2 gram protein per kilo kroppsvikt?

Home Forums Kost och Näringslära 2 gram protein per kilo kroppsvikt?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 44 total)
  • Author
    Posts
  • #343079

    Har en liten fundering.
    Jag har läst att 2 gram protein per kilo kroppsvikt är bra siffror att ligga på, men samtidigt säger legenden Milos Sarcev att 2 gram protein per pound är bra siffor att ligga på.

    För mig som väger 80 kg = ca 176 pounds så blir det i det ena fallet 160 gram protein som jag ska ligga på och i det andra fallet 352 gram. Det beror ju på om man räknar i kilo eller pounds. Räknar man i pounds så blir det mer en dubbelt så mycket protein som man ska ligga på.

    Nån som kan förklara det här för mig?

    #58889
    #343080

    kör på kilo. Har för mig att inga studier visat sig att mer än 2g/kg ökar byggnad men kan ha fel. minst 2g är är rekomendera men mer skadar ju inte heller. Gillar du matupplägget, ser ökningar och mår bra är det bara kötta på annars har du som tur är tid att modda

    #343081

    Per kilo.

    Quote:
    säger legenden Milos Sarcev att 2 gram protein per pound är bra siffor att ligga på.

    Visst, det kan vara hans rekommendationer. Det finns dock inte några som helst belägg för sådana siffror, annat än ev anekdotiska ”funkar för mig”.

    #343082

    kör 6mån vanlig kost utan att räkna protein och sedan 6mån med minst 2g/kv och se om det gör någon skillnad.
    kanske är för kort tid….

    #343083
    liffan wrote:
    kör 6mån vanlig kost utan att räkna protein och sedan 6mån med minst 2g/kv och se om det gör någon skillnad.
    kanske är för kort tid….

    ursäkta,ska läsa ordentligt innan jag skriver….för mycket protein är inte bra så kilo som grubben skrev.

    #343084
    liffan wrote:
    ursäkta,ska läsa ordentligt innan jag skriver….för mycket protein är inte bra så kilo som grubben skrev.

    Vilka mängder pratar du om att börjar göra mer skada än nytta?

    #343085
    Malmberg wrote:
    Vilka mängder pratar du om att börjar göra mer skada än nytta?

    Förmodligen resultatet av vikten i lbs*2 då antar jag.

    För övrigt borde ju kroppssammansättningen för personen ha en rätt så avgörande roll. Kanske inte om man ligger på 80kg och är normallång. Men vid övervikt.

    #343086
    Tollesson wrote:
    Förmodligen resultatet av vikten i lbs*2 då antar jag.

    Vad menar du?

    #343087
    liffan wrote:
    ursäkta,ska läsa ordentligt innan jag skriver….för mycket protein är inte bra så kilo som grubben skrev.
    Malmberg wrote:
    Vilka mängder pratar du om att börjar göra mer skada än nytta?

    Eddie: Att liffan förmodligen syftade på att det skulle bli för mycket protein om man räknade 2g protein gånger kroppsvikten i lbs.

    #343088

    Han kanske menar att man ska ligga på den proteinmängden om man går på Kur? Har hört att man ska öka proteinmängden rätt mycket då men är inte så insatt i det.

    #343089
    Tollesson wrote:
    Eddie: Att liffan förmodligen syftade på att det skulle bli för mycket protein om man räknade 2g protein gånger kroppsvikten i lbs.

    Ah då fattar jag. Ja det blir ju en del. :D

    #343090

    Vad jag syftade på var att om 2g protein / lbs kv (dvs 4,4 g protein / kg kv) skulle vara skadligt för kroppen. Nu pratar jag om en individ med fullt fungerande organ, som inte har diabetes samt ser till att hålla vätskebalansen. Hurvida det är relevant att få i sig de mängderna är en helt annan sak.

    #343091
    Malmberg wrote:
    Vad jag syftade på var att om 2g protein / lbs kv (dvs 4,4 g protein / kg kv) skulle vara skadligt för kroppen. Nu pratar jag om en individ med fullt fungerande organ, som inte har diabetes samt ser till att hålla vätskebalansen. Hurvida det är relevant att få i sig de mängderna är en helt annan sak.

    har för mig att det ska stressa njurarna vid stora mängder men om man kan få proteinförgiftning vid dom mängderna vet jag inte,kanske har med kosten i övrigt att göra.

    #343092
    Malmberg wrote:
    Vad jag syftade på var att om 2g protein / lbs kv (dvs 4,4 g protein / kg kv) skulle vara skadligt för kroppen. Nu pratar jag om en individ med fullt fungerande organ, som inte har diabetes samt ser till att hålla vätskebalansen. Hurvida det är relevant att få i sig de mängderna är en helt annan sak.

    Vad har diabetes med protein att göra?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 44 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.