Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
Titel
Registrerad 2016-07-27
Inlägg 3

Hej!
En liten fundering som ni kanske kan hjälpa mig med är klassikern "hjälp jag tränar, äter bra men går inte ner i vikt"?! Kan stress vara boven, och i sådana fall har ni ngn erfarenhet som kan hjälpa mig? Inga sarkasmer tack, det hjälper inte. Detta är förutsättningarna:

-Kvinna, 36 år, väger 74 kg 162 cm lång. Normalvikt 58 kg (har jag vägt sedan jag var 18 år).
-Födde mitt andra barn för drygt ett år sedan, började träna igen i november 2015 när kroppen någorlunda var i skick (svår graviditet med mkt ryggproblem mm).
-Äter normalt, men med minskat kolhydratintag (dvs ej bröd, ris men ibland pasta och potatis i lagom mängd). Äter ej kött men fisk. ca 1700 kcal/dag träningsdagar. Läsk, chips, godis uteslutet med ibland vin till maten (inga excesser).
-Diagnosticerad med DSPS (dvs förskjuten dygnrytm), detta innebär att jag aldrig kliver upp innan kl 08 på dagen. (Om jag gör det måste jag sova dagtid för att orka med dagen)
-Har ett väldigt prestationskrävande jobb, kräver att jag är på topp hela arbetsdagen så en diet som gör mig slö i hjärnan fungerar inte.
-Dåliga järndepåer (7 i P-Ferritin). Övrigt järn: P-järn 14. B-hb 129.
-S-kortisol 451 vid provtagninsgtillfället (refintervall 240-730).

Träning: på helgen 30 min svettig powerwalk på löpband innan frukost. Cykel till och från jobbet (drygt 1 mil totalt + ca 20-30 min styrketräning i anslutning till detta). Ibland styrkepass med inslag av cardio även kvällstid när barnen lagt sig.

Stress: har två barn, får sällan sitta ner mer än 10 min på helgen eller när jag kommer hem från jobbet, ständigt i rörelse. Har som sagt ett jobb med enorma prestationskrav. Jobbar dock enbart 75 %, dvs 6 h/dag. Detta är mest framför datorn. Vi drabbades av ett tragiskt dödsfall inom familjen för ca ett år sedan (oväntat självmord) så min sambo har varit deprimerad från och till och sedan dess då jag har fått ta största delen av ansvaret för barn/hushåll. Ständig oro för familjens välbefinnande.

Viktsituation: tränade i snitt varannan dag under november till februari, ca 45 pass på 90 dagar i genomsnitt 45 min/pass och 500 kcal. På den tiden gick jag upp från 72 till 74 kg. Ingen förändring alls på kroppsmått. Sedan dess har jag varit mycket sjuk/småförkyld under våren. Tränar ändå regelbundet. Står helt still i vikt.

Förutsättning: jag har ca 2-3 h/dag utan barn innan sänggående. Denna tid allokeras till hushållsgöromål och måsten, i princip ingen fritid. Dvs att "ta en promenad 2 h/dag" är i dagsläget uteslutet. Även sjukt strikta dieter då jag inte får förlora fokus på jobbet. Jag har även testat att köra en lågkaloridiet på ca 1200kcal/dag under några månader i höstas innan jag kunde börja träna. Även den utan resultat.

Jag undrar helt enkelt om det är min grundstress med ett prestationskrävande jobb i kombination med sorg och ständig oro för familjen som så att säga lägger "locket på" viktminskningen? Jag har tränat aktivt på gym under många år och alltid hållit samma vikt, utan att ha ngn särskild diet men alltid ätit någorlunda nyttigt och balanserat. Jag är inte intresserad av ngn fitness-kropp att glänsa med på stranden, men att komma i mina vanliga byxor efter graviditeterna vore ofattbart tacksamt.

Jag vill få råd, erfarenheter och pepp. Känner mig oduglig och kan i ärlighetens namn inte se vart jag skulle kunna få in mer träning. Ni med småbarn vet att livet är hektiskt nog som det är.

Kram/
Sara

GustavFors
Titel
Registrerad 2016-10-14
Inlägg 3

Om kalorier in >= kalorier ut så går du upp i vikt eller vikten står stilla.

Boven i dramat är att du i snitt äter mer än du gör av med. Att du konstant tvingas vara aktiv borde bara hjälpa med viktnedgång då det förbränner betydligt mycket mer kalorier än om du hade vilat.

Titel
Registrerad 2016-11-18
Inlägg 9

Hej Sara.

Skit i stressen. Visst, kroppen mår bättre utan stress men genom bra träning kan du minska ditt kortisolpåslag.I början kan det bli något högre vilket kan leda till lite lättare sömn. Beror på hur hårt du vill träna.

GustavFors har i teorin rätt men i din situation och ålder handlar det snarare om en mix av kost, typ av träning och metabolism. När man inte tränar kontinuerligt så går metabolismen på lågvarv. Visst, det är bra med 30 min powerwalk men din kropp rättar till det där själv. Det finns studier som visar viktuppgång med kaloriunderskott hos kraftig överviktiga människor trots träning. Det finns lite olika teorier om det där men jag tror att det är en mix av metabolism och att kroppen tar igen genom att sitta lite extra i soffan den där dagen då man körde powerwalken.

Min rekommendation är att du lägger ner konditionsträningen och fokuserar på styrka - konditionsträning tar evigheter att skala av fett med. Det räcker det gott och väl att göra armhävningar, situps, knäböj och rygglyft hemma. Efter ett tag kan du ju köpa ett par hantlar. Försök att få in en rutin på träning hemma när kidsen sitter och kollar på TV eller något. Du behöver bara köra 15-30 min per dag. Försök även att inte sitta för långe. Metabolismen sänks efter 30 min stillasittande - sätt larmet och ställ dig upp någon minut. Kläm in lite mysiga promenader också.

För att bygga en rutin i vardagslivet gäller det är börja smått men göra det varje dag. Börja tex vecka ett med att göra 5 armhävningar, 10 situps, 10 knäböj varje dag. Gör inget mer, bara det i en vecka. Stållsätt dig att bara göra det - då kommer motivationen göra att du vill utöka vecka två. Trillar du av rutinen efter en vecka på mallis då börjar du om igen. Rör dig framåt inte älta bakåt.

När det kommer till kosten kan du lägga dig på ett underskott, ca 300 kcal. Jag tror att det är viktigt att du inte lägger dig för lågt då du verkar behöva lite bränsle för att hantera din stress och jobbet. Ät inga konstiga dieter, det är bara bullshit. Kör kostticirkeln men öka på proteinet för att tillgodose byggstenar till din muskelmassa. När du går på ett kaloriunderskott är det A och O att du styrketränar med tex hemmaövningar. Annars blir du bara en mindre version av dig själv. Det är balansen mellan fett och muskler du ska förändra - inte bara bli mindre. Utan att överdriva är kosten 80% av lösningen. Få i dig 2 gram protein per kroppsvikt kilo per dag - dvs 140 gram. Glöm inte nyttiga fetter och långsamma kolhydrater. Ligger du på - 300 kcal per dag bör du gå ner ca 1,5 kilo per månad i rent fett om du följer ovan råd. Att gå ner snabbare kommer du bara torska mer muskler på och runt i ekorrhjulet. Börja ikväll! :-)

Online just nu
Offline

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.


Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 1 medlemmar online. 0 foruminlägg har postats idag.



Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017

  • BODY 397, augusti 2017

  • BODY 396, juli 2017

  • BODY 395, juni 2017

  • BODY 394, maj 2017

  • BODY 393, april 2017