Upplägg av träningsåret samt hunger under deff

Home Forums Deff och fettminskning Upplägg av träningsåret samt hunger under deff

  • This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Posts
  • #74118
    #587056

    Har en fråga som jag grunnat på och inte direkt hittar nått om i sökfunktionen. Det är nog rätt individuellt hur man hanterar dessa frågor.

    Bakgrund
    Jag har precis avklarat 3:e veckan av min första deff. Har tränat ca. 3 år samt haft ett taskigt utgångsläge med högt BF. Tidigare var jag rädd för att deffa eftersom jag inte ville tappa massa. Men nu har jag bestämt mig och kör på tills sommaren.
    Är 177cm, väger 83,1kg morgonvikt och skulle tro jag ligger mellan 20-25% BF.
    Målvikten för denna deff är 76-77kg (vägde 87,6kg när jag började deffa).

    Målsättningen för träningen i stort är att bli ”ett nummer större”. Konkret.. kanske väga ca. 85kg och ha ett lågt BF värde (12-15%) året runt.

    Hur bör jag lägga upp tiden till och med nästa år (våren 2009), avseende:

    • Bulkperiodens start samt längd?
    • kcal-överskott under bulk?
    • Ev. mini-deff inlagda under bulkperioden?

    Edit: Bortse från rubrikens andra del ”hunger under deff”. Hör inte ihop med detta inlägg.

    #587057

    Någon? 😮

    (postade tråden här i ”Deff” forumet, eftersom det har koppling till deff och kcal intag även under uppbyggnadsperioden)

    #587058

    1. Bli hård.

    2. Ligg på ett så litet överskott som möjligt; 500 kcal är mer än tillräckligt.

    3. Tumma inte på formen för inbillad massa – de extra kilona man trodde var muskler blir bara jobbigare att ta bort sedan.

    Angående tidsaspekter på deff respektive bulk går det inte att säga på förhand utan beror på hur lång tid det tar för dig att nå de olika målen. Huvudtipset blir dock att helt utesluta en bulk i traditionell mening.

    #587059
    Andreas Guiance wrote:
    1. Bli hård.

    2. Ligg på ett så litet överskott som möjligt; 500 kcal är mer än tillräckligt.

    3. Tumma inte på formen för inbillad massa – de extra kilona man trodde var muskler blir bara jobbigare att ta bort sedan.

    Angående tidsaspekter på deff respektive bulk går det inte att säga på förhand utan beror på hur lång tid det tar för dig att nå de olika målen. Huvudtipset blir dock att helt utesluta en bulk i traditionell mening.

    Ok. Tack för svar! :)

    Vad kännetecknar ”bulk i traditionell mening”?
    Jag låg på ett kalloriöverskott på ca. 500kcal under ca. 1 månad i vintras och gainade 3kg under den perioden. Är det en bulk? eller är bulk när man äter allt i sin väg… dvs. ”grisbulk” (om du förstår vad jag menar) och kanske ligger 1000kcal över dagbsbehov?

    #587060
    Conpros wrote:
    Ok. Tack för svar! :)

    Vad kännetecknar ”bulk i traditionell mening”?
    Jag låg på ett kalloriöverskott på ca. 500kcal under ca. 1 månad i vintras och gainade 3kg under den perioden. Är det en bulk? eller är bulk när man äter allt i sin väg… dvs. ”grisbulk” (om du förstår vad jag menar) och kanske ligger 1000kcal över dagbsbehov?

    Det finns säkerligen lika många definitioner på bulk som det finns byggare;)

    Men det jag menar är att man rent teoretiskt bör försöka hålla sig på ett så litet överskott som möjligt. Problemet är bara att det kan vara svårt att beräkna sin förbrukning exakt, och man därför gärna tar till lite extra (typ ett överskott på 500 kcal) för att vara på den säkra sidan. Och det är helt ok, men det är viktigt att man håller ett äga på formen. Börjar midjemåttet skena iväg får man dra ner lite på härligheten – man bygger inte bättre bara för att man gör sig fet samtidigt. Och viktigast av allt:

    Nettoresultatet – dvs den muskelmassan man har kvar sedan man deffat bort fläsket – efter en rejäl bulk blir ofta sämre än om man håller formen god genom hela processen.

