korrekt träning?

Home Forums Deff och fettminskning korrekt träning?

  • This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #108032
    #1084263

    Hallåj!
    Är en kille på 20 år och väger kring 76kg, jag har bestämt mig för att de är dags att ta tag i träningen. jag anser att för tillfället så är kroppen min mer fett än muskler så att säga, en liten ”bulle” på magen, men inget överdrivet, men tänkte jag skulle försöka bli av med den och bygga lite muskler istället, inget överdrivet.
    Jag försöker anpassa kosten så gott jag kan, inte ta in allt för mycket kalorier och träna 5-6 gånger i veckan. Min träning för tillfället ser ut så att jag far efter jobbet och springer cirka 4-5 kilometer utomhus som uppvärmning, sen tränar jag hemma med egen kroppsvikt och med några enkla hantlar kroppen, mage, armar, ben osv. i cirka 30-45 minuter. jag kan även tillägga att det blir oftast minst 1-2, 1 timmes innebandy pass per vecka också.

    Det jag undrar över är ifall jag borde ändra min träning något? alltså ta fler vilodagar från konditionsträningen t.ex.? träna mer av någon speciell kroppsdel?
    Målet är så att säga inte att bli världens bodybuilder, utan att få en ”snyggt” tränad kropp
    En vecka kan se ut t.ex.
    Måndag: 4km löpning, 30 min ben + mage och 1timme innebandy på kvällen
    Tisdag: 4,5 km löpning, 30 min armar (biceps, triceps osv.) + 10-15 min mage
    onsdag: 5km löpning, 30 min rygg + 10-15 min mage
    torsdag: 4,5km löpning, 20 min endast mage och 1timme innebandy på kvällen
    fredag: 4km löpning, 30 min bröst + 10 min mage
    lördag och söndag oftast vilodagar

    På ett ungefär kan de se ut så, veckorna skiljer sig oftast. Kan även tillägga att jag är en riktig amatör, har sportat hela livet, men inte på detta sätt. Så uppskattar all hjälp :)

    Tack på förhand! :)

    #1084272

    Jag skulle inte rekomendera att du tränade magen varje dag. För det första behöver musklerna tillräckligt med vila inför nästa pass. Utan tillräcklig vila kan inte musklerna varken återhämta sig eller bli större. Om du vill bli av med fettet hjälper det inte att träna magen varje dag utan där spelar kosten en mycket större roll. Allt handlar om energiintaget. Om du äter mer än vad du förbränner kommer du aldrig bli av med något fett utan du kommer istället gå upp i vikt. För att gå ner i vikt måste du vara i ett energiunderskott. (Mindre kalorier än vad du förbrukar) Då tvingas kroppen avnända det lagrade fettet som energikälla och du kommer på det sättet gå ner i vikt.

    Istället för magträning, lägg ett större fokus på basövningarna som t.ex. marklyft, benböj och bänkpress. Dessa övningar involverar en större mängd muskler och du kommer på det sättet förbränna mer energi.

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.