Hur lång tid innan fettförbränning sker?

Home Forums Deff och fettminskning Hur lång tid innan fettförbränning sker?

  • This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Posts
  • #80300
    #713255

    jag undrar hur många minuter ska påcykla eller springa för att förbränna underhundsfett runt midjan …

    #713256

    räcker med du ligger i sängen på natten för att bränna underhudsfett

    #713257

    Från BODYs forumregler:

    Quote:
    2. Rubrik på inlägg/tråd
    Rubriken ska vara lättförståelig och tydligt visa vad ditt inlägg handlar om. Postar du en fråga ska rubriken avslutas med ett frågetecken.
    #713258
    nalle_88 wrote:
    jag undrar hur många minuter ska påcykla eller springa för att förbränna underhundsfett runt midjan …

    Du förbränner alltid kolhydrater, proteiner och fett i varierande proportioner. Genom att äta rätt och träna rätt kan du öka din ämnesomsättning och därigenom öka din muskelmassa och minska din fettdepå. Det finns tyvärr ingen metod att punktförbränna fett.

    Det är en myt att ”fettförbränning börjar efter x minuter jogging eller cykling”.

    #713259

    Hej,
    passar på att låna tråden..
    Detta verkar vara en lika gammal fråga som hjulet:
    hur träna för att

    Bashful_Bob wrote:
    …..Genom att äta rätt och träna rätt kan du öka din ämnesomsättning och därigenom öka din muskelmassa och minska din fettdepå.

    //Peter

    #713260
    Sleep83 wrote:
    räcker med du ligger i sängen på natten för att bränna underhudsfett

    En som fattat hur det funkar…………:emo-thumb

    #713261

    Ät för lite kalorier så bränner du fett hela dygnet oavsett om du ser på tv eller promenerar:emo-thumb
    ANDELEN kalorier från fett är dock högre ju lägre ämnesomsättning du har. Ur muskelsparande synpunkt tror jag det bättre att minska kaloriintaget än att öka kaloriförbrukningen.

    Hur det känns mentalt är något helt annat….

    #713262
    Bashful_Bob wrote:
    Genom att äta rätt och träna rätt kan du öka din ämnesomsättning och därigenom öka din muskelmassa och minska din fettdepå.

    Du får gärna förtydliga vad du menar, för i min mening existerar inget sådant. Man ökar inte sin basala ämnesomsättning, man ökar sin energiförbrukning utöver den basala ämnesomsättningen. Kan tyckas vara hårfint, men icke.

    Följande alternativ finns för att tappa fettvikt:

    1. Ät mindre
    2. Motionera mer
    3. Kombinera alternativ 1 och 2

    Fettförbränning är konstant och att manipulera med fettförbränning under aktivitet är inte relevant då det jämnar ut sig över dygnet. Det är den motionsform som kan utföras med högst intensitet under längst tid som bränner mest fett per automatik då den kräver mest energi. Energi lagras i kroppen i form av protein, kolhydrat och fett, där kolhydrat är den mest effektiva.

    Här diskuteras fenomenet.

    [http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=93514]

    #713263

    Eftersom musklerna och kroppen inte kan återhämta sig från hur mycket tränign som helst är det effektivare att dela upp träningen på flera korta intensiva pass istället för få långa lågintensiva.

    Förenklat: bättre att tömma ut X gram glykogen ur musklerna 10gånger än att tömma ut 10X glykogen 1 gång…..Fettförbränningen blir jämnare och muskelnedbrytnignen mindre då musklerna aldrig hinner bli helt fyllda med glykogen så fettförbränningen bromsas och aldrig helt tomma då proteinnedbrytningen sätter fart.

    Bättre halvtomma muskler i 2 dygn än heltomma i 1 dygn + fyllda i 1 dygn.

    I.a.f ur muskelsparande synpunkt enligt min åsikt.

    Hmm…..lite mycket matte där kanske………..

    #713264
    RobinRavn wrote:
    Eftersom musklerna och kroppen inte kan återhämta sig från hur mycket tränign som helst är det effektivare att dela upp träningen på flera korta intensiva pass istället för få långa lågintensiva.

