Äter man för lite så går man inte ner, sant?

Home Forums Deff och fettminskning Äter man för lite så går man inte ner, sant?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 86 total)
  • Author
    Posts
  • #349410

    Jag sökte men hitta inte svaret. Jag läser ofta på olika träningssidor osv att om man äter för lite kcal så kommer kroppen hålla fast i allt den kan så att man inte går ner i vikt? Stämmer det? Om man har en ”normal”vikt och inte svälter sig men äter ”för” lite, stannar man viktmässigt då?

    #59680
    #349411

    Äter du mindre energi än vad du gör av med så går du ner i vikt. Även fast du endast går 10min per dag och resten av dagen sitter på en stol. Annars skulle ingen kunna gå ner i vikt.

    #349412
    nible wrote:
    Äter du mindre energi än vad du gör av med så går du ner i vikt. Även fast du endast går 10min per dag och resten av dagen sitter på en stol. Annars skulle ingen kunna gå ner i vikt.

    Jo precis. Men de ligger ingen fakta bakom att man står still i vikt om man äter för lite? Vet ex en personlig tränare som sa att han fick lära sina kunder att för o gå ner i vikt så var de tvunga o äta så att de i början gick upp i vikt. För att då kunna förbränna.

    #349413

    Ämnesomsättningen sjunker vid ett energiunderskott, men ett energiunderskott är ändå ett energiunderskott och det är ett energiunderskott som åstadkommer en viktminskning. Ju mindre man äter desto mer går man ner.

    #349414
    King Grub wrote:
    Ämnesomsättningen sjunker vid ett energiunderskott, men ett energiunderskott är ändå ett energiunderskott och det är ett energiunderskott som åstadkommer en viktminskning. Ju mindre man äter desto mer går man ner.

    ok, men man kan inte stänga av fettförbränningen så att kroppen bara tar av musklerna?

    #349415

    Nej. Och vid svält, är det kroppsfettet som i första hand förbränns. Muskelprotein sparas så gott det går. Muskel- och organprotein är för viktigt för att bara kataboliseras hux flux.

    [http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/bv.fcgi?rid=stryer.section.4355]

    #349416

    OK tack för svaret!

    #349417

    Stickey, tack :)

    #349418

    Det e så sjukt så mkt som har cirkulerat och fortfarande gör, bland annat denna fråga. Denna har jag också hört o tagit åt mig…

    Lite lack blir man på allt skit som folk bara säger, men nu vet man hur det är.

    #349419
    nutz wrote:
    Stickey, tack :)

    Jon hör bön.:up:

    #349420
    Quote:
    Background: The effects of food restriction on energy metabolism have been under investigation for more than a century. Data obtained are conflicting and research has failed to provide conclusive results.

    Objective: The objective of this study was to test the hypothesis that in lean subjects under normal living conditions, short-term starvation leads to an increase in serum concentrations of catecholamines and thus to an increase in resting energy expenditure.

    Design: Resting energy expenditure, measured by indirect calorimetry, and hormone and substrate concentrations were measured in 11 healthy, lean subjects on days 1, 2, 3, and 4 of an 84-h starvation period.

    Results: Resting energy expenditure increased significantly from 3.97 ± 0.9 kJ/min on day 1 to 4.53 ± 0.9 kJ/min on day 3 (P < 0.05). The increase in resting energy expenditure was associated with an increase in the norepinephrine concentration from 1716. ± 574 pmol/L on day 1 to 3728 ± 1636 pmol/L on day 4 (P < 0.05). Serum glucose decreased from 4.9 ± 0.5 to 3.5 ± 0.5 mmol/L (P < 0.05), whereas insulin did not change significantly.

    Conclusions: Resting energy expenditure increases in early starvation, accompanied by an increase in plasma norepinephrine. This increase in norepinephrine seems to be due to a decline in serum glucose and may be the initial signal for metabolic changes in early starvation.

    [http://www.ajcn.org/cgi/content/full/71/6/1511?ijkey=1929b0f72eb0e4a7c9527913a7e2d894be38ec84]

    Zauner, Christian et al. Resting energy expenditure in short-term starvation is increased as a result of an increase in serum norepinephrine. American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 71, No. 6, 1511-1515, June 2000

    #349421

    man ska inte äta så lite så att man är vrål hungrig varje gång man ska äta för då tar kroppen upp mera kalorier. man ska äta en bra frukost för det är dagens viktigaste måltid på dagen som alla kanske har hört hehe:D

    #349422
    gymarn wrote:
    man ska inte äta så lite så att man är vrål hungrig varje gång man ska äta för då tar kroppen upp mera kalorier. man ska äta en bra frukost för det är dagens viktigaste måltid på dagen som alla kanske har hört hehe:D

    :D😀

    Kroppen tar upp lika mycket kalorier ut maträtten oavsett om du är hungrig efteråt eller inte. Förmodligen får du i dig mindre kalorier om du är hungrig efteråt än om du blivit mätt då du förmodligen ätit mer för att bli mätt.

    Kroppen är smart och slösar inte bort energin i onödan. Kroppen tar alltid upp så mycket kalorier den kan och behöver, kroppen vill lagra överskottet för ”svårare tider” som inte längre existerar (åtminstonde inte i Sverige). Enda bekymret är att kroppen vet inte att det finns ett överskott utav mat runtomkring oss och lagrar fortfarande kaloriöverskottet som fett.

    Frukosten är ett viktigt mål, men det är även lunchen. Och lyssnar du på byggare så är det viktigaste målet utan tvekan det målet direkt efter och några timmar efter träningen.

    #349423
    Eddie Vedder wrote:
    [http://www.ajcn.org/cgi/content/full/71/6/1511?ijkey=1929b0f72eb0e4a7c9527913a7e2d894be38ec84]

    Zauner, Christian et al. Resting energy expenditure in short-term starvation is increased as a result of an increase in serum norepinephrine. American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 71, No. 6, 1511-1515, June 2000

    Tolkar jag det där helt snett när jag läser att att en kosthållning med lite kolhydrater ökar ämnesomsättningen? ;)

    —-

    Något annat som är intressant är vilken makronutrientfördelning (isokalorisk) som ger bäst (mycket fett, lite muskler) viktnedgång. Lyle McDonald har jag för mig det var som hävdade att en ketogen diet var mest besparande vid svälttillstånd.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 86 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.