Varför blir man inte hård o tajt…!

Home Forums Deff och fettminskning Varför blir man inte hård o tajt…!

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 34 total)
  • Author
    Posts
  • #852448

    …trots mycket träning och ett begränsat energi-intag!?

    Hade en liten tanke häromdagen, angående detta ämnet och det verkar ju passa bra här.
    Nu kommer det tyvärr att ligga lite i ”gränszonen”, men hoppas att vi kan hålla det på en hyfsad och naturlig nivå…[/b]

    Går direkt på sak och nämner hormoner. Vi har ju ett flertal hormoner naturligt i kroppen bla;

    Kortisol
    Insulin
    Testosteron
    Östrogen
    Tillväxthormon
    Aldosteron

    Alla kan vi påverka efter levnadssätt (träning, kost och övrigt intag tex.)
    Men Kortisol och Insulin utsöndringen tror jag är dom största bovarna till att många inte kommer i form.
    Varför?
    För att man pressar kroppen för hårt (för mycket träning och för lite energi). Vilket medför att blodsocker/insulin går i botten och Kortisol skjuter i höjden, sedan ökar man lite till och blir totalt utbränd (övertränad).

    Med ett smart kost och träningsupplägg, så kan man förhindra detta!

    Sedan något vi inte kan påverka är att vi blir äldre och samtidigt blir våra muskeluppbyggande hormonnivåer lägre… (svårt att diskutera utan att gå över gränsen för vad som är tillåtet att prata om). Nämner ändå det, för det är viktigt i sammanhanget.

    Spånar enbart lite. Hoppas att vi kan spåna vidare utan att gå över gränsen…
    …men det blir nog svårt? :D

    #84815
    #852449

    jag tror faktiskt jag har en annurlunda uppfattning än dig när det gäller det Jonas och den tragiska sanningen är nog istället att folk i regel inte orkar slita röv tillräckligt mycket och inte har diciplin så det räcker.
    och det känns tråkigt att behöva säga så men man kan inte undvika o se folk på gymet när de tränar styrka o kör kardio och det som är mest slående då är att det är riktigt få som verkligen tar i eller kämpar i sin träning och kardio.
    Sen finns det givetvis en massa andra saker som spelar roll i det stora hela men dessa två har nog störst betydelse när det gäller folks resultat.
    Och när det gäller själva diet biten så får man nog inte glömma att när man börjar tära sig så är det lätt att bli deprimerad o argsint och detta försvinner direkt när man stoppar gottis i munnen och det är lätt o ta till det då eller att man börjar äta för mycket i tron att man behöver mer än vad man igentligen gör för att inte tappa onödigt med muskler.
    Sen är det ju så att ju mer kunskap du har och egen kroppskännedom ju lättare går det och desto bättre kanske slutresultatet blir men man kommer långt med vilja,diciplin och utan det i regel ingen stans:emo-thumb

    #852450
    mickebodyb wrote:
    jag tror faktiskt jag har en annurlunda uppfattning än dig när det gäller det Jonas och den tragiska sanningen är nog istället att folk i regel inte orkar slita röv tillräckligt mycket och inte har diciplin så det räcker….

    Det är säkert också en sanning, men jag tänkte kanske mer på alla som verkligen försöker. Dom som tränar mycket (för mycket) och håller en strikt diet. Och ändå inte får de resultat som dom önskar sig/hade hoppats på…

    #852451
    mickebodyb wrote:
    jag tror faktiskt jag har en annurlunda uppfattning än dig när det gäller det Jonas och den tragiska sanningen är nog istället att folk i regel inte orkar slita röv tillräckligt mycket och inte har diciplin så det räcker.
    och det känns tråkigt att behöva säga så men man kan inte undvika o se folk på gymet när de tränar styrka o kör kardio och det som är mest slående då är att det är riktigt få som verkligen tar i eller kämpar i sin träning och kardio.

