Langers krig mot fettvalkarna och de tunga vikterna

Home Forums Dagböcker Langers krig mot fettvalkarna och de tunga vikterna

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 78 total)
  • Author
    Posts
  • #355168

    Efter att ha läst en del dagböcker och Journaler här så vart jag väldigt peppad att skriva en själv. Det verkar dumt att inte ta vara på all den kunskapen och erfarenheten som många här inne besitter.

    Tanken är att jag ska ladda upp mina träningspass och utveckling för att själv kunna gå tillbaka och se hur jag tränade och hur allt såg ut men framförallt för att få feedback på min träning och vad som kan göras bättre och vad som inte borde göras alls kanske. Och vem vet kanske inspirera någon precis som många här har inspirerat mig.

    Träningsbakrund:
    Har tidigare tränat och tävlat i boxning. Hade då en matchvikt på 64 kilo och behövde väldigt sällan banta inför tävlingarna. Jag hade på den tiden inte direkt något kroppsfett överhuvudtaget.
    pga en axelskada vart jag tvungen att sluta med boxningen efter några år och gick då ner mig totalt kroppsmässigt. Jag har alltid haft lätt för att lägga på mig kroppsfett och svårt att bli av med det.
    Jag började halvhjärtat träna på gym och hade väl önskningar om att bli stor och stark men eftersom satsningen var halvhjärtat så uteblev de stora resultaten. Det slutade med att motivationen försvann och träningen uteblev.

    Sen har det blivit lite halvhjärtade försök till under åren tills i våren 2010 då tänkte jag att nu är du en riktigt fläskis nu får du skärpa dig. Och köpte mig ett par löparskor och började först gå och sen springa.
    Det resulterade i att jag gick ner 8kg på 4 månader men har långsamt gått upp 4 av dem igen. Det är nog till viss del muskler men även mycket fett. Nu har jag bestämt mig för att stor satsa på träningen och har nu i början valt att lägga upp det i perioder så är nu inne på en månad styrketräning och ska under december köra mer cardio och sen i Januari tillbaka till styrketräningen.

    Med lite bakgrund inklämt så går vi vidare mot var jag är idag.

    lite mått:
    Ålder: 26 (1984)
    längd: 175
    vikt: 82
    midjemått: 100
    bröst: 101
    lår: 90
    överarm: 35 avslappnad och 39 anspänd.

    skickar även upp en bild på hur kroppen ser ut nu i starten.

    #59804
    #355169

    Dagens träningspass såg ut enligt följande:
    (KGxREPS)
    Trapzlyft:
    30×15
    30×12
    30×12
    30×20

    Enarmsrodd stående på bänk:
    25×10
    25×8
    25×8
    25×8

    Bent over two-Dumbell row (kom inte på någon bra översättning på svenska)
    15×10
    15×8
    15×6
    15×6

    Raka marklyft
    50×12
    70×10
    70×8
    70×6
    70×8

    Hantellyft framåt:
    12,5×10
    12,5×8
    12,5×6
    12,5×6

    Latsdrag (brett grepp)
    54×10
    54×8
    54×6
    54×6

    Axelpress bakom nacke i Smithmaskin
    10×10
    20x10x4

    Kör inte så tunga vikter än eftersom jag är rädd för att dra på mig någon skada nu när motivationen är hög. Känns bättre att köra lite lättare och kontrollerat än att slänga på stora vikter och tumma på tekniken.

    #355170

    Idag firade jag min födelsedag med att gå ifrån mitt vanliga schema och körde istället ett armpass här på morgonen. Och magen fick även den jobba lite.

    Hantelcurl:
    12,5*10 17,5*6*4

    Bicepscurl med rak stång:
    20*10 20*8*3

    Enarmscurl i cablecross:

    23*10 23*8*3

    Tricepsextensions i cablecross:
    41*10
    55*10*3

    Kickbacks:
    5*10 8kg*8*3

    Stående tricepsextension med rep:
    41*10*4

    Crunches i maskin:
    35*20*3

    Sneda crunches:
    kv*20*3

    #355171

    Slänger upp en liten bild på biceps..inte mycket att skryta med men större ska det ju bli :D

    #355172

    Morgonens Pass

    Idag fick tuttarna jobba lite..verkligen dags att shapea upp manboobsen.:up:
    (vikt*reps*set)
    Bänkpress
    50kg*8*3 60kg*6

    Snedbänk
    40kg*8*4

    Flyes
    10kg*8*4

    Pullovers
    20kg*10 25kg*8*3

    Avslutade med 20 min på löpbandet i 5.50/km tempo.

    #355173

    Igår fick det bli en vilodag och sen hände det lite tråkiga saker som gör så att det blir vilodag även idag som det ser ut. Kanske att jag kan komma iväg i eftermiddag men har inga större förhoppningar på det tyvärr. Men imorgon då blir det åka av igen.

    #355174

    Det vart ingen vilodag idag. Hade lite ilska att bli av med sedan igår så gick ner och körde axlar och mage iaf.

