Low carb+träning

Home Forums Deff och fettminskning Low carb+träning

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 390 total)
  • Author
    Posts
  • #67529
    #483185

    Tjena
    Är ju som alla vet dax att börja tänka på beach 2009, tyvärr så är jag rätt långt i från den perfekta kroppen.. :(
    Så har nu gått in på att köra Low carb som diet elle va man kan kalla de
    och tränar 5 dagar i veckan enligt MAX-OT, med skillnad att ja kör 4 veckor lätt (8-10 reps) och sen 4 veckor tungt (4-6reps). Vila en vecka sen börjar de om igen.
    Nu till frågan, tror ni om att träna så ”hårt”:nerd: när man kör low carb käk, är de total vansinne eller rätt okej??
    Mitt mål är i första hand att gå ner i vikt, och i andra hand lägga på mig muskler.

    Mina mått är i dag
    97kg:o
    187cm
    25år

    Ja är som vanligt evigt tacksam för svar!!

    mvh//Pär

    #483186

    Äter du lite kolhydrater (1-2g/kg) och lite energi så kommer det att bli jobbigt.
    Äter du under 0,5g kolh/kg och mer fett så kommer det inte att bli lika jobbigt pga. att då blir inte kolhydraterna kroppens främsta bränsle, blodsocker och insulin kommer inte att påverkas något nämnvärt, vilket är den största anledningen till att det blir jobbigt.
    Att ha lågt blodsocker mår man skit av och att träna i det stadiet är inte att rekommendera.

    #483187

    Oki, ja äter mindre kolhydrater, vill säga att ja håller mig till produkter som har max 5-10g kolhydrater per 100g.
    i och med detta så går ju allt va pasta, säd, och sånt bort. Drar alltså inte ner nått direkt på fettsidan utan försöker få i mig ”bra” fett istället.
    mvh//Pär

    Jonas Lundberg wrote:
    Äter du lite kolhydrater (1-2g/kg) och lite energi så kommer det att bli jobbigt.
    Äter du under 0,5g kolh/kg och mer fett så kommer det inte att bli lika jobbigt pga. att då blir inte kolhydraterna kroppens främsta bränsle, blodsocker och insulin kommer inte att påverkas något nämnvärt, vilket är den största anledningen till att det blir jobbigt.
    Att ha lågt blodsocker mår man skit av och att träna i det stadiet är inte att rekommendera.
    #483188
    Jonas Lundberg wrote:
    Äter du lite kolhydrater (1-2g/kg) och lite energi så kommer det att bli jobbigt.
    Äter du under 0,5g kolh/kg och mer fett så kommer det inte att bli lika jobbigt pga. att då blir inte kolhydraterna kroppens främsta bränsle, blodsocker och insulin kommer inte att påverkas något nämnvärt, vilket är den största anledningen till att det blir jobbigt.
    Att ha lågt blodsocker mår man skit av och att träna i det stadiet är inte att rekommendera.

    Insulinsfrisättningen kan öka även efter intag av protein och aminosyror (det är alltså inte bara kolhydrater som kan påverka insulinsekretionen).

    Är man frisk och äter en någorlunda vettig kost ska man inte behöva få lågt blodsocker även om man äter relativt kolhydratfattigt.

    Hur man än vänder och vrider på det genererar kolhydrater mer ATP per tidsenhet än fett (som dock ger mer ATP totalt sett) kan göra. Lågkolhydratdieter är alltså knappast optimalt för prestationen (dock kräver inte styrketräning speciellt mycket ATP generellt sett).

    #483189

    får ursäkta min okunnighet men ATP?? va är de?

    Petter__Jonsson wrote:
    Insulinsfrisättningen kan öka även efter intag av protein och aminosyror (det är alltså inte bara kolhydrater som kan påverka insulinsekretionen).

    Är man frisk och äter en någorlunda vettig kost ska man inte behöva få lågt blodsocker även om man äter relativt kolhydratfattigt.

    Hur man än vänder och vrider på det genererar kolhydrater mer ATP per tidsenhet än fett (som dock ger mer ATP totalt sett) kan göra. Lågkolhydratdieter är alltså knappast optimalt för prestationen (dock kräver inte styrketräning speciellt mycket ATP generellt sett).

    #483190
    Petter__Jonsson wrote:
    Insulinsfrisättningen kan öka även efter intag av protein och aminosyror (det är alltså inte bara kolhydrater som kan påverka insulinsekretionen).

    Är man frisk och äter en någorlunda vettig kost ska man inte behöva få lågt blodsocker även om man äter relativt kolhydratfattigt.

    Hur man än vänder och vrider på det genererar kolhydrater mer ATP per tidsenhet än fett (som dock ger mer ATP totalt sett) kan göra. Lågkolhydratdieter är alltså knappast optimalt för prestationen (dock kräver inte styrketräning speciellt mycket ATP generellt sett).

