Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
Titel
Registrerad 2007-05-20
Inlägg 8

jag undrar hur många minuter ska påcykla eller springa för att förbränna underhundsfett runt midjan ...

Titel
Registrerad 2006-12-21
Inlägg 454

räcker med du ligger i sängen på natten för att bränna underhudsfett

mbranzen
Titel
Registrerad 2005-09-12
Inlägg 17 626

Från BODYs forumregler:

Citat:
2. Rubrik på inlägg/tråd
Rubriken ska vara lättförståelig och tydligt visa vad ditt inlägg handlar om. Postar du en fråga ska rubriken avslutas med ett frågetecken.

Bashful_Bob
Titel
Registrerad 2006-11-27
Inlägg 898

nalle_88 skrev:
jag undrar hur många minuter ska påcykla eller springa för att förbränna underhundsfett runt midjan ...


Du förbränner alltid kolhydrater, proteiner och fett i varierande proportioner. Genom att äta rätt och träna rätt kan du öka din ämnesomsättning och därigenom öka din muskelmassa och minska din fettdepå. Det finns tyvärr ingen metod att punktförbränna fett.

Det är en myt att "fettförbränning börjar efter x minuter jogging eller cykling".

Titel
Registrerad 2006-06-19
Inlägg 1

Hej,
passar på att låna tråden..
Detta verkar vara en lika gammal fråga som hjulet:
hur träna för att

Bashful_Bob skrev:
.....Genom att äta rätt och träna rätt kan du öka din ämnesomsättning och därigenom öka din muskelmassa och minska din fettdepå.

//Peter

RobinRavn
Titel
Registrerad 2007-09-05
Inlägg 109

Sleep83 skrev:
räcker med du ligger i sängen på natten för att bränna underhudsfett


En som fattat hur det funkar............:emo-thumb

RobinRavn
Titel
Registrerad 2007-09-05
Inlägg 109

Ät för lite kalorier så bränner du fett hela dygnet oavsett om du ser på tv eller promenerar:emo-thumb
ANDELEN kalorier från fett är dock högre ju lägre ämnesomsättning du har. Ur muskelsparande synpunkt tror jag det bättre att minska kaloriintaget än att öka kaloriförbrukningen.

Hur det känns mentalt är något helt annat....

nutz
Titel
Registrerad 2006-02-16
Inlägg 3 128

Bashful_Bob skrev:
Genom att äta rätt och träna rätt kan du öka din ämnesomsättning och därigenom öka din muskelmassa och minska din fettdepå.


Du får gärna förtydliga vad du menar, för i min mening existerar inget sådant. Man ökar inte sin basala ämnesomsättning, man ökar sin energiförbrukning utöver den basala ämnesomsättningen. Kan tyckas vara hårfint, men icke.

Följande alternativ finns för att tappa fettvikt:

1. Ät mindre
2. Motionera mer
3. Kombinera alternativ 1 och 2

Fettförbränning är konstant och att manipulera med fettförbränning under aktivitet är inte relevant då det jämnar ut sig över dygnet. Det är den motionsform som kan utföras med högst intensitet under längst tid som bränner mest fett per automatik då den kräver mest energi. Energi lagras i kroppen i form av protein, kolhydrat och fett, där kolhydrat är den mest effektiva.

Här diskuteras fenomenet.

http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=93514

RobinRavn
Titel
Registrerad 2007-09-05
Inlägg 109

Eftersom musklerna och kroppen inte kan återhämta sig från hur mycket tränign som helst är det effektivare att dela upp träningen på flera korta intensiva pass istället för få långa lågintensiva.

Förenklat: bättre att tömma ut X gram glykogen ur musklerna 10gånger än att tömma ut 10X glykogen 1 gång.....Fettförbränningen blir jämnare och muskelnedbrytnignen mindre då musklerna aldrig hinner bli helt fyllda med glykogen så fettförbränningen bromsas och aldrig helt tomma då proteinnedbrytningen sätter fart.

Bättre halvtomma muskler i 2 dygn än heltomma i 1 dygn + fyllda i 1 dygn.

I.a.f ur muskelsparande synpunkt enligt min åsikt.

Hmm.....lite mycket matte där kanske...........

Martin.
Titel
Registrerad 2005-10-27
Inlägg 1 988

RobinRavn skrev:
Eftersom musklerna och kroppen inte kan återhämta sig från hur mycket tränign som helst är det effektivare att dela upp träningen på flera korta intensiva pass istället för få långa lågintensiva.

