Behöver lite råd angående muskelbyggning

Home Forums Fitness Behöver lite råd angående muskelbyggning

  • This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #108079
    #1084326

    Tjenare gott folk på body !,

    Har nu tränat i ett halvt år gått ner ungefär 30 kilo på ett halvår ligger på 95 kilo nu från 125 är 1,80 lång, kört styrketräning + 1 timma kondtion och väldigt strikt kost.

    Nu är det så att ja har lite fett på kaggen kvar och lite kärlekshandtag kvar, men känner för att gå fullt in på muskelbyggning nu, finns det en chans att mitt sido fett som sitter kvar kan försvinna om jag kör hårt styrketräning med bra mat, eller måste jag springa bort dom,? läst lite att om man vill bygga muskler på ett bra sett ska man inte göra för mycket kondition.

    Har även beställt whey 100, när och hur många gånger skall man ta det, och är det ett bra kosttillskot för mig som har lite fett runt kaggen så det inte får mig att gå upp i fett igen,

    Kör BCAA just nu svenskkosttillskott, 1 shake medans jag gymmar, hur ska jag lägga in whey på mitt schema ?

    schema just nu,

    Mån Bröst + triceps + mage

    tis Ben + mage

    ons vila

    tor rygg + biceps + mage

    fre axlar + mage

    #1084327

    Hejsan Napalm666!

    Jag vill börja med att gratulera till din viktnedgång och att du fått så bra resultat. Gratulerar! Att gå ner som du gjort är absolut ingen lätt bedrift!

    Vill du idag bygga muskler så rekommenderar jag att du fortsätter med din styrketräning som du gör. Konditionen däremot kan du gärna göra mer intensiv eller slopa helt beroende på om du känner behov av den bättre kondition du får av träningen. Det du dock ska veta är att för att gå upp i vikt krävs ett kcal-överskott. Dvs. att du äter mer mat än vad du gör av med, så med det inräknat blir det såklart mer mat att äta vid fortsatt konditionsträning.

    Tränar du dessutom långa pass (>20 min) så finns stor risk att din kropp använder muskler som bränsle. Det är ju en oönskad egenskap då det är just muskler vi vill åt.

    Min rekommendation är att du skär ner konditionsträningen till 1 eller 2 pass i veckan. 10 minuter. 3 min uppvärmning följt av 40 sek högintensiva intervaller. Sen nedvarvning i 20 sekunder långsam gång för att få ner pulsen under 75-80 % så du kan kliva av utan att känna dig yr.

    När det kommer till mat så är troligen din diet toppen, bara ät mer än förut. Försök gå upp ca 0.5-1 kg i månaden, inte mer. Försök att planera maten så du inte överäter eller faller tillbaka i gamla banor, regelbundet är nyckeln och att man alltid äter planerade måltider – en typiskt oplanerad måltid kan vara ”jag orkar inte laga nått så det blir pizza”.

    Vad som är relevant är att du äter mer än du gör av med och att du får tillräckliga mängder proteiner för att kroppen ska prioritera hypertofi. dvs muskeltillväxt. Sikta gärna på 1.5 g / kg kroppsvikt eller mer.

    Vad gäller whey 100 så är det ett bra tillskott av kvalitetsproteiner som du kan äta som mellanmål under dagen. Stoppa gärna in en shake på förmiddagen och en på eftermiddagen. En av dessa bör vara direkt efter träning i lag med exempelvis en banan eller annan bra källa för naturliga halvsnabba kolhydrater.
    BCAA är bra, de hjälper din kropp att undvika proteinsyntes i så stor utsträckning som möjligt. Dvs. att man använder just muskler eller proteinet man äter som bränsle. Fortsätt med bcaa under träning.

    Superroligt att du ändrat din livsstil och att det verkligen händer saker! Riktigt bra jobbat och fortsätt i samma banor!

    Lycka till!

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.