Hur fitness förstörde ett liv

Home Forums Fitness Hur fitness förstörde ett liv

  • This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #106620
    #1083103

    Jag vill bara berätta vad som hänt. Det som jag inte kommer att göra är att säga att fitness är en dålig sport eller livstil. Jag hoppas ändå att var och en här betraktar sina träningskompisar eller konkurrenter, och gör något om man ser att något är fel.

    Min kusin började som tyngdlyftare för över 10 år sen, tränade jävla mycket och fick resultat. Efter fem år tog han beslutet att testa något annat och började fitness i stället. Jag vet inte vilken slags fitness som det var, för jag känner inte grenen, men detta spelar ingen roll här.

    Även det gick helt okej i början. Folk kände honom som tränade alltid jävla hårt och många tyckte att han även hade lite ont i huvuden. Hans program och träningspass vad såna som ingen annan ville prova själv. Många sade honom ofta att ”gör inte det här” eller ”du borde inte testa det där” men ingen såg att något är fel på riktigt.

    Kusinen bor inte i Sverige så har jag inte haft så pass mycket kontakt med honom på sistone. Pratade kort på Facebook då och då men inte mer. Jag kunde inte se själv heller att situationen har gått så mycket värre. För 2 månader sen svimmade han på gymmet och tagits till sjukhus. Först då förstod man att han har allvärlig ätstörning och andra psykiska problem. Han hade vägrat äta sina mediciner och läkare vågade inte låta honom stanna hemma ensam.

    Nu bor han tillsammans med sin mamma som kontrollerar att han äter tillräckligt mycket och tar sina mediciner. Han kan fortfarande inte se att något är fel och vill bara fortsätta träna mer. Han är först 26 år gammal så kan det vara att han blir bättre och kan börja leva normalt igen. Just nu ser det inte så bra ut, men hoppas att allt blir bättre. Jag kan inte göra mycket själv för han bor så långt bort, men han borde vara i trygga händer nu.

    Som sagt säger jag inte att det är fitness som ligger bakom detta. Men fitness är en sådan livstil där saker som det här kan lätt hända. Därför måste man försöka se om träningskompisen mår bra på riktigt.

    Jag har även börjat jobba med en projekt To Life med några andra. Projektets syfte är att hjälpa människor med olika mentala problem att gå tillbaka till det vanliga livet. Projektets webbsidor hittar du [http://to-life.se/ här], nya design kommer att publiceras inom några veckor.

    #1083112

    Är allt påhittat?

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.