Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
Titel
Registrerad 2015-07-30
Inlägg 2

Hej alla,
Jag är ny här på detta forum och hoppas på att någon kan hjälpa mig :up:

Jag försöker räkna ut mitt energibehov/dag och har lite svårt att tolka aktivitetsnivån som man ska ange.:\
Exempel på val av aktivitetsnivå kan se ut på följande sätt:

AKTIVITETSNIVÅ
* Sängliggande (Koma) = Självförklarande (1.0)
* Minimal eller ingen aktivitet = Stillasittande. Skrivbordsarbete, ingen träning. (1.2)
* Låg Aktivitet = Låg daglig aktivitet och lätt motion 1-3 dagar i veckan. (1.375)
* Normal Aktivitet = Måttlig daglig aktivitet och måttlig motion 3-5 dagar i veckan (1.55)
* Hög Aktivitet = Fysiskt krävande livsstil och hård träning 6-7 dagar i veckan) (1.725)
* Väldigt Hög Aktivitet = Mycket hårt fysiskt arbete och uthållighetsträning på elitnivå (1.9)

Min profil:
Kön: Man
Ålder: 30
Längd: 188 cm
Vikt: 98 kg
Arbete: Sitter framför en datorskärm 8h/dag -5dagar/veckan
Träning: Styrketräning (fria vikter) 1-1.5h/dag -5dagar i veckan
Kardio: Ingen kardioträning för tillfället
Övrigt: Åker bil mellan hemmet / arbetet /gymmet.

Vanlig dag kan se ut på följande sett:
07:30 - Åker bil till arbetet
08:00 - 17:00 Sitter framför datorskärm och arbetar
17:00 - Åker bil till gymmet
17:30 - 18:30/19:00 -Styrketräning (fria vikter)
19:00 - "Godnatt" -Äta och vila framför TV

Vilken aktivitetsnivå bör jag nu välja?

Tack för era svar :)

redfik
Titel
Registrerad 2011-03-20
Inlägg 108

Du har (koma) ca 8 timmar om dagen. (minimal eller ingen) i 15 timmar och möjligtvis hög aktivitet 1 timme om dagen. Jag skulle säga att du har ett totalvärde på Låg, jag skulle ge dig 1.4 poäng.

Så sammanfattningsvis:
33% = 1.0
61% = 1,2
6% = 1,725

mvh

Titel
Registrerad 2015-07-30
Inlägg 2

Tack Redfik för ditt svar!
Jag funderade själv på "låg aktvitet" men var som sagt osäker.... så stort tack för ditt svar!

mvh / A

YTS
YTS
Titel
Registrerad 2005-10-09
Inlägg 2 404

[Exempel på val av aktivitetsnivå kan se ut på följande sätt: [b]AKTIVITETSNIVÅ [/b]
* Sängliggande (Koma) = Självförklarande (1.15)
* Minimal eller ingen aktivitet = Stillasittande. Skrivbordsarbete, ingen träning. (1.4)
* Låg Aktivitet = Låg daglig aktivitet och lätt motion 1-3 dagar i veckan. (1.65)
* Normal Aktivitet = Måttlig daglig aktivitet och måttlig motion 3-5 dagar i veckan (1.85)
* Hög Aktivitet = Fysiskt krävande livsstil och hård träning 6-7 dagar i veckan) (2.2)
* Väldigt Hög Aktivitet = Mycket hårt fysiskt arbete och uthållighetsträning på elitnivå (>2.4)

Dom här PAL faktorerna skall stämma betydligt bättre än dina alldeles för pessimistiska?
Hämtat dom från Näringslära för högskolan 2013

Jag har stillasittande arbete och träning ca 2h per vecka och ligger ändå på ett PAL på 1,85, men då sköter jag oftast kosten exemplariskt.


Min gissning är att du har ett energibehov på ca 3450 kcal/dygn, men då gäller det all mat även "skräpet" framför Tv'n.

Online just nu
Offline

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.


Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 1 medlemmar online. 0 foruminlägg har postats idag.



Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 396, juli 2017

  • BODY 395, juni 2017

  • BODY 394, maj 2017

  • BODY 393, april 2017

  • BODY 392, mars 2017

  • BODY 391, februari 2017

  • BODY 390, januari 2017