Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
Titel
Registrerad 2006-07-16
Inlägg 1 396

Detta låter kanske helt extremt men jag är nyfiken på hur det skulle fungera.

Går upp 08.00 på måndag och äter hela dagen till 23.00 för att efter det gå och lägga sig.

Kliver upp 8.00 på tisdag och äter ingenting under hela tisdagen. Lägger sig 23.00 utan mat.

Går upp 08.00 på onsdag och börjar äta igen.

Jag tänker köra antingen på så vis som jag beskrev ovan eller "the warrior diet" som går ut på att fasta i 20 timmar och äta under 4. Jag tänker dock bara äta 1 mål/dag och alltid vid samma tidpunkt nämligen kl 18.00

Vilket av dessa upplägg tror ni är bäst? Jag tycker inte om det klassiska "flera mål utspridda över dagen" för då går jag bara upp i vikt lättare än någonsin. Får i mig så vansinnigt mycket mat med ett klassiskt upplägg. Jag har redan kört IF (fasta 16 timmar, äta 8) vilket jag är mycket nöjd med men nu vill jag ta fastan ett steg längre.

Titel
Registrerad 2006-07-16
Inlägg 1 396

Kung Bruno skrev:

Folk som får ADF får 2-2.5% minskad kroppsvikt men hela 4% minskad fettmassa!

Am J Clin Nutr. 2005 Jan;81(1):69-73.
Alternate-day fasting in nonobese subjects: effects on body weight, body composition, and energy metabolism.
Heilbronn LK, Smith SR, Martin CK, Anton SD, Ravussin E.

Pennington Biomedical Research Center, Baton Rouge, LA 70808, USA.

Underbart! ADF tycks vara the shit! Problemet är att 1 träningsdag faller in på en dag av fasta. Men jag skulle ju kunna dra en proteindrink där i och för sig.

Titel
Registrerad 2006-07-16
Inlägg 1 396

Frågan är dock om Alternate day fasting knäcker 1 mål om dagen metoden?

edit: Jag tänker prova båda metoderna i minst 2 veckor men frågan är vilken jag ska börja med först? ADF är ju så extrem så den lockar mig mest :D

Sedan tänker jag prova 1 mål/dag metoden.

Titel
Registrerad 2006-07-16
Inlägg 1 396

Kung Bruno skrev:
Varför inte köra helkroppspass istället, på "ätar"dagarna?

Jag tränar styrkelyft och har 3 bänkpress pass i veckan (1 tungt, 1 lätt och 1 medel) och sedan har jag 1 böjpass och ett markpass. Men man skulle ju kunna gå över till en mer helkroppsvariant kanske.

Titel
Registrerad 2006-07-16
Inlägg 1 396

Kung Bruno skrev:
ADF/IF lär vara väldigt tillfredställande psykiskt iaf, tänk att få smälla i sig 6000 kcal på ett par timmar under bulk :buttrock:

Ja fy vad härligt! Jag älskar sådana här dieter! Jag klarar inte av många små mål. Stuiden på AFD var ju helt underbar!

Titel
Registrerad 2005-09-13
Inlägg 5 064

Kung Bruno skrev:
Japp, om du var inne på 1meal/day, så hittade jag denna:

Samtliga förändringar i kroppsammansättningen kan förklaras genom mätmetoderna och tidpunkten för mätningarna. En värdelös studie på det sättet. Den säger inget.

Titel
Registrerad 2005-09-13
Inlägg 5 064

I studien mätte man 3-mål-om-dagen-deltagarnas kroppssammansättning på morgonen och 1-mål-om-dagen-deltagarnas på eftermiddagen. Man blir mindre fet på eftermiddagen/kvällen i sådana mätningar (pga förändringar i vätskebalansen), och det kan helt jämna ut resultaten som presenteras i studien. Väldigt konstigt att mäta grupperna vid olika tillfällen. Dessutom användes en osäker mätmetod som gör felmarginalen för stor.

Skillnaderna i kortisolnivåer som presenteras kan också förklaras genom tidpunkten för mätningarna.

Titel
Registrerad 2006-07-16
Inlägg 1 396

Kung Bruno skrev:
Aww :(, då får du nog hålla dig till ADF Timme ^^,

ADF verkar vara grymt!

Vad säger du grub om ADF?

Titel
Registrerad 2005-09-13
Inlägg 5 064

Kung Bruno skrev:
Men att mäta på samma tidpunkt blir väl endast rättvist om båda avslutat sina senaste mål samtidigt?

Mäter man grupperna vid olika cirkadiska tidspunkter, kan man inte jämföra grupperna rakt av alls och dra jämförande slutsatser av resultaten.

Titel
Registrerad 2005-09-13
Inlägg 5 064

Timme skrev:
ADF verkar vara grymt!

