Zoltan Szabo skrev:
Skulle vilja att du tar ändrar ditt upplägg. Vikten säger inte sanningen ofta. Många kommer hålla med mig på denna punkt för att det är väldigt lätt att utveckla en osund förhållande till mat och träning om man kollar bara vikten. Låt gå efter spegeln och ett måttband. Tex du har samma vikt men gått ner runt mage men ökat i mått på många andra ställen.
Fair enough! Det kan vara en god idé
Sandra91 skrev:
Tack. Så tunga vikter och få reps är det som gäller då? Vilka övningar ska jag köra för att det ska ge så mycket som möjligt. Det finns ju så sjukt många liksom. Kan detta schema funka:
Pass 1: bröst, axlar och triceps och övningar som: bänkpress, axelpress, kabellyft från sidan, Enarms hantelpress ovanför huvudet och pushdowns.
Pass 2: ben och vader och övningar som: knöböj, utfall, bengress, liggande lårcurl, benspark och vadpress.
Pass 3: rygg, biceps och mage och övningar som: skivstångsrodd, marklyft, hantelrodd, ryggresning, traditionella latsdrag framför huvudet, rak skivstångscurl, hantelcurl och cablecrunch. Detta är 3 pass på en vecka men jag kanske ska köra fler?
Det konstiga med min kropp är att jag har mycket benmuskler, spännar jag dom så är dom stenhårda men jag är inte nöjd med formen på dom. Armarna är väl dom som är minst tränade, helt raka liksom fast jag är ändå rätt stark i dom. Magen är vältränad, 4 rutor syns längst upp på magen och jag har nästan inget fett. Ryggen är rätt så vältränad, klarar att göra 5 riktiga chins till exempel. Inga kärlekshantag eller nått sådant. Jag är liksom smal och jag undrar om man kan vara för smal för att bygga muskler? Behöver man äta sig lite tjockare först och sedan köra? eller räcker det med att öka matintaget och bara köra tungt på gymmet? Jag känner mig rätt stark om jag jämför mig med andra tjejkompisar men jag vill ju att det ska synas också om ni förstår. Haha!
Tack igen för era svar, behöver verkligen hjälp!

Du verkar ju ha rätt hyffsad koll

Tycker det låter bra på övningarna, och tre pass räcker fint.. Jag antar att du inte kör alla övningar på samma pass dock. 4 övningar för framsida lår är lite väl häftigt när man precis börjat träna
Ang reps, ja låga/medelhöga reps
Periodisera, t ex 4v lågreps 4-7 reps (fokus styrka) och 4v högreps 8-12 (fokus volym).
Lite förenklat så bygger man muskler under högrepsveckorna, och under lågrepsveckorna lär man det centrala nervsystemet att sammankoppla alla nervbanor så de kan användas fullt ut. Detta är en del av varför man ökar så otroligt mycket i början - kroppen lär sig använda musklerna
Studier visar att man har enklast för att lägga på sig muskler om man har lågt bf, dvs tänk inte ens tanken på att äta upp dig i fett för att kunna bygga!
Bara ät ordentligt så du lånsamt går upp i vikt, se till att få i dig tillräckligt med protein och träna på så ska du se att resultaten kommmer..
5 chins är en mkt bra utgångspunkt!
Bara ge det några månader så ska du se att formerna på benen börjar ta sig
Lite inspiration hehe