Aktivitetsnivå vid uträkning av energibehov

Home Forums Kost och Näringslära Aktivitetsnivå vid uträkning av energibehov

  • This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #107420
    #1083628

    Hej alla,
    Jag är ny här på detta forum och hoppas på att någon kan hjälpa mig :up:

    Jag försöker räkna ut mitt energibehov/dag och har lite svårt att tolka aktivitetsnivån som man ska ange.:
    Exempel på val av aktivitetsnivå kan se ut på följande sätt:

    AKTIVITETSNIVÅ
    * Sängliggande (Koma) = Självförklarande (1.0)
    * Minimal eller ingen aktivitet = Stillasittande. Skrivbordsarbete, ingen träning. (1.2)
    * Låg Aktivitet = Låg daglig aktivitet och lätt motion 1-3 dagar i veckan. (1.375)
    * Normal Aktivitet = Måttlig daglig aktivitet och måttlig motion 3-5 dagar i veckan (1.55)
    * Hög Aktivitet = Fysiskt krävande livsstil och hård träning 6-7 dagar i veckan) (1.725)
    * Väldigt Hög Aktivitet = Mycket hårt fysiskt arbete och uthållighetsträning på elitnivå (1.9)

    Min profil:
    Kön: Man
    Ålder: 30
    Längd: 188 cm
    Vikt: 98 kg
    Arbete: Sitter framför en datorskärm 8h/dag -5dagar/veckan
    Träning: Styrketräning (fria vikter) 1-1.5h/dag -5dagar i veckan
    Kardio: Ingen kardioträning för tillfället
    Övrigt: Åker bil mellan hemmet / arbetet /gymmet.

    Vanlig dag kan se ut på följande sett:
    07:30 – Åker bil till arbetet
    08:00 – 17:00 Sitter framför datorskärm och arbetar
    17:00 – Åker bil till gymmet
    17:30 – 18:30/19:00 -Styrketräning (fria vikter)
    19:00 – ”Godnatt” -Äta och vila framför TV

    Vilken aktivitetsnivå bör jag nu välja?

    Tack för era svar :)

    #1083643

    Du har (koma) ca 8 timmar om dagen. (minimal eller ingen) i 15 timmar och möjligtvis hög aktivitet 1 timme om dagen. Jag skulle säga att du har ett totalvärde på Låg, jag skulle ge dig 1.4 poäng.

    Så sammanfattningsvis:
    33% = 1.0
    61% = 1,2
    6% = 1,725

    mvh

    #1083652

    Tack Redfik för ditt svar!
    Jag funderade själv på ”låg aktvitet” men var som sagt osäker…. så stort tack för ditt svar!

    mvh / A

    #1083771

    [Exempel på val av aktivitetsnivå kan se ut på följande sätt:

    AKTIVITETSNIVÅ
    * Sängliggande (Koma) = Självförklarande (1.15)
    * Minimal eller ingen aktivitet = Stillasittande. Skrivbordsarbete, ingen träning. (1.4)
    * Låg Aktivitet = Låg daglig aktivitet och lätt motion 1-3 dagar i veckan. (1.65)
    * Normal Aktivitet = Måttlig daglig aktivitet och måttlig motion 3-5 dagar i veckan (1.85)
    * Hög Aktivitet = Fysiskt krävande livsstil och hård träning 6-7 dagar i veckan) (2.2)
    * Väldigt Hög Aktivitet = Mycket hårt fysiskt arbete och uthållighetsträning på elitnivå (>2.4)

    Dom här PAL faktorerna skall stämma betydligt bättre än dina alldeles för pessimistiska?
    Hämtat dom från Näringslära för högskolan 2013

    Jag har stillasittande arbete och träning ca 2h per vecka och ligger ändå på ett PAL på 1,85, men då sköter jag oftast kosten exemplariskt.

    Min gissning är att du har ett energibehov på ca 3450 kcal/dygn, men då gäller det all mat även ”skräpet” framför Tv’n.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.