The Dukandiet

Home Forums Deff och fettminskning The Dukandiet

  • This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #54907
    #139363

    Läste precis om en diet som utvecklats i frankrike som kallas The Dukandiet efter en läkare som tagit fram den.
    Man kan bland annat läsa om dieten här:
    [http://www.nyttigt.eu/viktminskningsprogram-som-ar-en-stor-succe-i-frankrike-dukan-dieten/ http://www.nyttigt.eu/viktminskningsprogram-som-ar-en-stor-succe-i-frankrike-dukan-dieten/%5D
    och bok finns att köpa om den också.

    Den ska alltså vara uppdelad i 4 faser; Attack, weight loss, stabilisation och cruise.
    Tanken är att protein ska vara viktigast

    Attack: Endast protein äts med minimalt med fett under max 1-10 dagar. Exempelvis ägg, fisk, viltkött, nötkött, fågel, skaldjur och mejeriprodukter med minimalt med fett. Här ska man alltså tvärtappa i vikt

    Weight loss: Den stadiga viktnedgången. Här introduceras grönsaker som exempelvis tomater, gurka, broccoli, spenat, kål, sparris, svamp, paprika och morötter. Men detta varvas ändå med dagar då man endast äter protein som i första fasen. En cykel för fasen varar i 5 dagar. Äts i denna cykel tills man nått sin målvikt.

    Stabilisation: Här får man börja införa mer kolhydratrik mat och mat med lite högre fetthalt, dock i begränsad mängd.

    Cruise: Fasen man ska leva på resten av livet. Mycket protein och grönsaker och begränsat intag av kolhydratrik mat. 2 dagar i veckan får man äta friare med mer kalorier och onyttigare om man så vill. detta för att behålla motivationen. Dock måste 1 dag i veckan alltid vara enbart protein!!

    Vad tror ni om denna diet? Finns inte risk för proteinförgiftning om man endast äter protein?
    Och hur är det att vara utan fett? Är det riskfritt när det blir under en mer begränsad period men samtidigt uppfattar jag det som att man ska leva fettsnålt alla dagar utom då 2 dagar i veckan i sista fasen..

    #139364

    Attackfasen låter ju som PSMF i mina öron och det är väl självklart att en kosthållning som består av protein allena leder till oerhört snabb viktminskning, det har jag själv upplevt om inte annat.

    För övrigt hittar jag inget direkt upprörande. Kött och grönsaker är ju stapelvaror i de flesta dieter och hur man väljer att lägga upp det varierar ju beroende på vilken skola man tillhör. I slutänden är det ju ändå energiintaget som avgör.

    Det känns som att de där faserna är ganska onödiga och jag ser ingen anledning att behöva slänga in PSMF-dagar här och där bara för att man ”ska” göra det.

    Det är svårt säga något om den där dieten, egentligen. Hälsosamt? Fan vet men jag har en känsla av att Eddie Vedder kommer att komma inrusande här i tråden och upplysa oss alla om hur det egentligen ligger till med det där.

    Proteinförgiftning? Såvitt jag vet har väl detta med mängd att göra och inte ration i förhållande till övriga makronutrienter. Även här kan jag bli korrigerad om ett ögonblick, jag reserverar mig för den saken. Det har hänt förr.

    Det hela påminner ju rätt mycket om hur jag själv brukar äta, åtminstone om man ser till valet av livsmedel.

    Jag antar att den som alla andra dieter är full av seglivade träningsmyter och olika tricks för att hålla metabolismen igång och så vidare men vad gäller valet av livsmedel hittar jag som sagt inget konstigt.

    #139365

    Låter ju som en typisk Lowcarb diet med 2 refeed dagar i veckan fast lite modiferad. Lite snarlikt carb cycling.

    #139366

    Det är ju Atkins med med ett extremt proteinintag i princip. Samma typ av faser och förändringar men annan fördelning bara. Ur hälsosynpunkt känns ju Atkins bättre ftersom proteinintaget är lägre.

    Att rekommendera ”onyttig mat” som en viktig del rent fysiologiskt är ju såklart rent skitprat.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.