Vad säger du grub om ADF?

För att förbättra markörer för långlevnad kanske, men vad en tränande som vill ha resultat skulle tjäna på det vet jag inte.

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/81/1/69

http://www.obesityresearch.org/cgi/content/full/13/3/574

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/86/1/7

Titel
Registrerad 2006-07-16
Inlägg 1 396

King Grub skrev:
För att förbättra markörer för långlevnad kanske, men vad en tränande som vill ha resultat skulle tjäna på det vet jag inte.

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/81/1/69

http://www.obesityresearch.org/cgi/content/full/13/3/574

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/86/1/7

Tack Grub! Förhoppningsvis kan man få resultat trots en ADF diet/upplägg.

Titel
Registrerad 2005-09-13
Inlägg 5 064

Att inte tillföra näring varannan dag för någon som vill prestera och generera muskeltillväxt lär vara negativt, inte positivt.

Inta
Titel
Registrerad 2007-08-27
Inlägg 366

Vad har du fått för sinne nu Timme??

Titel
Registrerad 2006-07-16
Inlägg 1 396

Inta skrev:
Vad har du fått för sinne nu Timme??

haha :D Jag vill mixtra och experimentera med maten. Jag är en sådan som vill äta väldigt mycket när jag väl äter. Om jag äter flera gånger om dagen så går jag upp vansinnigt fort i vikt. Genom att fasta och endast äta en gång om dagen så kan jag äta ett stort mål mat istället för flera små. Det passar mig bättre :D

Titel
Registrerad 2006-07-16
Inlägg 1 396

King Grub skrev:
Att inte tillföra näring varannan dag för någon som vill prestera och generera muskeltillväxt lär vara negativt, inte positivt.

Du har nog rätt. Det är antagligen smartare att köra på 1mål mat/dag istället.

Jag blev nog lite väl galen.

Kung Bruno: Kör du på 1mål/dag nu eller?

Titel
Registrerad 2005-12-15
Inlägg 331

Timme skrev:

Går upp 08.00 på måndag och äter hela dagen till 23.00 för att efter det gå och lägga sig.

Kliver upp 8.00 på tisdag och äter ingenting under hela tisdagen. Lägger sig 23.00 utan mat.

Jag tänker köra antingen på så vis som jag beskrev ovan eller "the warrior diet" som går ut på att fasta i 20 timmar och äta under 4. Jag tänker dock bara äta 1 mål/dag och alltid vid samma tidpunkt nämligen kl 18.00

Vilket av dessa upplägg tror ni är bäst? Jag tycker inte om det klassiska "flera mål utspridda över dagen" för då går jag bara upp i vikt lättare än någonsin. Får i mig så vansinnigt mycket mat med ett klassiskt upplägg. Jag har redan kört IF (fasta 16 timmar, äta 8) vilket jag är mycket nöjd med men nu vill jag ta fastan ett steg längre.

HAHAHAHAHH

Titel
Registrerad 2006-07-16
Inlägg 1 396

Kung Bruno skrev:
Nää, äter innan träning, direkt efter träning, sen duschar jag osv. och så äter jag mitt sista mål :)

Innanträningsmålet är inte någon måltid, utan bara några skedar kvarg eller dyl. för att inte bli för katabol under passet.

Okej :)

Jag tänker somsagt köra på 1mål/dag. Äter direkt efter träningen och det är allt.

Inta
Titel
Registrerad 2007-08-27
Inlägg 366

Timme skrev:
haha :D Jag vill mixtra och experimentera med maten. Jag är en sådan som vill äta väldigt mycket när jag väl äter. Om jag äter flera gånger om dagen så går jag upp vansinnigt fort i vikt. Genom att fasta och endast äta en gång om dagen så kan jag äta ett stort mål mat istället för flera små. Det passar mig bättre :D

Men dör man inte den dagen man inte äter för att man är så hungrig??

Titel
Registrerad 2007-03-27
Inlägg 33

Timme skrev:

Jag har testat alternate day varianten och den har två nackdelar.
Dels hunger på kvällen dels dålig sömn på fastande mage.
För mig funkar det bäst med fasta under dagen och sedan ätfönster på kvällen 1-2 timmar. Tränardagar kan man utöka fönstret så man kan ladda med kolhydrater inför/under träningen.

Titel
Registrerad 2007-03-27
Inlägg 33

Kung Bruno skrev:
Hur vad dagarna du fick äta på då?

Dom var rätt bra :D, men jag upplevde att man åt för mycket :o

Online just nu

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.

Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 3 medlemmar online. 0 foruminlägg har postats idag.

Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

• De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 363, oktober 2014

• BODY 362, september 2014

• BODY 361, augusti 2014