    Personligen så får jag inga blodsockersvängningar när jag inte äter kolhydrater, fast mer fett istället, men vid små mål kolhydrater blir det rena berg o dalbanan.
    Kan även träna i flera timmar när jag inte äter kolhydrater, men vid små mål så dalar jag fort om jag inte redan är låg.
    Var själv väldigt skeptisk till att inte äta några kolhydrater, men efter att ha testat själv så finns det inget bättre diet sätt för mig.
    Många har invändningar emot det för dom har testat att äta lite kolhydrater på diet, men tror att få har testat att bara äta kött, ägg, keso, nötter, olja, grönsaker med lite energi etc. och det kräver ju att man gör det minst en vecka för att ställa om kroppen.
    Ni som säger att det inte är bra, testa själv får ni se!

    #483191
    Perka wrote:
    får ursäkta min okunnighet men ATP?? va är de?

    Enkelt sett kan vi säga att ATP är den energi som skapas av det du äter. ATP krävs för att en muskel skall kuna anspännas och slappna av.

    #483192
    Jonas Lundberg wrote:
    Personligen så får jag inga blodsockersvängningar när jag inte äter kolhydrater, fast mer fett istället, men vid små mål kolhydrater blir det rena berg o dalbanan.
    Kan även träna i flera timmar när jag inte äter kolhydrater, men vid små mål så dalar jag fort om jag inte redan är låg.
    Var själv väldigt skeptisk till att inte äta några kolhydrater, men efter att ha testat själv så finns det inget bättre diet sätt för mig.
    Många har invändningar emot det för dom har testat att äta lite kolhydrater på diet, men tror att få har testat att bara äta kött, ägg, keso, nötter, olja, grönsaker med lite energi etc. och det kräver ju att man gör det minst en vecka för att ställa om kroppen.
    Ni som säger att det inte är bra, testa själv får ni se!

    Beroende på levnadsvanor, arbete, motionsvanor och så vidare, tror jag säkert att ett kostupplägg innehållande en mindre del kolhydrater kan vara trivsamt för vissa. Men för mig vore det inte något lämpligt upplägg (av flera anledningar).

    #483193
    Petter__Jonsson wrote:
    Beroende på levnadsvanor, arbete, motionsvanor och så vidare, tror jag säkert att ett kostupplägg innehållande en mindre del kolhydrater kan vara trivsamt för vissa. Men för mig vore det inte något lämpligt upplägg (av flera anledningar).

    Min personliga erfarenhet under en tävlingsdiet när man tränar 2-3timmar/dag, jobbar minst heltid, sover för lite; är att jag blir mycket piggare under hela dagen och under träningen när jag utesluter kolhydrater och äter mer fett istället.
    Blir knappt låg trots 2-3 timmars träning i sträck utan energi och med tuff intervallträning i upp till 80min och med ett dagligt underskott på upp till 1000kcal.

    #483194

    Tack för era svar mina herrar…
    Sammanfattar de hela med att de är ytterst personligt fall man kan eller inte kan träna på en kolhydratsfattig kost.
    Så ja provar helt enkelt.. de visar sig ju rätt snabbt om man tappar all ork på gymmet.

    Ha de gott och lycka till med Formen 2009

    mvh//Pär

    #483195
    Jonas Lundberg wrote:
    Äter du lite kolhydrater (1-2g/kg) och lite energi så kommer det att bli jobbigt.
    Äter du under 0,5g kolh/kg och mer fett så kommer det inte att bli lika jobbigt pga. att då blir inte kolhydraterna kroppens främsta bränsle, blodsocker och insulin kommer inte att påverkas något nämnvärt, vilket är den största anledningen till att det blir jobbigt.
    Att ha lågt blodsocker mår man skit av och att träna i det stadiet är inte att rekommendera.

    hur mkt fett bör man ligga på om man kör lågt på kollisar? bortsett från det som sägs i den termogena dieten (vilket är 0.5g/kg? )

    #483196
    nnnn4 wrote:
    hur mkt fett bör man ligga på om man kör lågt på kollisar? bortsett från det som sägs i den termogena dieten (vilket är 0.5g/kg? )

    Minst 1g/kg kroppsvikt, men börja med upp emot 2g/kg.
    2-3g protein och under 0,5g kolhydrater/kg.

    Ex. 100kg: 250g prot, 200g fett, 50g kolh max
    Summa: 3000kcal

    Sedan får man justera efterhand och efter eget behov och mål!

    #483197
    Jonas Lundberg wrote:
    Minst 1g/kg kroppsvikt, men börja med upp emot 2g/kg.
    2-3g protein och under 0,5g kolhydrater/kg.

    Ex. 100kg: 250g prot, 200g fett, 50g kolh max
    Summa: 3000kcal

    Sedan får man justera efterhand och efter eget behov och mål!

    mao en ketodiet?

    #483198

    Är det omöjligt att köra intervaller på lchf? omöjligt förstår jag att det inte är, men kan man ligg på 90% av max och förbättra prestationen på den träningen, eller bryter det bara ner muskler istället?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 390 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.