    #587061
    Andreas Guiance wrote:
    Det finns säkerligen lika många definitioner på bulk som det finns byggare;)

    Men det jag menar är att man rent teoretiskt bör försöka hålla sig på ett så litet överskott som möjligt. Problemet är bara att det kan vara svårt att beräkna sin förbrukning exakt, och man därför gärna tar till lite extra (typ ett överskott på 500 kcal) för att vara på den säkra sidan. Och det är helt ok, men det är viktigt att man håller ett äga på formen. Börjar midjemåttet skena iväg får man dra ner lite på härligheten – man bygger inte bättre bara för att man gör sig fet samtidigt. Och viktigast av allt:

    Nettoresultatet – dvs den muskelmassan man har kvar sedan man deffat bort fläsket – efter en rejäl bulk blir ofta sämre än om man håller formen god genom hela processen.

    Stort tack för svar Andreas!
    Det där var mycket intressant!

    Jag har rätt bra koll på hur mycket kcal jag får i mig under bulken. Har knåpat ihop lite rutiner gällande matlagningen samt fört statistik och antecknat i datafiler maten jag vägt och räknat på. Detta gör att jag med rätt stor säkerhet (+/- 150 kcal) kan säga vad jag får i mig under en standardbulkdag.

    Efter att läst det du skriver så känns det som jag, efter att deffen är färdig, bör ligga runt 300-400 kcal plus per dag under bulken (?).
    (Var kommer förresten siffran 500 kcal överskott ifrån?… har hört den många gånger i andra trådar om bulk)

    3-400 kcal överskott innebär väl att jag har ett litet (men ändå tillräckligt) överskott som förhoppningsvis gör att jag växer tillräckligt(?) …och skulle det skena iväg med midjemåttet så stryper jag ned lite.

    #587062

    Skulle vilja omformulera mina något förvirrade frågor:

    Om man har målet att lägga på sig muskler men ändå behålla viss definition under bulken, och inte lägga på sig för mkt fett.
    Hur ser då det perfekta kcal-överskottet ut? Avseende näringsfördelning och näringsmängd (kcal).

    #587063

    ät tills du är mätt under ”bulken” så borde det väl bli bra. passa på o slappna av o räkna inte alla kcal etc men se till så du får i dig tillräckligt med protein för att bygga massa.
    jag skulle iaf inte orka räkna kcal etc för varje mål varje dag hela året.

    #587064
    Marza wrote:
    ät tills du är mätt under ”bulken” så borde det väl bli bra. passa på o slappna av o räkna inte alla kcal etc men se till så du får i dig tillräckligt med protein för att bygga massa.
    jag skulle iaf inte orka räkna kcal etc för varje mål varje dag hela året.

    Tack för ditt svar Marza!

    Jag kan inte utgå från mättnadskänslan.
    Skulle jag äta tills jag blev mätt hade jag rullat fram innan årsskiftet. ;)Är konstant hungrig.

    För mig är räkningen av kcal absolut inga problem. Gillar det faktiskt (hur sjukt det än kan låta). Har byggt upp en liten databas med olika livsmedelsnäringsinnehåll samt kan med några enkla tangentslag räkna ut hur mkt jag fått i mig per dag.
    Har tagit tid komma dit.. men nu går det easy peasy…

    Frågan gällde alltså hur jag kan ligga på ett så bra överskott som möjligt så jag ökar i volym (sakta men säkert… kanske 1-2kg månad). Samt ha synliga magrutor året om (inte ett måste, men en förhoppning).

    Efter Andreas svar lutar jag åt att minska ned överskottet så jag hamnar omkring 300-400 kcal/dag. Sen kanske slänga in en minideff under vintern om vikten ändå drar iväg.

    (Börjar bli lite off topic-varning på denna tråd… men jag har i alla fall nämnt ordet ”deff” :whistle: ).

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.