    Sen finns det givetvis en massa andra saker som spelar roll i det stora hela men dessa två har nog störst betydelse när det gäller folks resultat.
    Och när det gäller själva diet biten så får man nog inte glömma att när man börjar tära sig så är det lätt att bli deprimerad o argsint och detta försvinner direkt när man stoppar gottis i munnen och det är lätt o ta till det då eller att man börjar äta för mycket i tron att man behöver mer än vad man igentligen gör för att inte tappa onödigt med muskler.
    Sen är det ju så att ju mer kunskap du har och egen kroppskännedom ju lättare går det och desto bättre kanske slutresultatet blir men man kommer långt med vilja,diciplin och utan det i regel ingen stans:emo-thumb

    Stämmer till 99,99999% enligt mig.

    #852452

    Min erfarenhet av dessa människor är att om man verkligen granskar dom i sömmarna, inte deras upplägg utan vad de verkligen gör så kommer man oftast fram till att det förekommer fusk lite här och var i olika former. De olika formerna brukar tex vara att deras ofta extremt låga energiintag gör att de inte orkar ta i lika mycket/lika länge under sina träningspass, att de låter näring som inte står med på kostschemat slinka ner lite för ofta osv osv.

    #852453

    Måste bara tillägga att det inte handlar om mig, även om det kunde gjort det! :(
    Ser detta problemet ofta och speciellt på forum som detta. Ambitionen brukar inte vara det stora problemet.
    Många unga tjejer och killar med tävlingsambitioner, som enbart har läst sig till sin kunskap, som försöker komma iform för att tävla, kör sitt eget race, men lyckas oftast inte ta sig hela vägen till scenen.
    Vanliga slappa svenssons som bara vill komma i form till sommaren är en helt annan femma…

    #852454
    Quote:
    Vanliga slappa svenssons som bara vill komma i form till sommaren är en helt annan femma…

    Gör det oss till ovanliga och hårda? Alla har olika mål och saker att uträtta i livet. Själv är jag inte slapp eller lat men omständigheterna runt om gör att man inte kan gå 1 timme på morgonen, träna 1 timme på gymmet och lägga en massa enrgi på att äta väl sammansatt mat varje dag. Hade man varit singel och inte haft barn och vänner så hade man hunnit göra det men om man kombinerar det Micke sa om att folk inte tar i på gymmet med att människor har annat viktigt att ta hand om (barn, fru/man, kompisar, jobb) så blir resultatet därefter. Är man tävlingsbyggare så är det annan sak. Då har man förmodligen gått in för träningen fullt ut och man borde vid det läget förklarat för nära och kära att det kommer att ta en stor del av ens liv att tänka på träning och kost.

    #852455

    Meningen med den här tråden var att ge en liten syn på varför man inte kommer i tillräckligt bra form för att hävda sig på scenen.
    Många pressar kroppen mer än vad den klarar…
    Tycker det är synd att många sliter som djur, men får inte dom resultaten som dom hade hoppats på.
    Man kommer inte att se ut som en bodybuilder med 3-4 timmars träning/dag och ett stort underskott på kalorier i kanske 4-5 månaders tid.
    Visst kommer formen att bli mycket bättre och fettdepåerna kommer att minska ordentligt…

    #852456

    Det är så många faktorer som avgör hur man växer. Gener, sömn, vila, kost, stress, för mycket träning, för lite träning, fel träning osv… Sen så vill många inte heller hävda sig på scenen. Många tränar endast för sin egna skull. Jonas, hur många killar/tjejer har du sett på gymmet som står och pumpar med bicepsstången och gör det på fel sätt? Jag har sett massor. Dem svingar upp stången och tror att dem ska få resultat bara för att dem lagt på mer vikt än vad dem kan kontrolera. Där har vi en del utav varför folk inte växer. Dem växer men inte så att dem kan gå upp på scenen. Sen så har vi en svår punkt till. När du väl har vuxit så ska du lyckas vara rippad. Och där faller det för många.