Förenklat: bättre att tömma ut X gram glykogen ur musklerna 10gånger än att tömma ut 10X glykogen 1 gång.....Fettförbränningen blir jämnare och muskelnedbrytnignen mindre då musklerna aldrig hinner bli helt fyllda med glykogen så fettförbränningen bromsas och aldrig helt tomma då proteinnedbrytningen sätter fart.

Bättre halvtomma muskler i 2 dygn än heltomma i 1 dygn + fyllda i 1 dygn.

I.a.f ur muskelsparande synpunkt enligt min åsikt.

Hmm.....lite mycket matte där kanske...........


Håller nog med här, viktigt att tänka på att det inte blir långa högintensiva pass för du försvinner musklerna lärde jag mig förra året :(

Dock så tycker jag det är ett ganska enkelt sätt att öka förbränningen med t ex promenader för att kunna äta lite mer och ha mer mättnadskänsla.

nutz
Titel
Registrerad 2006-02-16
Inlägg 3 128

RobinRavn skrev:
Fettförbränningen blir jämnare och muskelnedbrytnignen mindre då musklerna aldrig hinner bli helt fyllda med glykogen så fettförbränningen bromsas och aldrig helt tomma då proteinnedbrytningen sätter fart.


Jag tror att det där är sanning, men hokus-pokus taget ur sitt sammanhang.

Våra kroppar fungerar som så att ett energiunderskott alltid kataboliserar muskelprotein - vilket sker dygnet runt, även vid energibalans - samtidigt som vi bränner fett, som i sin tur också är konstant.

När vi dragits med en viss del katabolisering och/eller fettoxidation som har varit resultat av ett visst energiunderskott och sedan äter en stor måltid(vi övergår till energiöverskott under en given mätperiod, säg tre-fyra timmar) så kommer vår kropp att reparera skadan som skett under energiunderskottet, svälten. Om vi förlorat mest muskler, kommer den att prioritera återuppbyggnaden, samtidigt som den försöker återställa fettbalansen genom att lagra fettet i nyss tömda fettceller.

Jag kan inte förklara bättre, men så har jag förstått det. Den som utför högintensiva pass ofta och under lång tid ger kroppen dåligt med tid att återhämta sig och tappar därför mer muskelmassa. Om det sen spelar någon roll att dela upp t.ex. åtta timmar(ganska hög träningsdos) på åtta eller fyra tillfällen så kommer jag stå väldigt tveksam så länge det inte finns referenser.

RobinRavn
Titel
Registrerad 2007-09-05
Inlägg 109

nutz skrev:
Jag tror att det där är sanning, men hokus-pokus taget ur sitt sammanhang.

Våra kroppar fungerar som så att ett energiunderskott alltid kataboliserar muskelprotein - vilket sker dygnet runt, även vid energibalans - samtidigt som vi bränner fett, som i sin tur också är konstant.

När vi dragits med en viss del katabolisering och/eller fettoxidation som har varit resultat av ett visst energiunderskott och sedan äter en stor måltid(vi övergår till energiöverskott under en given mätperiod, säg tre-fyra timmar) så kommer vår kropp att reparera skadan som skett under energiunderskottet, svälten. Om vi förlorat mest muskler, kommer den att prioritera återuppbyggnaden, samtidigt som den försöker återställa fettbalansen genom att lagra fettet i nyss tömda fettceller.

Jag kan inte förklara bättre, men så har jag förstått det. Den som utför högintensiva pass ofta och under lång tid ger kroppen dåligt med tid att återhämta sig och tappar därför mer muskelmassa. Om det sen spelar någon roll att dela upp t.ex. åtta timmar(ganska hög träningsdos) på åtta eller fyra tillfällen så kommer jag stå väldigt tveksam så länge det inte finns referenser.


Om vi säger att fettcelelrna t.e.x. kan släppa ut max 50kcal per timme så kommer man få bra mycket mindre sammanlagt muskel/glykogennedbrytning om man aldrig har större energiunderskott än så, även om energibalansen under dygnet är samma.
Så länge fettcellerna hinner med att släppa ifrån sig fett tillräckligt fort för att täcka underskottet i blodet kan man fortfarande lägga på sig muskler.

Du har rätt i att fakta jag tror på är taget ur sitt sammanhang:p

Online just nu
Offline

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.


Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 8 medlemmar online. 2 foruminlägg har postats idag.



Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 358, maj 2014

  • BODY 357, april 2014

  • BODY 356, mars 2014

  • BODY 355, februari 2014

  • BODY 354, januari 2014

  • BODY 353, december 2013

  • BODY 352, november 2013