Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
Titel
Registrerad 2005-11-08
Inlägg 30

vilken juice är bra till frukost?

finns massor jucie i kyldisken så jag inte vet vilken är bra...

alltså vilken juice brukar ni köpa?

Bim
Titel
Registrerad 2006-01-07
Inlägg 416
Titel
Registrerad 2005-09-13
Inlägg 5 056

"Juice" är skyddat; apelsinjuice är ren, pressad apelsin. Tillsätter man extra socker eller annat får man inte kalla det juice längre, utan saft, nektar eller liknande. Köper du juice är det alltså bara frukten.

arfarf
Titel
Registrerad 2006-06-24
Inlägg 201

Jag köper nästan alltid God Morgon multivitamin.. smakar bra, och så slipper man äta piller osv. Jag blev konstig i magen under den perioden som jag käkade vitaminer/mineraler/omega3 i pillerform. Nu är det multivitamin-juice och makrill som gäller.. gott och nyttigt.

Titel
Registrerad 2005-11-08
Inlägg 30

mm tänkte väl att man ska köpa juice utan något tillsats..
så det spelar ingen roll vilken juice bara man köper en utan tillsats o ska innehåller fruktkött..

robinravn: det finns ju juice med fruktkött o man får mycket c-vitaminer av dem..

Titel
Registrerad 2005-09-12
Inlägg 12 608

Robinravn.se skrev:
Jag tycker inte man ska dricka rena kolhydrater typ juice, saft, läsk eller liknande.
Juice är föresten lika dåligt som läsk.
Man pressar ju bara ut sockret och vattnet ur frukten =)
Vitaminerna stannar till stor del kvar i frukten, och äter man ordentligt har man inte vitaminbrist.
Annars fixar man det lätt med en mineral/vitamintablett.

Nej, nej och åter nej;)

Juice är INTE lika dåligt som läsk. Självklart är frukt i sin hela form oftast att föredra, men juice är bra som en del i en övrigt vettig kost.

Och man fixar det inte inte lätt med en mineral-/vitamintablett - inget ersätter the real deal. Inte än iaf.

Titel
Registrerad 2005-09-12
Inlägg 12 608

hulk skrev:
mm tänkte väl att man ska köpa juice utan något tillsats..
så det spelar ingen roll vilken juice bara man köper en utan tillsats o ska innehåller fruktkött..

robinravn: det finns ju juice med fruktkött o man får mycket c-vitaminer av dem..

Fruktköttet i juicen gör ingen avgörande skillnad. Det är mest en smakfråga.

Och som Grub sa tidigare: Juice är per definition utan tillsatser. Det är just därför det är så komiskt att alla tillverkare har börjat skriva "utan tillsatt socker" på förpackningarna för att blidka GI-hetsare:frust:

Titel
Registrerad 2006-02-18
Inlägg 255

För dom som hellre vill dricka juice än vatten kan man köpa grönsaksjuice på ica, den innehåller inte många kalorier och är rik på vitaminer o mineraler. Enligt paulun är den väldans bra :)

Titel
Registrerad 2006-09-04
Inlägg 279

hulk skrev:
vilken juice är bra till frukost?

finns massor jucie i kyldisken så jag inte vet vilken är bra...

alltså vilken juice brukar ni köpa?

Vanlig apelsinjuice räcker tycker jag eftersom den innehåller c-vitamin vilket är en bra start på dagen men jag föredrar multivitamin juice för smakens skull och för att den innehåller mycket andra vitaminer :up:

Titel
Registrerad 2005-10-23
Inlägg 978

Jag säger bara Tropicana blodapelsin. Jag måste alltid köpa minst två åt gången...

Titel
Registrerad 2006-09-04
Inlägg 279

olle skrev:
Jag säger bara Tropicana blodapelsin. Jag måste alltid köpa minst två åt gången...

Tropicana multivitamin is the shit:emo-thumb prova den:nod

Titel
Registrerad 2009-02-18
Inlägg 26

Hur är det med sån juice som man späder med vatten? brukar vara 2 dl juice och 8 dl vatten.. Är den bra att dricka till frukosten?

