Old school – Amatör – Basövningar

Home Forums Dagböcker Old school – Amatör – Basövningar

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 727 total)
  • Author
    Posts
  • #55675
    #206882

    Har nu släppt helkroppsprogrammet 3 ggr i veckan. Har kört lite klassiskt upplägg i snart 2 år med hela kroppen, mycket basövningar, lite Reg Park 5×5.

    Men idag första dagen för 2-split 4 ggr i veckan, uppdelat efter drag/press:

    2-split 4 dagar/veckan (drag/press)

    Måndag och torsdag (press):
    1. Knäböj
    2. Bänkpress
    3. Flyes, snedbänk
    4. Militär press
    5. Triceps
    6. Vader

    Tisdag och fredag (drag):
    1. Marklyft
    2. Chins/rodd
    3. Shrugs/drag
    4. Biceps
    5. Mage

    Och vilken skillnad det var! Satte nytt pb i knäböj (90 kg) och det var på 4:e setet och med 2 rep. Sen 75 kg i bänk (efter 2 set hantelpress och 2 set bänk). Bara tanken på att programmet var mer komprimerat och fokuserat gjorde att jag orkade och vågade ta i mer.

    Jag vet att detta inte är mycket vikter för många av er, men jämfört med mina kroppsliga förutsättningar, samt var jag började för snart 2 år sen tycker jag att det är en otrolig utveckling. Jag är 45 år och väger 73 kg med en mycket utpräglad ectomorph kropp. Så Frank Zane är idealet.

    Kanske lite sjukt, men nu kan jag knapp vänta tills i morgon då jag kan köra marklyft, rygg biceps etc.

    Kan inte minnas något jag gjort de senaste 5 åren som har inspirerat mig mer. Det är helt enkelt sjukt roligt. Min fru är helt chockad. Hon försöker dra lite lama skämt om Kevin Spacey och American Beauty, men resignerar när jag tar av mig skjortan…

    Så se upp alla seniorer, ett par år till så kanske jag köper mitt första solariekort och en flaska kroppsolja. :-)

    #206883

    Nytt pb i marklyft idag, 110 kg. Mao en stark inledning på nya veckan!

    #206884

    3 set med chins, strikta: 6, 5 och 4 rep.

    120 i marklyft nu.

    #206885

    Grattis. Kul som fan när det går bra. Ska hålla koll på dig.

    #206886

    Tack!

    Ja, det är otroligt roligt. Och så fruktansvärt mycket att lära sig. På ett sätt är det kanske inte så komplicerat: vill man öka i styrka och muskler, kör basövningar, tungt, ät och vila. Och så gör om det en gång till. Och en gång till…

    Men kosten intresserar mig mycket, finns mycket att lära sig här känner jag. Så fort man tycker att man greppar det på en nivå så kan man alltid skala av ett lager till och hitta motsägelser och fler detaljer.

    En annan sak som jag lärt mig att att hitta en bra sparringpartner. Jag tränar själv och då får man ta det lite försiktigare. Men så idag frågade jag en av de riktiga byggarna om han kunde kolla mina marklyft, att det såg OK ut. Efter ett set på lätta vikter sa han ”skitbra” och då blir man såklart taggad och tänker, ”OK, dags att ta i lite”.

    Bänken ligger efter, men jag tror att det är teknik, att jag lyfter för mycket med armarna. Men det kommer att ge sig.

    #206887

    80 i bänk idag!

    Med andra ord:

    Djupa knäböj: 90
    Bänk: 80
    Marklyft: 120

    #206888

    Lite stel i kroppen idag efter gårdagens intensiva pass, med nytt max i bänk och tangerat max i knäböj.

    Det blev 3 set chins, 6, 4, 4 till failure
    4×8 marklyft på 80
    3 set rodd
    Biceps 3 set med rak stång och 2 set curls
    2 set shrugs
    Och så skrämde jag livet ur magmusklerna istället:
    liggande cykling 60 rep
    hängande benlyft/sidolyft 20
    sneda crunches med 10 kg
    captains chirs (tror jag den heter) sneda lyft med raka ben 20
    maskin 20 rep på 40 kg

    nu är det dags för helg, mat & vila.
    Nästa vecka väntar nya maxmål: 85 kg i bänk och 100 kg i djupa knäböj

    #206889

    Måndag och tisdag sega. Speciellt måndag då jag kommer ut från träningen och ser att rutan på bilen är krossad. Väska med mobil och dator stulen. Senaste back upen var för 6 månader sen. Snudd på personlig katastrof.

    Men idag satte jag 85 i bänk, nytt pb!

    #206890
    Carrera65 wrote:
    Måndag och tisdag sega. Speciellt måndag då jag kommer ut från träningen och ser att rutan på bilen är krossad. Väska med mobil och dator stulen. Senaste back upen var för 6 månader sen. Snudd på personlig katastrof.

    Men idag satte jag 85 i bänk, nytt pb!

    Bänkrekordet uppvägde ju allt det andra med råge. :emo-thumb

    #206891

    Nej, det gjorde det inte. Såklart. Men jag förstår att du skojar. Men det var ändå roligt. Känns som om utvecklingen kommer vecka för vecka nu. Var sugen på att testa 100 i knäböj, men vände på 80 och öste på med reps istället och sen benpress i maskin. Måste ju spara något nytt rekord till nästa vecka! :-)

    #206892
    Carrera65 wrote:
    Nej, det gjorde det inte. Såklart. Men jag förstår att du skojar. Men det var ändå roligt. Känns som om utvecklingen kommer vecka för vecka nu. Var sugen på att testa 100 i knäböj, men vände på 80 och öste på med reps istället och sen benpress i maskin. Måste ju spara något nytt rekord till nästa vecka! :-)

    Ja ta det lugnt nu och försök sätta lite repsrekord istället. Det är lätt att fastna när man satsar på att öka 1RM allt för ofta. Been there, done that!!

    #206893

    Sommaruppehållet går in på sin 3:e vecka utan träning. En del abstinens, men känns OK. Kör strikta push ups, platta och med ben på pall, 5 set till failure, strikta chins med hjälp av en takbjälke 5 sets till failure och situps. Ungefär varannan, var tredje dag. Cyklar varje dag. Håller formen helt OK. Äter lite sämre, men ingen katastrof. Höstens gympass inleds 3e veckan i augusti. Ska bli intressant att se hur mycket man har tappat. Konstigt nog tror jag inte att jag kommer att tappa så värst mkt i styrka, dessutom känns vilan välbehövlig.

    #206894

    Mål för hösten är:

    Bänk: 90
    Knäböj, djupa: 100
    Marklyft: 140

    #206895

    Fel igen…

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 727 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.