Behålla muskelmassa efter operation

Home Forums Kost och Näringslära Behålla muskelmassa efter operation

  • This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #107491
    #1083737

    Hej! min pojkvän har nyss genomgått en käkoperation vilket gör att han ej kan träna på ca 5 veckor och inte heller äta så fast föda dem kommande veckorna. han mår väldigt dåligt över detta eftersom att han satsar på träningen och han upplever det som att han måste börja om på ruta 1 då han kommer tappa alla muskler. jag har letat runt lite på internet ang kost, både flytande och fast, som är bra för att bibehålla vikten och muskelmassa men hittar i princip ingenting varav denna tråd.. vill verkligen hjälpa honom med detta så frågar nu er,
    vilken slags mat är bra för att behålla muskelmassa under längre vila?
    hur mycket kolhydrater, fett, protein ska han äta/dag och vilket av dem är bäst för att behålla så mycket muskelmassa som möjligt?
    tips på soppor, milkshakes etc som är proteinrika eller bra för muskelmassan?

    snälla hjälp mig så att jag kan hjälpa honom, tacksam för svar!! :

    #1084369
    isabellejaktland wrote:
    Hej! min pojkvän har nyss genomgått en käkoperation vilket gör att han ej kan träna på ca 5 veckor och inte heller äta så fast föda dem kommande veckorna. han mår väldigt dåligt över detta eftersom att han satsar på träningen och han upplever det som att han måste börja om på ruta 1 då han kommer tappa alla muskler. jag har letat runt lite på internet ang kost, både flytande och fast, som är bra för att bibehålla vikten och muskelmassa men hittar i princip ingenting varav denna tråd.. vill verkligen hjälpa honom med detta så frågar nu er,
    vilken slags mat är bra för att behålla muskelmassa under längre vila?
    hur mycket kolhydrater, fett, protein ska han äta/dag och vilket av dem är bäst för att behålla så mycket muskelmassa som möjligt?
    tips på soppor, milkshakes etc som är proteinrika eller bra för muskelmassan?

    snälla hjälp mig så att jag kan hjälpa honom, tacksam för svar!! :

    Fråga om han kan träna med lägre intensitet för att behålla musklerna. 5 veckor kommer inte ta bort hans resultat men det är möjligt han tappar en del. Kosten är viktigt att han äter lite mer än han behöver för då är kroppen i en anabol fas fast då lägger han på sig fett. Dom flesta verkar rekommendera mkt protein för dom som bygger så många goda proteinshakes. Lycka till!

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.