Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
Titel
Registrerad 2008-03-24
Inlägg 23

Tänkte bara ställa en snabb fråga:
Exempel:
Går upp kl 6, äter frukost - blir hungrig igen runt kl 10. Är det då bra att trycka i mig te.x en banan i väntan på lunchen eller är det bättre 'förbrännings-mässigt' att låta bli?


Alla svar är välkommna - Tack på förhand.

Eddie Vedder
Titel
Registrerad 2006-12-22
Inlägg 11 995

Att stoppa i sig mat innebär ju att mer kcal tillförs, kolhydratintag hämmar fettförbränningen. Men om det leder till överätning vid lunchen p.g.a. okontrollerbar hunger är ju bananen bättre.

Allt handlar ju om intaget av energi kontra utgifterna i ett längre tidsperspektiv. Självklart gör inte en banan någon "skada" men energi är ju energi och den motsvarande energin måste ju "plockas bort" någon annanstans under den dagen eller någon annan dag.

Tommy Ivarsson
Titel
Registrerad 2008-04-01
Inlägg 13 273

Är det bara någon timma kvar till lunch och man är hungrig så kan en pastill, halstablett, läkerol eller liknande funka bra för att få tankarna på annat och ändå använda munnen. Funkar för mig iaf. :)

Titel
Registrerad 2006-12-31
Inlägg 303

Insulinus skrev:
Är det bara någon timma kvar till lunch och man är hungrig så kan en pastill, halstablett, läkerol eller liknande funka bra för att få tankarna på annat och ändå använda munnen. Funkar för mig iaf. :)


För mig kan det även räcka att dricka vatten.

Titel
Registrerad 2006-01-18
Inlägg 32

lyftaskrot skrev:
Tänkte bara ställa en snabb fråga:
Exempel:
Går upp kl 6, äter frukost - blir hungrig igen runt kl 10. Är det då bra att trycka i mig te.x en banan i väntan på lunchen eller är det bättre 'förbrännings-mässigt' att låta bli?


Alla svar är välkommna - Tack på förhand.


Så här funkar det för MIG!

Skiter fullständigt i tiderna jag äter.....
Äter precis just när jag är hungrig,


Tränar helkropp 2 dagar i veckan...

Äter sjuka mängder mat på träningsdagen
samt dagen efter ett pass...
Bara bra grunkor.

Alla andra dagar äter jag lite som jag vill
men mycket mindre mängd mat.

Har på detta vis tappat 42 kilo sedan 18 Okt-06

Såg då ut så här...

http://www.youtube.com/watch?v=H0IZvIUBHY0

MVH

nible
Titel
Registrerad 2008-03-13
Inlägg 4 267

Bergström skrev:
Så här funkar det för MIG!
Har på detta vis tappat 42 kilo sedan 18 Okt-06

Såg då ut så här...

http://www.youtube.com/watch?v=H0IZvIUBHY0

MVH


Ingen bild på hur du ser ut nu ?

Titel
Registrerad 2006-01-18
Inlägg 32

nible skrev:
Ingen bild på hur du ser ut nu ?


Sparar på det tills jag återfår motivation
till att slipa bort det sista...

Angående kalorierna så har jag hela tiden
gått på känn....
Om det konstant ser bra ut i spegeln
och genererar viktnedgång,
varför då bry sig...?

Mr_c
Titel
Registrerad 2006-01-18
Inlägg 459

Bergström skrev:
Sparar på det tills jag återfår motivation
till att slipa bort det sista...

Angående kalorierna så har jag hela tiden
gått på känn....
Om det konstant ser bra ut i spegeln
och genererar viktnedgång,
varför då bry sig...?


Förmodligen för att du inte i spegeln ser hur mkt av musklerna som försvinner om du går på för lågt kalloriintag?

Titel
Registrerad 2008-03-24
Inlägg 23

Okej, huvudsakligen så 'kan' jag äta en banan, men det är bättre i längden att låta bli.
Med andra ord är det ingen fara att gå hungrig, som sagt - det går över och så länge man får i sig rätt mängd Protein/Fett så bör inga muskler bli lidande?

amiright?

