Ökad Kroppstemperatur, eftersvettningar och ständig varm i kroppen?

Home Forums Deff och fettminskning Ökad Kroppstemperatur, eftersvettningar och ständig varm i kroppen?

  • This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Posts
  • #59858
    #356497

    Ökad Kroppstemperatur, eftersvettningar och ständig varm i kroppen? Kanske samma sak men jag har under dieten känt att kroppstemperaturen flyger i taket på kvällen?

    Det kanske det innan men det är först på kvällen jag känner av det. Jag blir skitvarm i hela kroppen och måste sitta under en fläkt naken i timmar för att kyla ner mig !!:(

    Jag antar att detta har och göra med kroppens efterförbränning, då kroppen förbränner fett så uppstår känslan av värme i kroppen? Ifs kan jag lida men annars nej tack. Jag vaknar upp varje morgon i en vattenpöl

    Någon som har haft/har samma problem?

    #356498

    Det är nästan 30 grader ute.

    #356499

    Äter du mycket protein på kvällen?

    Efter en riktigt proteinrik måltiden så kan TEF:en, dvs värmen från maten göra att man blir som en mindre brasugn. Jag kan själv inte äta lika proteinrika måltider nu för då känns det som om jag avlider av värmeslag :)

    #356500
    Tommy Ivarsson wrote:
    Äter du mycket protein på kvällen?

    Efter en riktigt proteinrik måltiden så kan TEF:en, dvs värmen från maten göra att man blir som en mindre brasugn. Jag kan själv inte äta lika proteinrika måltider nu för då känns det som om jag avlider av värmeslag :)

    Det här upplever jag ofta. Efter ett kvällsmål bestående av 120 g protein så blir det en jävla fart i systemet. :D

    #356501

    Intressant, har också märkt av att en rejäl laddning protein kan elda upp kroppen.

    #356502
    Gober wrote:
    Intressant, har också märkt av att en rejäl laddning protein kan elda upp kroppen.

    Första gången jag märkte av det var när jag testade DTD första gången, runt 2006. Blev tvungen att fråga Berkhan om det var normalt och det var det i alla högsta grad, tydligen.

    #356503
    Tommy Ivarsson wrote:
    Äter du mycket protein på kvällen?

    Efter en riktigt proteinrik måltiden så kan TEF:en, dvs värmen från maten göra att man blir som en mindre brasugn. Jag kan själv inte äta lika proteinrika måltider nu för då känns det som om jag avlider av värmeslag :)

    AAAAAHA !! Det är alltid efter min kvarg-mål på kvällen :D Där ser man !!

    Frågan är om denna värme även förbränner lite fett?

    #356504
    hitman wrote:
    AAAAAHA !! Det är alltid efter min kvarg-mål på kvällen :D Där ser man !!

    Frågan är om denna värme även förbränner lite fett?

    Googla på TEF. :emo-thumb

    #356505
    Jon Larsson wrote:
    Googla på TEF. :emo-thumb

    Epic fail :P Prova googla själv :P Kommer upp en massa skit. Det är en förkortning som du valt att inte definiera , således vet jag ikke vad jag ska leta efter :):D

    #356506

    NU vet jag vad det är. Kortfattat är

    TEF : – Hur olika livsmedel påverkar kroppens metabooliska funktioner och vilken grad/ hur mycket värme som kan bildas när något bryts ner i kroppen.

    protein kräver mer energi att brytas ner. Om man gå äter mer fett och mindre protein så bränner man alltså mer fett. Om jag uppfattat det rätt.

    (suck detta borde jag redan veta vad pinsamt)

    #356507

    TEF = Thermic Effect of Food (Matens termogena effekt) är den andel utav matens eneriinnehåll som blir värme. Siffrorna ligger runt 25-30% för protein, typ 10% för kolhydrater och ännu lägre, runt 5% för fett.

    Dvs av den energimängd protein du äter så försvinner en hel del av energin ut i luften bara medans det för fett är tvärtom och en stor del av energin från fettet används i kroppen.

    Så ett högt protreinintag under diet är fördelaktigt även ur denna synpunkt!

    #356508

    fyfaaaaan jag sitter och svettas arslet av mig här för fan !! Fan va jobbigt ! direkt efter kvargdrickat så briiiiiiiiinnnner jag upp :D

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.