Periodisk fasta kombinerat med Ketogen kost

Home Forums Dagböcker Periodisk fasta kombinerat med Ketogen kost

  • This topic is empty.
Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • Author
    Posts
  • #108789
    #1084980

    Hej på er. Tänkte föra en dagbok här över resultaten jag får med PF och ketogen diet. Självklart styrketränar jag också i detta experiment.

    Nuvarande Ålder : 35 år, man, lönnfet.

    Bakgrund:

    Det hela började med att jag skadade en disk vid 20 års ålder på arbete vid en fabrik. Jag skaffade ett par hantlar och tränade regelbundet med dessa, utökade övningarna allt eftersom och till slut hade jag ett helt hemmagym i garaget. Jag vägde in på 62 kg till min längd på 176 cm. Jag började göra matlådor med klassisk byggarmat, kaloriberäkade och bra näringsinnehåll (trodde jag). Jag kom över max-ot´s träningsprinciper och köpte konceptet rakt av, det gav bra resultat och jag ökade stadigt i muskler och styrka.

    När jag nådde 100 kg kroppsvikt kändes det som en topp var nådd. Jag började läsa diverse deffguider och försökte i många perioder och år att gå ner i kroppsfett, utan större framgångar. Det funkade endast några veckor i stöten och vikten återkom snabbt. Några år till och jag var uppe i 113 kg som var och är min toppnotering. Jag hade gått upp 51 kg i vikt. Enligt enklare uppskattningar hade jag byggt cirka 20 kg muskelmassa.

    Nånstans här drabbades jag av försjunket fotvalv, fick gå på stötvågsbehandlingar tills det läkte ut. I samma veva fick jag inflammerad sköldkörtel med underproduktion. Levaxin fick jag för detta. Kort därefter upptäckte jag att blodtrycket var något förhöjt. Det låg på 148/87.

    Nu var det dags att göra något åt saken, något radikalt. Jag fick efter lite eftersökningar fram att lchf kunde sänka blodtrycket, vilket oroade mig mest. Jag hoppade på ketogen diet och fick ner blodtrycket dramatiskt efter fyra veckor. Vikten gick även den ner till 102.4 kg, trots att jag inte kände hunger. Detta var toppen!

    Sen hade jag en svacka med ryggskott, där jag ramlade av det ketogena tåget. Vikten gick snabbt upp till 106 kg igen.

    Sedan 2 veckor har jag käkat LCHF, med maxmålet på 30 kolhydrater per dag. Sedan 5 dagar sen har jag lagt till periodisk fasta av typen OMAD (one meal a day).

    Vardagar med arbete har jag lättare att fasta på får jag konstatera. Helgen som varit har jag ätit 2-3 ggr per dag. Imorgon är en ny vecka och jag kommer fasta tills på kvällen då jag äter mitt huvudmål.

    Imorse var det invägning och vågen stod på 102.5 kg. Kommer väga in mig varje söndag morgon. Målvikten bör vara 80-85 kg. Får se när jag når dit men viktnergången går jäkligt snabbt med detta upplägg.

    Fortsättning följer…

    //mvh

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.