämde jag mig för att bara köra övre rygg, ryggen används alldeles för mycket dagligen så har känt mig lite risig där. Men körde lite högre reps idag och det gjorde gott tycker jag. Den där härliga uttröttande känslan efter passet. Blir att jobba 3 timmar i dag och det är nog tur det, ska försöka jobba så skonsamt som det bara går även om det är svårt i våran gamla tungjobbade lagård:
    Först powerwalk på grusväg med barnvagn lastad med 7,5 kg:s son:) Distans 4km med mycket backar
    Sen in på gymmet hemma
    Övre rygg
    Breda latsdrag
    12x30kg
    12×30
    10×35
    10×35
    Latsdrag bakom nacken
    15x20kg
    15×20
    15×30
    15×30
    Latsdrag V-handtag
    15x30kg
    15×30
    7×40
    7×40
    Sittande rodd i kabel
    12x40kg
    15×40
    15×40
    15×40
    Chrunches
    15×3

    Sådär ja bara käka lunch nu då. började med nya whey 80 stevia i förrgår, har kört holistic protein förut men den är alldeles för dyr men bra.

    Då kör vi en bilduppdatering på överkropp fram och baksida, kan vara kul att jämföra med längre fram.
    På något sett tycker jag inte det gör så himla mycket att jag tappade de där kilona, har ju jagat tillbaka 2 kg från 10,5 kg.s tappet. Är ju hårdare nu och förhoppningsvis så ska jag kunna bygga på mig lite kvalificerad massa:D

    Vikt 69,5kg

    #1070422

    Halloj

    Träning idag igen, hehe jobbigt jobbigt:) Jobbade i lagårn i morse sen blev det frukost, sen lite lek med lill grabben. Runt 10:00 var det dags för ett bröst och axlar pass. Kändes riktigt kul idag också, kämpade på :)
    Måste säga att jag verkligen fått tillbaka gnistan igen, var länge sen det var såhär roligt att gymma som det är just nu.
    Bara att köra på nu

    Axlar
    Sittande hantelpress utan ryggstöd
    uppvärmning
    15x9kg
    15×9
    arbete
    12×13,5kg
    11×13,5
    9×13,5

    Bänkpress
    uppvärmning
    15x20kg
    10×40
    5×50
    arbete
    3x60kg
    5×60
    4×60
    4×60

    Axlar och bröst superset
    Sittande sidolyft 5kg


    >Hantelflyes 13,5kg
    15x5kg


    >8×13,5kg
    15×5


    >8×13,5
    10×5


    >6×13,5

    Magdödaren (Benlyft)
    35stxkv
    mådde illa efter det setet, tog i så mycket jag kunde. Ojoj fick räcka där. Får nog utrusta gymmet med en spyhink i fortsättningen:) Kan ju bero på att magen inte riktigt är helt återställd, kanske skulle väntat med att träna ytterligare en halvtimme, blev nog för tätt inpå frukosten. Men ingen skada skedd som tur var:D

    #1070441

    ja du får nog träna med tanke!!!…..inte bara att ta i å stånka på,då blir man int så långlivad.
    men kämpe på bare…….;-)

    #1070514
    bighulken wrote:
    ja du får nog träna med tanke!!!…..inte bara att ta i å stånka på,då blir man int så långlivad.
    men kämpe på bare…….;-)

    Jo så är det verkligen, alla fall med magträningen:)
    Nu har jag suttit i ett par dagar i traktor, håller på och plöjer så har faktiskt lyckas vila kroppen bra utan att behöva ta i för mycket, bara sitta och köra i traktorn. Enda nackdelen där är väl att det är lätt att bli stel i nacke och rygg.

    Jaha då nyss kört igenom armarna, blev ett hyffsat bra pass där jag ökade på vikterna sen förra passet och öka på repsen lite i frenchpressen och det gick bätre än sist. Får se om det går att lägga på ett kg mer nästa gång
    Armar
    Biceps
    Stående bicepscurl med ezstång
    12x20kg
    12x20kg
    10x25kg
    10x29kg
    10x31kg öka på 4kg sen förra passet och körde lika många reps :)
    avslutningsset
    10x25kg

    Isolationscurl
    10x9kg
    9×9
    8×9
    7×9

    Triceps
    Frenchpress
    10x20kg
    10x25kg
    10x25kg 4 fler reps en sist på 25 kg vikten
    10x25kg (Fick kämpa riktigt rejält på den sista receptionen)

    Enarms tricepspress bakom nacken
    6x9kg
    5x9kg
    5x9kg

    Chrunches
    15×3

    Det går ju bra, ökar på 1 kg nästa pass i ez curlen och frenchpressen

    #1070529

    ja,du vila…..det är en konst å teknik att sitta på rätt sätt länge.man måste vara stark i hela bålen då.för att upprätthålla spänningen hela tiden,så att kroppen inte slaknar å man sitter hängandes.med böjd kropp å ryggrad.
    det är i dessa fall,ryggraden tar stryk.diskar.
    så att sitta är inte vila,som många tror.vilket därför resulterat i många trasiga ryggar osv.(jag bara sitter ju),brukar vara den vanliga jargongen.
    att sitta på ett riktigt sätt,bra å rätt sätt.kräver sina muskler.i hela bålomr.mage-ländrygg osv.samt att det också är en statisk belastning,dvs,länge pågående utan nån större maxbelastning.
    bra med crunches där,hence.gäller att stärka upp mage,men även tänka på sidomag musklerna.bland de viktigaste på magen,till skillnad mot vad en del tror å vill tycka.de flesta vill ju ha tvättbräda på framsidan…..lol.ja hela bål delen är ju absolut viktigast,utan att vara stark där,så kan man inte sitta stå eller annat…….lol.
    så att sitta helt upprätt länge,i timmar kräver sina tribut.

    men men,bra att du kämpar på i alla fall…….nu slutar jag,blir alltid långrandig i mina skriverier…….lol.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 227 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.