räkna rätt i kcal

Home Forums Deff och fettminskning räkna rätt i kcal

  • This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Posts
  • #105835
    #1082169

    lite konstigt det där med vikterna gällande olika livsmedel.
    då jag ligger på 2 gram prot/kilo och 1 gram fett/kilo och sedan fyller ut upp till dagsintaget ca 2500 kcal med kolisar undrar jag nu.

    anta att man per måltid ska käka 40 gram ris ska man då räkna på 40 gram innan tillagning eller räkna och lägga på tallriken 40 gram efter tillagning. 40 gram innan blir ju bra mycket mer efter kokning.

    detsamma gäller exempelvis för att räkna protein…100 gram torsk okokt generar ju i endast 50 gram kokt. ska man då mäta innan eller efter tillagning om man ska ha i sig 100 gram. Detsamma gäller kyckling.
    kan ju bli rätt fel om man ska räkna precis under en dag vad man fått i sig.

    #1082177

    Energiangivelser som står på förpackningen gäller alltid när livsmedlet är som när det ligger i förpackningen, tillagar du det sedan, då ändras energivärdet då du tillsätter exempelvis vatten för att koka ris eller att vätska ur kött försvinner när du tillagar det. Så kort och gott: Du väger maten okokt/ej tillagad.

    #1084619
    Colossus wrote:
    lite konstigt det där med vikterna gällande olika livsmedel.
    då jag ligger på 2 gram prot/kilo och 1 gram fett/kilo och sedan fyller ut upp till dagsintaget ca 2500 kcal med kolisar undrar jag nu.

    anta att man per måltid ska käka 40 gram ris ska man då räkna på 40 gram innan tillagning eller räkna och lägga på tallriken 40 gram efter tillagning. 40 gram innan blir ju bra mycket mer efter kokning.

    detsamma gäller exempelvis för att räkna protein…100 gram torsk okokt generar ju i endast 50 gram kokt. ska man då mäta innan eller efter tillagning om man ska ha i sig 100 gram. Detsamma gäller kyckling.
    kan ju bli rätt fel om man ska räkna precis under en dag vad man fått i sig.

    bruka stå på paketet 100gram (oktokt ris) & sen bruka de stå 100gram (kokt ris)

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.