Gör jag rätt och varför händer inget? Ny vad gäller träning och kost!

Home Forums Deff och fettminskning Gör jag rätt och varför händer inget? Ny vad gäller träning och kost!

  • This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #108082
    #1084338

    Hej!

    Jag är en 27 årig tjej som under vintern och våren börjat intressera mig för träning och kost.

    I april bestämde jag mig för att köra utan gluten och socker (mest för MIN mage mår bra av det) och har kört 4 pass i veckan cirka och några promenader. (sen äter jag godis, glass ibland för de är väldigt gott!)

    Har väl sista tiden börjat köra mer styrketräning då jag nu börjar tycka att det är riktigt kul!
    Men till min fråga: Jag är ganska fokuserad på vikten och där händer knappt någonting. Har gått ner 3 kilo sen i februari, men med tanke på vilken stor omställning jag gjort tycker jag det borde vara mer. Försöker hålla mig i helgerna men som förra helgen blev det en glass med två kulor, och ett glas vin på kvällen! Kan även äta lite godare mat på lördag kväll! Dock tänker jag på intaget av kolhydrater.

    Såhär ser en typisk dag ut för mig:
    Frukost: Havregrynsgröt 40 g, 1 ägg, hallon och blåbär med lite kokosdryck (en halv deciliter)
    Lunch: Kyckling 130-150 g, råris (en halv deciliter), 100 gr broccoli
    Mellanmål: 150 g kvarg, hallon och blåbär
    Kvällsmat: samma som lunch.
    Ibland slinker det ner ett äpple under dagen. någon riskaka kanske. Och vissa dagar byter jag ut kyckling mot lax, nötfärs, tonfisk.

    Missförstå mig inte jag gillar eller nej jag älskar numera att äta hälsosamt för min kropp mår så bra av det, men med tanke på min tidigare livsstil tycker jag att det borde synas mer. Äter jag för mycket? För lite? Hur bör jag lägga upp träningen?

    Mitt mål är som sagt att gå ner i vikt, tighta till kroppen och få mer konturer på armar, mage.
    Jag vet att detta är en lång process och jag är helt ny inom detta område, så jag vet att man ska ge det tid! :) vilket jag är beredd att göra, men jag vill gärna veta om jag är på rätt spår.
    Kan tillägga att jag är 166 cm lång och pendlar mellan 55.5-56.5 beroende på vart i månaden jag är.
    Träningen består ofta av 3 pass styrka, något pass med intervaller och ibland promenad.

    Alla tips eller reflekteringar blir jag otroligt tacksam över!!
    Tack!

    #1084345

    Hejsan MillB.

    Jag är långt ifrån en expert men tipsar gärna, men var källkritisk och kolla gärna upp så det jag säger stämmer!

    Okej, så först kan jag berätta att kroppen gillar att vara som den är. Oavsett om det är överviktig, underviktig eller något däremellan. Kroppen diggar det, och har därför försvarsmekanismer till om du äter mindre eller mer mat än vanligt.
    Bland annat så går din basala metabolism ner, det kroppen bränner under tiden du gör arbete eller som dina organ behöver för deras arbete.

    Vill man gå ner så är rutiner och systematiska processer de allra bästa. Det sagt så låter din längd och höjd som bra siffror. Min sambo har liknande som dig och hon ligger på 18 % kroppsfett vilket inte alls är dåligt för hennes prestanda kilo för kilo. Absolut kan hon deffa (definiera) mera om hon önskar utseendet men det sker också med bekostnad på viss prestanda. Hormonellt vill man ligga kring de siffrorna som tjej.

    Vill då gå ner och behålla musklerna, vilket din diet absolut tillåter så skulle min rekommendation vara att äta något mindre ris än du gör nu. Genom att ta bort en viss del av kolhydraterna så hamnar din kropp i underskott vilket ger dig mer katabol tid då kroppen förbrukar ditt kroppsfett som energi. Tänk på att den energi som kroppen då förbrukar blir svårare och svårare att få tag på ju lägre BF% du får. Alltså kroppen vill streta emot. Du behöver inte träna hårdare då din träning har god volym och du riskerar överträning om du ökar på träningen mer.

    Däremot så dina godisdagar och vindagar påverkar ditt slutresultat genom att snabbt öka den dagens kcal-intag kraftigt. Du kan då tänka dig att kroppen vill fylla på de tomma depåerna där den normalt lagrar energi, men när det är fullt så är det dags att tillverka mer fett och lagra på det sättet istället. Därför kan sådana dagar, inom dietande kallat för ”refeeds” vara bra för att man då enklare håller sig till dieten men kan också göra att det tar mer tid och att resultaten uteblir om man gör det för ofta.

    Mitt avslutande råd skulle istället vara att fortsätta med din hälsosamma diet, addera kanske en multivitamin tablett eller mer sallad och fortsätt träna som du gör. Ät lite mer och försök att gå upp 0.5-1kg i månaden,inte mer, det ger dig dina resultat på gymmet i form av tyngre vikter och större muskler.

    Vill du gå ner så kan du försöka gå ner 0.5 kg i veckan, försök att hålla dig från att gå ner mer än 1% av kroppsvikten per vecka för att inte förlora muskelmassa i onödan.

    Det finns massor av info om sånt här på internet och jag kan verkligen rekommendera att du googlar och läser på, för kunskap hjälper faktiskt :)

    LYCKA TILL!

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.