Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
Titel
Registrerad 2007-12-03
Inlägg 45

lite konstigt det där med vikterna gällande olika livsmedel.
då jag ligger på 2 gram prot/kilo och 1 gram fett/kilo och sedan fyller ut upp till dagsintaget ca 2500 kcal med kolisar undrar jag nu.

anta att man per måltid ska käka 40 gram ris ska man då räkna på 40 gram innan tillagning eller räkna och lägga på tallriken 40 gram efter tillagning. 40 gram innan blir ju bra mycket mer efter kokning.

detsamma gäller exempelvis för att räkna protein...100 gram torsk okokt generar ju i endast 50 gram kokt. ska man då mäta innan eller efter tillagning om man ska ha i sig 100 gram. Detsamma gäller kyckling.
kan ju bli rätt fel om man ska räkna precis under en dag vad man fått i sig.

fredrika.samuelsson
Titel
Registrerad 2014-03-17
Inlägg 4

Energiangivelser som står på förpackningen gäller alltid när livsmedlet är som när det ligger i förpackningen, tillagar du det sedan, då ändras energivärdet då du tillsätter exempelvis vatten för att koka ris eller att vätska ur kött försvinner när du tillagar det. Så kort och gott: Du väger maten okokt/ej tillagad.

nouton
Titel
Registrerad 2015-12-31
Inlägg 2

Colossus skrev:
lite konstigt det där med vikterna gällande olika livsmedel.
då jag ligger på 2 gram prot/kilo och 1 gram fett/kilo och sedan fyller ut upp till dagsintaget ca 2500 kcal med kolisar undrar jag nu.

anta att man per måltid ska käka 40 gram ris ska man då räkna på 40 gram innan tillagning eller räkna och lägga på tallriken 40 gram efter tillagning. 40 gram innan blir ju bra mycket mer efter kokning.

detsamma gäller exempelvis för att räkna protein...100 gram torsk okokt generar ju i endast 50 gram kokt. ska man då mäta innan eller efter tillagning om man ska ha i sig 100 gram. Detsamma gäller kyckling.
kan ju bli rätt fel om man ska räkna precis under en dag vad man fått i sig.


bruka stå på paketet 100gram (oktokt ris) & sen bruka de stå 100gram (kokt ris)

Online just nu
Offline

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.


Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 2 medlemmar online. 0 foruminlägg har postats idag.



Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 393, april 2017

  • BODY 392, mars 2017

  • BODY 391, februari 2017

  • BODY 390, januari 2017

  • BODY 389, december 2016

  • BODY 388, november 2016

  • BODY 387, oktober 2016