    #852457

    Nu handlar ju inte den här tråden om vad jag hade i tankarna…
    Och när ingen annan heller har nämnt något i dom banorna och när reglerna inte tillåter oss att spåna för mycket i ämnet, så får vi kanske lämna det…!?

    Sedan på tal om biceps, så har jag alltid kört strikt där och har inga armar att skryta med. Vet däremot massor som cheatar ordentligt på biceps som har fått imponerande resultat, allt ifrån Arnold till killar o tjejer runt om på gymmen idag. Det är skillnad på cheat och cheat.
    Sedan finns det ju andra sätt att öka på arm-måttet, som tråkigt nog är väldigt vanligt idag. Till en viss gräns så kan det vara okej (men tveksamt), men när det görs bara för att få en svullen kula, så känns det väldigt tråkigt.

    Hoppas att en snygg och jämn fysik blir melodin framöver och inte den freakigaste!
    (väldigt off topic nu, men ibland snurrar hjärnan lite väl mycket). :|

    #852458

    Nackdelen med att träna fel är att om du inte har gener för att bygga muskler så lär du knappast gynnas utav att du dessutom tränar fel. Om vi tar dig som exempel. Du sa ju själv att du tränar biceps strikt men du tycker inte själv att du har armar att skryta med. Hur hade dina armar sett ut om du tränade ostrikt? Det är klart att det finns folk som har naturlig produktion utav testosteron i kroppen som kan träna i stort sett hur dem vill och ändå få bra resultat men det är väldigt få såna. Jag är övertygad om att om man ska bli känd inom sporten så måste man ha väldigt hög produktion utav tillväxthormon på det naturliga sättet och kombinera det med det onaturliga sättet.

    #852459

    Nu är jag ganska ny på forumet och inte så många år på nacken i gymmet.Däremot har jag ganska mycket kunskap om kroppens fysiologi.

    Hur och var man bränner sina fett-depåer är ju väldigt individuellt och där kommer genetiken in. Vissa både tappar och ökar i fett jämnt medan andra har kvar ”bulor” ända in i det sista och där tror jag att hormonkänsligheten i de olika områdena kan spela roll.

    Har själv gett mig i kast med min första deff och håller med om att det till största del handlar om diciplin, men även om man har stenkoll på vad man stoppar i sig och hur mycket man förbränner så har man olika svårt att bli av med just fettdepåerna.
    Ska kolla på den senaste forskningen och återkommer.

    #852460
    Meri wrote:
    …att det till största del handlar om diciplin.

    Exakt. Utöver disciplin vill jag lägga till kontroll, delmål och slutmål. :emo-thumb

    Människan är smart nog och försöker alltid att hitta den smidigaste vägen. Ofta lägger vi ner mer tid på teori än praktik. Givetvis krävs en grundläggande teorikunskap för att kunna utöva övningar och deff i praktiken.

    Jag vill påstå följande: Träna hårdare och krångla mindre. Kör basövningar och kör på din känsla. Känns det fel så gör du fel. Känns det rätt så gör du rätt. Detta är svårt att tillämpa för en nybörjare på gymmet men inte för dig som har tränat ett par år. Leta färre genvägar och hokuspokus vad det gäller viktminskning och räkna helt enkelt kalorier. Fler ut än in. Rätt enkelt faktiskt. Fast det är ju jobbigt, ellerhur?:D Jag gör så och jag har hittills aldrig misslyckats med en deff och inte heller har mina ökningar muskulärt stått stilla.

    Gymmet är mitt ställe där jag frikopplar stora delar av hjärnan (läs: kopplar av) och kör på istället!

    Hoppas ni förstår vad jag menar nu strax innan lunch och magen kurrar… :|

    #852461

    Något jag inte sett behandlas i den här tråden är det genetiska när det gäller tighthet och visuell hårdhet.

    Två personer med samma fettprocent kan se totalt olika ut beträffande hårdhet och tighthet. Beror på muskelfästen, hudens tjocklek, hur tight huden sitter över musklerna samt vaskularitet.

    Så vissa personer har extremt svårt att få till den där tighta looken.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 34 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.