Hej!

Jag har tidigare försökt gått ner i fett % och misslyckats totalt... Komplex dyker upp och värsta är nog att jag legat på för högt underskott och gått ner på tok för snabbt med dåliga resultat som följd. Dvs. dåliga erfarenheter av deff.

Har en billig plastkalipper och en induktionsvåg @ Garmin. Båda säger att jag ligger på runt 14% BF.

Nu var det dags igen; skaffade mig en pulsklocka med tanken att kunna undersöka mitt dagliga kaloribehov och även äventyrarkomplement. Installerade MyFitnessPal(MFP) och började genast att lägga in mina måltider.

Jag låg lågt på protein... Trotts mina proteinshakes etc låg jag riktigt lågt. Bara 15-20 % av dagligt intag och nära 1g / kg.

Höjde genast och lade mig enligt MFP 400kcal i underskott. 40% av födan är nu protein och jag får i mig över 200g om dagen vilket blir en bit över 2g / kg.
MFP adderar jämnt över F/K/P när jag rör mig mer än förutspått och ibland kan det bli väldiga mängder protein.

Macros är procentbaserade där och just nu äter jag 40% protein 30% kolhydrater och 30% fett, proteinerna och fetterna brukar jag ha enkelt att få i mig men det är betydligt värre med kolhydraterna. Även kolhydraternas GI kan ifrågasättas en del. Men dricker en fiber-havregryns smoothie varje morgon med 100-150 g havregryn så några av dom är i hyfsat god kvalitet även om de inte varit värmda innan.


Nu till mitt problem, formen kommer mer och mer men mitt mål med att gå ner 0.5kg /vecka verkar vara helt lönlöst.... Ibland går jag ner 1.5kg och ibland går jag upp 0.25kg/vecka... Så nu efter 6 veckor så har min totala nergång blivit 6 kg, alltså 1kg/veckan.

Bör jag oroa mig för detta?

Finns det enklare sätt att kolla så att man går ner linjärt, typ linjär approximation eller något - för just nu är det besvärligt att hålla koll på så små siffror när den naturliga variationen är betydligt större.

Jag väger mig varje morgon, efter morgonkissen och jag äter regelbundet, har regelbundna badrumsbesök osv. så känns som jag försökt optimera så gott jag förmått.
Tränar 6-7 ggr veckan. 5ggr styrka och 2ggr intervallträning. Studerar så är ganska stillasittande och dietandet äter en hel del på koncentrationen och inlärningsförmågan så jag hoppas att det finns några goda råd åt mig där ute!