    Axelpress
    15*10 17,5*6*3

    Hantellyft sidan
    10*8*4

    Hantellyft fram 12,5*8*4

    baksida axel i cablecross 14*8*4

    crunches i maskin 35*20 30*20 30*15

    sneda crunches
    kv*20*2

    Ett ganska kort men befriande pass. Aggressionerna var nästan helt borta och jag mådde mycket bättre :)

    #355175

    Idag vart det ett lite längre pass. Eftersom jag nästan alltid tränar innan jobbet så brukar det kunna bli lite små stressigt då jag inte vill kliva upp allt för tidigt. Men idag var jag ledig och tog det lugnt utan att stressa nånting.

    Passet bjöd på detta:
    Raka marklyft
    Uppvärmingsset på 50*10
    70*10 90*6*3

    Latsdrag
    54*10 61*8*3

    Hantelrodd
    25*8*4

    Stående rodd i smithmaskin
    28*10 38*10 38*10 38*13

    Shrugs
    30*15 25*15*3

    Hantelcurl
    15*10 17,5*8*3

    Ez curl
    30*8*4

    Enarmscurl i cable
    18*8*4

    avslutade träningen med 20 min på crosstrainern.

    #355176

    Hittade en länk om Max-OT som verkade intressant och vettig. Så det tänkte jag försöka mig på att köra efter.

    När jag har läst en massa här på forumet så verkar det som om det är indelat i två läger, ett som tycker att Max-OT är det bästa som hänt träningsvärlden och ett som tycker att det är fullkomligt skit. Jag tänkte bilda mig en egen uppfattning och prova det from måndag.

    Det enda som jag tycker verkar lite konstigt är uppvärmningen. Ok om man redan är stor och stark och kan värma ordentligt på så pass höga vikter men för en annan som fortfarande är ganska klen i de flesta övningarna så måste det bli till att värma med bara stången. Har jag rätt eller fel? rätta mig gärna för jag tar emot alla tips jag kan få.

    #355177

    Känner mig nästan som ett barn dagen innan julafton..
    är sjukt taggad för att dra igång med Max-OT imorgon..
    Hoppas på positiv och snabb utveckling. Som det sägs att den ska ge.

    #355178

    Yes då var första passet på Max-OT avklarat. Idag stod ben på matsedeln och jag har väl aldrig gillat att köra ben. Kanske kommer från boxningstiden när man inte ville ha stora ben för stora ben väger mycket. Men det var riktigt kul! Hade laddat Phonen med lite ny träningsmusik så till takterna av Metallica och Maiden så pressade jag upp vikterna. :D

    Passet såg ut som nedan.

    Uppvärmning
    Benspark 30*15 50×10
    Lårcurl 30*15 50*10
    Benböj 58*8

    Pass:
    Benböj 88*6*3
    Benpress 100*6 110*6
    Raka marklyft 90*6 100*6

    Stående vadpress i Smithmaskin 108*8*2
    sittande vadpress
    75*8 70*8

    Kändes sjukt bra idag men det är svårt första veckan och ta rätt vikter, känner att jag nog kan lägga på lite till nästa på vissa övningar iaf. Kan knappt vänta till morgondagens pass. :up:

    #355179

    Ser att du kommit gång! Tar ett tag att hitta dom nya träningsvikterna, fast det löser man inom ett par veckor! Du lär INTE krympa under tiden.

    Var noggrann med viloveckorna, kan ta emot som fan i början att slöa fast jag har alltid klarat några extra reps/vikthöjningar efter en sån vilovecka.

    Kör så det ryker! :up:

    #355180
    Skrotbonden wrote:
    Ser att du kommit gång! Tar ett tag att hitta dom nya träningsvikterna, fast det löser man inom ett par veckor! Du lär INTE krympa under tiden.

    Var noggrann med viloveckorna, kan ta emot som fan i början att slöa fast jag har alltid klarat några extra reps/vikthöjningar efter en sån vilovecka.

    Kör så det ryker! :up:

    Tackar mannen!
    Jag har tänkt köra som de säger med en hel vilovecka var 8e vecka och då bara köra lite cardio den veckan.

    #355181

    Dagens skörd:
    Uppvärmning
    Hantelcurl 10*12 12,5*10
    rak skivstångscurl 22*8

    Pass
    Biceps

    Rak skivstångscurl 42*6 52*4 (får gå ner lite till nästa vecka för kändes inte som utförandet vart korrekt vid 52kg)
    Hantelcurl 20*6 22,5*6
    kabelcurl 64*6*2

    Triceps
    Kabelpushdowns 59*6*2
    Liggande tricepspress 32*6*2
    Kickbacks 12,5*6

    Mage
    Benlyft med vikt 10*12 10*14
    Kabel crunches 65*12*2
    Crunches med vikt 10*12

    Passet kändes relativt bra..laborerar ju såklart fortfarande med vikterna. Det enda var kabelcrunches.. Jag måste ha gjort fel för det tog inte lika bra som jag minns att det har gjort förut. Får slipa lite på den.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 78 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.