    Förenklat: bättre att tömma ut X gram glykogen ur musklerna 10gånger än att tömma ut 10X glykogen 1 gång…..Fettförbränningen blir jämnare och muskelnedbrytnignen mindre då musklerna aldrig hinner bli helt fyllda med glykogen så fettförbränningen bromsas och aldrig helt tomma då proteinnedbrytningen sätter fart.

    Bättre halvtomma muskler i 2 dygn än heltomma i 1 dygn + fyllda i 1 dygn.

    I.a.f ur muskelsparande synpunkt enligt min åsikt.

    Hmm…..lite mycket matte där kanske………..

    Håller nog med här, viktigt att tänka på att det inte blir långa högintensiva pass för du försvinner musklerna lärde jag mig förra året :(

    Dock så tycker jag det är ett ganska enkelt sätt att öka förbränningen med t ex promenader för att kunna äta lite mer och ha mer mättnadskänsla.

    #713265
    RobinRavn wrote:
    Fettförbränningen blir jämnare och muskelnedbrytnignen mindre då musklerna aldrig hinner bli helt fyllda med glykogen så fettförbränningen bromsas och aldrig helt tomma då proteinnedbrytningen sätter fart.

    Jag tror att det där är sanning, men hokus-pokus taget ur sitt sammanhang.

    Våra kroppar fungerar som så att ett energiunderskott alltid kataboliserar muskelprotein – vilket sker dygnet runt, även vid energibalans – samtidigt som vi bränner fett, som i sin tur också är konstant.

    När vi dragits med en viss del katabolisering och/eller fettoxidation som har varit resultat av ett visst energiunderskott och sedan äter en stor måltid(vi övergår till energiöverskott under en given mätperiod, säg tre-fyra timmar) så kommer vår kropp att reparera skadan som skett under energiunderskottet, svälten. Om vi förlorat mest muskler, kommer den att prioritera återuppbyggnaden, samtidigt som den försöker återställa fettbalansen genom att lagra fettet i nyss tömda fettceller.

    Jag kan inte förklara bättre, men så har jag förstått det. Den som utför högintensiva pass ofta och under lång tid ger kroppen dåligt med tid att återhämta sig och tappar därför mer muskelmassa. Om det sen spelar någon roll att dela upp t.ex. åtta timmar(ganska hög träningsdos) på åtta eller fyra tillfällen så kommer jag stå väldigt tveksam så länge det inte finns referenser.

    #713266
    nutz wrote:
    Jag tror att det där är sanning, men hokus-pokus taget ur sitt sammanhang.

    Våra kroppar fungerar som så att ett energiunderskott alltid kataboliserar muskelprotein – vilket sker dygnet runt, även vid energibalans – samtidigt som vi bränner fett, som i sin tur också är konstant.

    När vi dragits med en viss del katabolisering och/eller fettoxidation som har varit resultat av ett visst energiunderskott och sedan äter en stor måltid(vi övergår till energiöverskott under en given mätperiod, säg tre-fyra timmar) så kommer vår kropp att reparera skadan som skett under energiunderskottet, svälten. Om vi förlorat mest muskler, kommer den att prioritera återuppbyggnaden, samtidigt som den försöker återställa fettbalansen genom att lagra fettet i nyss tömda fettceller.

    Jag kan inte förklara bättre, men så har jag förstått det. Den som utför högintensiva pass ofta och under lång tid ger kroppen dåligt med tid att återhämta sig och tappar därför mer muskelmassa. Om det sen spelar någon roll att dela upp t.ex. åtta timmar(ganska hög träningsdos) på åtta eller fyra tillfällen så kommer jag stå väldigt tveksam så länge det inte finns referenser.

    Om vi säger att fettcelelrna t.e.x. kan släppa ut max 50kcal per timme så kommer man få bra mycket mindre sammanlagt muskel/glykogennedbrytning om man aldrig har större energiunderskott än så, även om energibalansen under dygnet är samma.
    Så länge fettcellerna hinner med att släppa ifrån sig fett tillräckligt fort för att täcka underskottet i blodet kan man fortfarande lägga på sig muskler.

    Du har rätt i att fakta jag tror på är taget ur sitt sammanhang:p

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.