Nördfarbrorn som inte bara vill sitta still

Home Forums Dagböcker Nördfarbrorn som inte bara vill sitta still

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 236 total)
  • Author
    Posts
  • #56624
    #276957

    Sådärja. Nu är träningen på gång som den ska (hoppas jag).
    Började förra veckan och då körde jag två hel kropps pass med ca 15minuters uppvärmning på löpband. Eftersom det var första träningarna på nästan ett år så satte den efterlängtade träningsvärken in på väg från gymmet mot duschen. Alltid lika spännande och se om man lyckas få upp armarna så pass att man kan schamponera sig :)
    Den här veckan så kommer det att bli tre hel kropps pass med 20 minuter löpbandsuppvärmning. Målet är att få till ett rent cardio pass också på vecko basis så att det blir fyra träningsdagar i veckan.
    Det jag vill uppnå är att få ner midjemåttet och vikten till under hundra. Till och börja med iaf så får vi se sen.

    Lite siffror:
    Ålder: 43
    Längd: 190cm
    Vikt: 112kg

    Jag har tagit lite andra mått och något som jag hoppas kommer att bli så kallade före bilder :)

    Resultat hittills:
    Svettas mer och mer för varje pass
    Mindre skumma krämpor i muskler som jag glömt att jag hade.

    Har inget helt klart träningsprogram ännu utan provar på lite olika maskiner och övningar ännu för att se vad som funkar med min lite felproportionerade kropp (kort rygg och långa extremiteter)

    #276958

    Såja i fredags var det mitt tredje pass för denna veckan. Planen för nästa vecka är:
    Måndag 20 min löpband + 30-50 min styrkepass (helkropp)
    Tisdag tester, har fått PT’s från skolans idrottsprogram som ska kolla på hur kass form jag egentligen har :)
    Onsdag vila
    Torsdag 20 min löpband + 30-50 min styrkepass (helkropp)
    Fredag simma eller löpband i minst 4o minuter
    lördag och söndag vila (eller snarare jobba med huset)

    #276959

    var lite ur form i måndags så då vart det inget mer än en halvtimmes rask promenad :( men gjorde iaf tester igår och det kändes rätt bra, så nur har jag träningsvärk igen :D Så träning torsdag fredag så blir det nog iaf hyffsat denna veckan.

    #276960

    Bra jobb. Tappa inte stinget nu.
    Vill du ha motivation så släng en titt på min blogg. Delar träningslära och motivation där.
    [www.fitnessguru.se/sakertraning http://www.fitnessguru.se/sakertraning%5D

    #276961

    idag vart det kondition
    Tänkte köra 30 minuter på crosstrainer men det var så tråååååkigt så det blev bara 20… kompenserade detta med att köra 10 minuter roddmaskin efter crosstrainern :)

    Imorgon dags för helkroppspass igen om inget annat händer.

    Kan man byta ut rubriken på sin tråd?

    #276962

    Igår kändes det helt ok, 20 min på löpband (han 2,53 km istället för 2,21 som jag gjorde första dan) och sedan en helkropps pass.

    idag ont i halsen kanske feber :( nåja har helgen på mig att bli frisk
    Har införskaffat ove rytters bok för oss som är 40+ så den ska jag kolla i för lite inspiration/information/transpiration :)

    #276963

    varit sjuk nu en vecka, fan vad irriterande. hoppas det blir bättre snart så jag inte tappar det lilla jag lyckats förbättra.
    Nåja, som sagt körde mina små PT’s lite tester på mig. eftersom vi provade oss fram lite vad gällde övningar och vikter så blev det så där. Körde 2-3 set av nedanstående övningar och visar här de bästa setten

    Knäböj: 65kg 12 ggr
    Bänkpress: 50 kg 9 ggr
    Biscep Curl: 20 kg 12 ggr
    Triscep pushback: 7 kg 12 ggr
    Militär Press: 25 kg 12 ggr
    Liggande Cyckling: 1 min
    Rygg: Marklyft 40kg 10 ggr

    (inte så illa för en nördgubbe :-) som inte rört sig på nästan ett år, antar att snöskottning bygger lite styrka iaf)

    får se om det har blivit någon förbättring sen när deras projekt tar slut

    #276964

    fortfararande krasslig hoppas det går över så jag kan ta tag i det igen på måndag. Har desutom lovat mig själv att skärpa mig med fikabröd och annat skräp :) inte för att det varken är ofta eller mycket, utan bara för att det inte ger nått.

    #276965

    Fortfarande sjuk :( testade lite pingis med några kollegor p åjobbet igår för att kolla grundläget, resultat: snabt svettig och anfådd och lite suddig syn … inte så bra så ingen tyngre träning idag heller :(

    #276966

    inget tränat denna vecka :( På måndag går jag påt igen oavset hur jag mår annars kanske jag tappar sugen…

    #276967

    SÅja tränade igår.
    20 minuter löpband – 2,5 km
    Tänade tidigt så inte så mycket folk = superset (det är väl så det heter när man byte övning istället för att vila mellan setten)
    Först ben
    Bensträck 40-45 kg 3 set med 8-12 reps
    Benböj 45 kg 3 set 8-12 reps
    Sen armar
    Triceps Repdrag neråt (satte repen i övre trissan på nån maskin :) 17,5-22 kg 3 set 8-12 reps
    Biceps curl (satte en liten stång i nedre trissan på samma maskin:) 22kg 3 set 6-12 reps

    Sen en axel övning inte superset.
    sidlyft med hantlar 3 set
    10kg – 8 reps
    9 kg 6-7 reps

    Inte hundra procent koll på alla siffror borde ta med mig papper och penna och skriva upp ordentligt.

    #276968

    Tjenare!
    Nu blir det några tuffa veckor framöver då man ska vänja både kropp och knopp med vanan att träna, och ibland kan man behöva tvinga sig själv att genomföra vissa pass då den gosiga och söndersuttna soffan lockar förföriskt. Det är bara att bita ihop, för sedan så går kroppen över en magisk gräns och man känner sig inte riktigt tillfreds med sig själv de gånger man inte har rört på sig. Det ska bli kul att läsa om dina framsteg i journalen här framöver och dom kommer, även om det vissa gånger känns som att utvecklingen går åt fel håll. Mvh/ Waco3000

    #276969

    Tack för uppmuntran
    Kom iväg idag med :)
    20 min löpband – 2,6 km
    Mer folk idag = inga superset
    Pecs (stavas det så) i maskin
    40kg*12reps
    35kg*10reps
    30kg*9reps

    Latsdrag
    40kg*14reps
    50kg*10 reps
    50kg*8reps

    Abdominal crunch (stod det på apparaten) focus helaraddan av mittre magmusklerna
    35kg*27reps
    45kg*17reps
    50kg*13reps

    lower back (maskin)
    40kg*12reps
    45kg*12reps
    45kg*10reps

    Så nu är ”hela” kroppen genomkörd en gång denna vecka känns bra då det är konferens hela dan imorn

    #276970

    Hmm resten av veckan blev sådär :/
    onsdag längre promenad hyffsat tempo med ryggsäck.
    torsdag lite simning i basängen på vildmarkshotellet.
    nåja bättre än att bara sitta framför datorn eller tvn :)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 236 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.