Kör all in,,, hur ska jag gå till väga?

Home Forums Fitness Kör all in,,, hur ska jag gå till väga?

  • This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    Posts
  • #106071
    #1082431

    Hej!
    Jag vaknade igår och bestämde mig för att försöka gå ”all in” som man säger. jag är överviktig och så J***A trött på det. Jag VET att jag KAN!!! …. så jag skulle behövs tips och råd hur jag ska gå till väga… lite osäker på om detta är rätt tråd, rätta mej gärna om jag har lagt den fel. =)

    Jag är en kvinna, 31 år, överviktigt, har bakgrund av träning (gym, kondition), har även ett ”tillstånd” som kallas pcos. Pcos innebär att jag är superkänslig för kolhydrater(skapar sockersug, i första han kolhydrater som innehåller gluten) och har extremt lätt för att bygga muskler.

    Jag vet vart jag vill med detta, men inte riktigt hur jag ska komma dit. Delmål såklart, men HUR kan jag maximera träningen för att få ut så mycket som möjligt av varje pass?
    Nån fena som vill dela med sig av sina råd… =) Hur ska jag lägga på passen? Split? Helkropp? osv… detta är jag helt grön på, aldrig gjort tidigare. Har ett schema eller vad det kallas men tror inte det är i närheten av optimalt.

    Vore så evigt tacksam för råd!!

    Ha en fin söndag!

    / U-turn

    #1082432

    För att få rätt på kosten så skulle jag rekommendera en dietist eller en person med liknande utbildning, om du behöver hjälp med den biten.

    I övrigt så behövs det mer information. Hur ofta kan du träna? Du skriver att du har en viss träningsbakgrund, men hur omfattande är den?
    Hur ser det schema ut som du har nu?

    Ett råd på vägen är att inte jaga det optimala. För vad som är optimalt ändrar sig med tiden. :)

    #1082435
    Jorgen wrote:
    För att få rätt på kosten så skulle jag rekommendera en dietist eller en person med liknande utbildning, om du behöver hjälp med den biten.

    I övrigt så behövs det mer information. Hur ofta kan du träna? Du skriver att du har en viss träningsbakgrund, men hur omfattande är den?
    Hur ser det schema ut som du har nu?

    Ett råd på vägen är att inte jaga det optimala. För vad som är optimalt ändrar sig med tiden. :)

    Kosten behöver jag inge hjälp med tror jag. =) har nog rätt bra koll där.

    Jag kan träna i princip varje dag, har tillgång till gym både på campus (går aldrig dit) och 100 m hemifrån, plus att vi har ett eget med lite fria vikter i verkstan nån km hemifrån.

    Min erfarenhet från träning är att jag har själv varit instruktör, men i spinning, core och box…. på det gymmade jag rätt mycket men nu i efterhand så inser jag att det var helt utan struktur. jag åkte dit o gjorde det som va kul… tränade då 6 dagar/veckan, tror inte jag hade så mycket koll egentligen..

    Just nu har jag 11 övningar som jag gör och dom är utan inbördes ordning: utfall, knäböj, marklyft, militärpress, hammercurls, bröstpress, curls raka, curls sneda, rygglyft, plankan och rodd med skivstång.
    Just nu kör jag genom hela kroppen ca 3 dagar per vecka, utöver det blir det powerwalks 6 dagar/ vecka, 5-10 km beror på tiden. Jag vet att vitkterna är alldeles för lätta för mig egentligen, men utan upplägg känns det lite meningslöst att lägga på mer….

    bra råd! =D

    Tack för ditt svar!

    #1082436

    Jag tränar ju själv utan struktur, typ, men har oas hållit på ett tag så det blir liksom bra ändå. :)

    Mer är inte alltid bättre, nio pass i veckan tycker jag själv är i överkant, bättre att justera kosten än att traska sex dagar i veckan. Promenaderna är bra att ta till när man kommit en bra bit på vägen, annars kan man lätt hamna i dilemmat att när viktminskningen avstannar så har man inte har något att ta till. Kosten kan bara sänkas till en viss nivå, förutsatt att man har som mål att behålla så mycket muskelmassa som möjligt naturligtvis.

    Här: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=87454 finns bra scheman, bara att välja ett av dom tre som du känner skulle passa.
    Jag personligen är inget fan av helkroppspass utan kör alltid olika varianter av splitts. Men trivs man med att träna hela kroppen så är det inget negativt i sig.

    Och det är aldrig meningslöst att lägga på mer vikt. :D Med bibehållen teknik naturligtvis.

    #1082439
    Jorgen wrote:
    Jag tränar ju själv utan struktur, typ, men har oas hållit på ett tag så det blir liksom bra ändå. :)

    Mer är inte alltid bättre, nio pass i veckan tycker jag själv är i överkant, bättre att justera kosten än att traska sex dagar i veckan. Promenaderna är bra att ta till när man kommit en bra bit på vägen, annars kan man lätt hamna i dilemmat att när viktminskningen avstannar så har man inte har något att ta till. Kosten kan bara sänkas till en viss nivå, förutsatt att man har som mål att behålla så mycket muskelmassa som möjligt naturligtvis.

    Här: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=87454 finns bra scheman, bara att välja ett av dom tre som du känner skulle passa.
    Jag personligen är inget fan av helkroppspass utan kör alltid olika varianter av splitts. Men trivs man med att träna hela kroppen så är det inget negativt i sig.

    Och det är aldrig meningslöst att lägga på mer vikt. :D Med bibehållen teknik naturligtvis.

    Ja det funkar säkert men jag blir bara förvirrad… kan stå o vela i 10 min om jag ska köra knäböj eller bänkpress… onödigt tidsslösande.. =)
    Mmm, har faktiskt inte tänk på det med promenaderna. Nu fick jag en tankeställare… kanske kan varva promis/crosstrainer?

    Jag gillar egentligen inte att köra helkroppspass, men det har varit enklast. Men nu vill jag ta det till en ny nivå och vill göra det som är optimalast. =D Splits får det bli… Hur många olika pass bör man ha? 3? Och köra ett par olika muskelgrupper per gång….

    Det är alltid kul att lyfta tungt! =D

    #1082454
    U-turn wrote:
    Ja det funkar säkert men jag blir bara förvirrad… kan stå o vela i 10 min om jag ska köra knäböj eller bänkpress… onödigt tidsslösande.. =)
    Mmm, har faktiskt inte tänk på det med promenaderna. Nu fick jag en tankeställare… kanske kan varva promis/crosstrainer?

    Jag gillar egentligen inte att köra helkroppspass, men det har varit enklast. Men nu vill jag ta det till en ny nivå och vill göra det som är optimalast. =D Splits får det bli… Hur många olika pass bör man ha? 3? Och köra ett par olika muskelgrupper per gång….

    Det är alltid kul att lyfta tungt! =D

    Promenader eller crosstrainer spelar ingen roll. Det är just cardion som i mitt tycke är i överkant.

    Man bör ha det antal pass som är bäst för en själv just vid detta tillfället. Så det finns inget givet optimalt antal. Tyvärr.
    Men ett förslag är att prova tredagarsprogrammet som finns på den sidan jag länkade till i posten ovanför. Kör det några månader och känn efter om du vill ändra på något eller inte.

    Jag splittar ganska mycket. Armar, ben, axlar, bröst, rygg och vader/mage är det som gäller för tillfället.

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.