Titel
Registrerad 2007-05-21
Inlägg 188

lyftaskrot skrev:
Okej, huvudsakligen så 'kan' jag äta en banan, men det är bättre i längden att låta bli.
Med andra ord är det ingen fara att gå hungrig, som sagt - det går över och så länge man får i sig rätt mängd Protein/Fett så bör inga muskler bli lidande?

amiright?


jag hade lätt valt äppple istället l...dempar hungern bättre

Titel
Registrerad 2008-03-24
Inlägg 23

sneeb skrev:
jag hade lätt valt äppple istället l...dempar hungern bättre


Haha, mjo det må stämma, Men äpplen behöver sköljas innan dom äts upp.
eftersom jag jobbar ute hela dagarna har jag ingen tillgång till vattenkran :p
(Kanske skulle nämnt att jag köper 2 bananer om dagen på jobbet)

Tommy Ivarsson
Titel
Registrerad 2008-04-01
Inlägg 13 273

Bara att köpa ekologiska äpplen eller skölja dom hemma och lägga i en plastpåse. Då behålls även fukten och äpplena blir saftigare under de varma sommardagarna

Titel
Registrerad 2005-10-24
Inlägg 791

Är jag ensam om att tycka att äpple på fastande mage gör en hungrigare?

Eddie Vedder
Titel
Registrerad 2006-12-22
Inlägg 11 995

Kung Bruno skrev:
ALL mat gör mig hungrigare. Dvs. lite mat.

Om jag t.ex. är helt tom i magen men inte känner någon hunger och smakar en halv tomat så blir jag vrålhungrig.


+1

Jag ser inte katastrofen med att gå och känna sig lite hungrig en stund. Kanske hänger det ihop med folks noja över att "tom mage = KATABOLT OMG!!!" vilket ju inte är fallet.

Nä då försöker jag istället hitta på något tills det blir dags att käka ordentligt. Kanske tar en kopp kaffe eller så. Dessutom bor jag ju själv så även om jag normalt sett äter middag vid 17-18 så har jag inga problem med att tidigarelägga den middagen om jag får lust.

Lite flexibilitet och självdisciplin är allt som krävs.:) Men just det där med självdisciplinen kan ju faktiskt tala för bananens fördel i trådskaparens fall också. Som jag skrev innan, har bananen (eller vilken frukt/annat litet snack som nu väljs) den effekten att det minimerar isken för tokätning senare så är det ju bättre.

Titel
Registrerad 2008-05-09
Inlägg 1

kesälla eller kvarg några tugot bruckar räcka för att still hungren mellan målen

och drick mycket vatten :emo-thumb

Titel
Registrerad 2007-02-21
Inlägg 406

Kung Bruno skrev:
ALL mat gör mig hungrigare. Dvs. lite mat.

Om jag t.ex. är helt tom i magen men inte känner någon hunger och smakar en halv tomat så blir jag vrålhungrig.


Det där får jag nog också hålla med om. Är man lite hungrig, men inte vill äta, är det bäst att unvika mat helt och hållet.

Kaffe är annars ett hett tips för att dempa hunger. Tuggummi är ett annat.

Esbjornsson
Titel
Registrerad 2007-11-04
Inlägg 3

Är det dock inte så att det är bättre att dela upp målen till lite mindre mål, så slipper man bli hungrig, och det håller även blodsockret på en jämnare nivå? bara man har koll på att man ligger på underskott..

äta t.ex:
frukost
mindre mellanmål
lunch
mindre mellanmål
middag

Jay
Jay
Titel
Registrerad 2005-10-22
Inlägg 5 288

Esbjornsson skrev:
Är det dock inte så att det är bättre att dela upp målen till lite mindre mål, så slipper man bli hungrig, och det håller även blodsockret på en jämnare nivå? bara man har koll på att man ligger på underskott..

äta t.ex:
frukost
mindre mellanmål
lunch
mindre mellanmål
middag


Då blir jag bara mer hungrig.

2-3 större mål om dagen gör att jag slipper gå hungrig.

Titel
Registrerad 2007-02-21
Inlägg 406

Instämmer med ovanstående inlägg.

Upplever större belåtenhet med få stora måltider än med många små. Irriterande att bara få miniportioner när man vill ha något rejält.

Eddie Vedder
Titel
Registrerad 2006-12-22
Inlägg 11 995

Esbjornsson skrev:
och det håller även blodsockret på en jämnare nivå?


Har du diabetes?

Lisabeth
Titel
Registrerad 2007-09-04
Inlägg 29

jag tänkte. är det inte så att man ska äta var tredje timme för att hålla förbränningen på topp? :)
ta en bit gurka (7 kalorier/100g) runt niotiden så pallar du till lunch ^^

Eddie Vedder
Titel
Registrerad 2006-12-22
Inlägg 11 995

Lisabeth skrev:
jag tänkte. är det inte så att man ska äta var tredje timme för att hålla förbränningen på topp? :)


Nej nej nej nej.

Snälla, läs lite trådar.:(

Online just nu
Offline

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.


Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 7 medlemmar online. 1 foruminlägg har postats idag.



Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 358, maj 2014

  • BODY 357, april 2014

  • BODY 356, mars 2014

  • BODY 355, februari 2014

  • BODY 354, januari 2014

  • BODY 353, december 2013

  • BODY 352, november 2013