Eddie Vedder
Titel
Registrerad 2006-12-22
Inlägg 11 995

Tobias91 skrev:
Är den bra att dricka till frukosten?

Läs innehållsförteckningen.

Juice överhuvudtaget är ungefär som läsk "ur nyttighetssynpunkt" men eventuellt med C-vitamin och kanske lite antioxidanter.

Titel
Registrerad 2008-12-15
Inlägg 1 234

Eddie Vedder skrev:
Juice överhuvudtaget är ungefär som läsk "ur nyttighetssynpunkt" men eventuellt med C-vitamin och kanske lite antioxidanter.

Undrar hur mycket av det som överlever pastöriseringen. Brämhults färskpressade är nog att föredra.

Eddie Vedder
Titel
Registrerad 2006-12-22
Inlägg 11 995

mikaelj skrev:
Undrar hur mycket av det som överlever pastöriseringen. Brämhults färskpressade är nog att föredra.

Brämhults är också pastöriserad, i mindre utsträckning dock. Lustigt nog föll den inte konsumenterna i smaken jämfört med konkurrenter eftersom färgen inte alls blev lika tilltalande.

Den "naturligt fräscha" färgen blev inte densamma eftersom juicen de facto VAR mer naturlig.:D

En hel del C-vitamin överlever, pastöriseringen går mycket fort. Men självklart är halterna lägre än i den hela frukten, det blir ju ett näringsmässigt bortfall vid all form av finfördelning och hantering. Inte bara pastöriseringen.

Jag pallar inte att leta studier nu men jag har läst flera där man analyserar C-vitaminförluster i juice och frukt som behandlats och förvarats med olika metoder och vid olika temperaturer. Apelsinjuice skulle jag definitivt fortfarande påstå vara en bra källa till vitamin C men jag anser fortfarande att det är mer nackdelar med juicedrickande än fördelar.

Eddie Vedder
Titel
Registrerad 2006-12-22
Inlägg 11 995

Flessa skrev:
Deras morotsjuice är väl enbart färskpressade morötter, eller har jag fattat fel?

Pastörisering är inte tillsats av någon ingrediens.

Titel
Registrerad 2008-12-15
Inlägg 1 234

Flessa skrev:
nej, men är den pastoriserad, eller är det bara "mosade" morötter?

Pressade och upphettade morötter, ja.

Eddie Vedder
Titel
Registrerad 2006-12-22
Inlägg 11 995

Flessa skrev:
nej, men är den pastoriserad, eller är det bara "mosade" morötter?

Pastörisering är som sagt en värmebehandling. Så innehållet är alltså enbart morötter oavsett pastörisering eller ej.

Och jag har svårt att tro att man skulle skippa pastöriseringen av just morotsjuicen när man infört pastöriseringen på alla andra produkter.

Titel
Registrerad 2008-12-15
Inlägg 1 234

Jag läste för ett tag sedan i NyTeknik(?) om någon ny sorts behandling med Magiska Strålar(tm) som tog kål på baselusker utan att hetta upp (och därmed förstöra smak & näring) i mjölk, juice och annat man idag pastöriserar. Nå'n som har mer koll än jag?

Eddie Vedder
Titel
Registrerad 2006-12-22
Inlägg 11 995

mikaelj skrev:
Jag läste för ett tag sedan i NyTeknik(?) om någon ny sorts behandling med Magiska Strålar(tm) som tog kål på baselusker utan att hetta upp (och därmed förstöra smak & näring) i mjölk, juice och annat man idag pastöriserar. Nå'n som har mer koll än jag?

Nu orkar jag inte googla för jag ska strax till skolan (fast att inte orka googla är ju inte direkt ovanligt på det här forumet så jag är förhoppningsvis förlåten:D) men jag gissar att du syftar på PEF (high intensity Pulsed Electric Field).

Det är elektroniska fält som tar död på mikroorganismer och som genomförs i rumstempreratur. Den är ännu inte så etablerad men har varit känd i över 50 år. Dels är det inte en helt enkelt metod som funkar på allt (om det skulle funka på mjölk/juice vet jag t.ex. inte) och sedan kanske det är dyrare.

Online just nu

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.

Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 14 medlemmar online. 4 foruminlägg har postats idag.

Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

• De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden