Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
TobiasH
Titel
Registrerad 2008-09-15
Inlägg 18

Hejsan!


Tänkte hör om det är nån som har erfarenhet av kortison ? Om det är så att det är svårare att gå ner i vikt och förlora fett. Är nämligen så att jag går på kortison, och min dietist sa att det är svårare att göra det.

Jag vet ju att man läger på sig massa vätska när man äter det , men jag har så liten dos så att det inte påverkas. Är mer förövrigt om det är så att det är svårare att göra det eller att lägga på sig muskelmassa ?

Madball
Titel
Registrerad 2011-07-27
Inlägg 644

Kortison omvandlas i kroppen till glukortikoiden kortisol, som har effekt på substratmetabolism, blodosocker, blodtryck, inflammationsprocesser osv. Högt kortisol leder också ofta till bukfetma och till att kroppen lagrar vatten.

Det försämrar också insulinkänsligheten genom att minska translokeringen av GLUT-4 receptorer till cellmembranet för att ta upp glukos från blodet. Med andra ord kan man säga att med långvarigt förhöjda nivåer av kortisol går mer av det man stoppar i sig till fettvävnaden och mindre till musklerna.

Kortisol inhiberar också testosteron och påverkar således muskeltillväxt tillsammans med ovan nämnda faktorer. För mycket kortisol är också muskelnedbrytande i sig eftersom det kan bryta ned muskler till glukos.

Äter du en liten dos är det nog ingen större fara faktiskt. Det beror ju på hur dina normala värden för fritt kortisol ligger men du kan nog vara lugn. Dessutom är kortisol livsviktigt och det är gynnsamt att ha förhöjda värden av det vid en mängd olika tillfällen. Inte minst för anledningen att du själv tar det. För att hårddra det kan man säga att styrketräning tenderar att sänka kortisol och konditionsträning höja det.

TobiasH
Titel
Registrerad 2008-09-15
Inlägg 18

Eftersom mitt mål är att gå ner ett par kilon till men framförallt att bränna fett så är det bättre för mig att lägga mer tid på styrketräning än kondition ? om jag fattat det rätt! Så du menar att mycket styrketräning och bra kost skulle gynna mig mer om jag vill lägga på mig muskelmassa och bränna fett ?

Madball
Titel
Registrerad 2011-07-27
Inlägg 644

Gå ner ett par kg är väl i regel samma sak som att vilja bränna fett?

Vill du lägga på dig muskler, så är det självklart bättre att styrketräna än att konditionsträna. Konditionsträning uppreglerar enzymsystem för fettförbänning, ökar antalet mitokondrier, förbättrar insulinkänsligheten osv. Dessutom tränar konditionsträning hjärtat och ger upphov till neurogenes i hippocampus bland en mängd bra effekter. Konditionsträning underlättar onekligen fettförbränning, men är inget måste alls.

Träna huvudsakligen styrketräning, men lägg med fördel in i alla fall något konditionspass för hälsans skull. Företrädelsevis på dagar du inte styrketränar.

Det är mitt generella tips, baserat på dina målsättningar.

TobiasH
Titel
Registrerad 2008-09-15
Inlägg 18

Okey ! Tack så mycket för tips och information :)

Madball
Titel
Registrerad 2011-07-27
Inlägg 644

Nemas problemas.

Online just nu
Offline

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.


Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 4 medlemmar online. 0 foruminlägg har postats idag.



Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 358, maj 2014

  • BODY 357, april 2014

  • BODY 356, mars 2014

  • BODY 355, februari 2014

  • BODY 354, januari 2014

  • BODY 353, december 2013

  • BODY 352, november 2013