Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
Titel
Registrerad 2006-01-09
Inlägg 253

Köp falafel det är faktiskt underskattat går att köpa billigt på någon orientlivs eller senast köpte jag det på ÖB för en billig peng. Eller testa med baljväxter i torkad eller konserverad form. Linser gör sig bäst i grytor, funkar det med men inget vidare kul.

Tove
Titel
Registrerad 2005-11-21
Inlägg 163

Billigt är även mjölk och soja-mjöl.
Pinto-bönor och solrosfrön lär vara rika på zink.
Keso, kesella och ägg är kanske prisvärt också.

Titel
Registrerad 2005-10-24
Inlägg 847

Tonfisk euroshopper kan man få för runt 5 spänn burken tror jag. Så det är riktigt billigt protein. Sen nötfärs med 10% fett kan man nog hitta för drygt 40 kr/kg och kyckling för dryga 50 kr kg. Inte så dyrt tycker jag.

nutz
Titel
Registrerad 2006-02-16
Inlägg 3 128

Kvarg på lidl... billigaste proteinet skulle jag chansa på.

Tove
Titel
Registrerad 2005-11-21
Inlägg 163

Dajolle skrev:
tyvärr finns inte d här :|

Det kanske finns PrisXtra, Willys eller Netto? Brukar vara billigare på mycket.
Hur mycket dyrare är Kesella mot kvarg hos Lidl?

Titel
Registrerad 2006-03-22
Inlägg 70

Tove skrev:

Hur mycket dyrare är Kesella mot kvarg hos Lidl?

Det dubbla ungefär.

Tove
Titel
Registrerad 2005-11-21
Inlägg 163

Hannibal_ skrev:
Det dubbla ungefär.

Oj, det var stor prisskillnad!
Är deras kvarg av tyskt ursprung?

Titel
Registrerad 2006-03-22
Inlägg 70

Tove skrev:

Ja det tror jag, märket är Milbona och det är tyskt. Den smakar minst lika bra och finns bara (har aldrig sett ngt annat iaf) i 500 gr.

Titel
Registrerad 2005-12-07
Inlägg 646

Är inte falafel friterade?:\

nutz
Titel
Registrerad 2006-02-16
Inlägg 3 128

Efter influenser av en tidigare flickvän som var vegetarian har jag börjat apa efter mer och mer.. Till mellanmål äter jag gärna kvarg, keso, ägg, frukt, bröd och mjölk(inte allt samtidigt :-D) och försöker undvika rent kött så gott det går.

Det är faktiskt fel att föda upp djur och sen döda dom bara för att äta dom.

nutz
Titel
Registrerad 2006-02-16
Inlägg 3 128

Efter influenser av en tidigare flickvän som var vegetarian har jag börjat apa efter mer och mer.. Till mellanmål äter jag gärna kvarg, keso, ägg, frukt, bröd och mjölk(inte allt samtidigt :-D) och försöker undvika rent kött så gott det går.

Titel
Registrerad 2005-10-24
Inlägg 847

Varför är det fel att föda upp den bara för att döda och sedan äta upp dem? För mig känns det helt rätt!

Titel
Registrerad 2006-05-12
Inlägg 187

nutz skrev:

Motivera

Alternativet är att de raserna dör ut. De klarar sig inte vilt i naturen.

Samir
Titel
Registrerad 2010-11-03
Inlägg 5 370

Mattias Hallberg skrev:
Motivera

ehh hur ofta ser man vilda, kossor, hästar, höns, får etc?
Dem har ju sedan urminnes tider vart "husdjur" som har fötts upp för att vi ska få mjölk och kött från dem.

Titel
Registrerad 2005-09-12
Inlägg 12 608

nutz skrev:

Men det är rätt att avla sönder dem för att de ska kunna pressa ur sig så mycket mjölk som möjligt så att du ska kunna avnjuta dina mjölkprodukter?;)

Jag kan lova dig att alla andra djur skulle göra samma sak om de var smarta nog!:D

Nicklas
Titel
Registrerad 2005-10-17
Inlägg 181

Kött bygger :friends:

Baljväxer tror ni ens det var tänk vi skulle äta sån skit :nono:

Titel
Registrerad 2006-05-12
Inlägg 187

Sam jr skrev:
ehh hur ofta ser man vilda, kossor, hästar, höns, får etc?
Dem har ju sedan urminnes tider vart "husdjur" som har fötts upp för att vi ska få mjölk och kött från dem.

Precis. Det var själva poängen med vad jag skrev... :emo-thumb

Samir
Titel
Registrerad 2010-11-03
Inlägg 5 370

Mattias Hallberg skrev:
Precis. Det var själva poängen med vad jag skrev... :emo-thumb

hahah sorry ..jävlar vad snurrig jag måste vart ...nu hänger jag med igen ...
sorry :o får skylla på dålig sömn eller nåt. hårt pass kanske

Titel
Registrerad 2006-05-12
Inlägg 187

...det är lugnt...

Tove
Titel
Registrerad 2005-11-21
Inlägg 163

nutz skrev:

Du tycker att det är fel att föda upp djur, för att vi människor ska äta upp dem, men du tycker att det är OK att äta ägg och mjölkprodukter från äggindustrin respektive mjölkproduktindustrin, tydligen!
Lever värphöns och mjölkkor under omständigheter goda nog för att vi människor ska ha rätt att hålla dem i bur och dylikt, för att kunna äta dess produkter?
Vad är rätt och vad är fel?
Egna kor och höns hemma på vallen, torde vara helt rätt, men i dagens läge är det sällsynt, med "fäbod-liv".
EKO-djur har det kanske bättre än icke-EKO-djur, men de slaktas också till slut, och äts upp av människan och dess sällskapsdjur.
Hur man än vänder och vrider, så har man ändan bak!
Med din inställning torde vegan-liv vara mera i linje med ditt uttalande.

nutz
Titel
Registrerad 2006-02-16
Inlägg 3 128

Mattias Hallberg skrev:
Motivera

Om de raserna var ämnade att dö ut för länge sedan har de ingenting att göra i livet heller. Låt naturen ha sin gång helt enkelt.

Nicklas skrev:
Kött bygger :friends:

Baljväxer tror ni ens det var tänk vi skulle äta sån skit :nono:

Människan står över naturen. Det är dags att lämna det-har-alltid-vart-så-tänkandet och börja tänka i nyare och medvetnare banor, tänka på vårt eget sätt och inte vandra runt som våra förfäder. Den dagen vi slutar nyansera våra idéer så dör vi ut. Vi är så pass smarta att vi faktiskt kan klara oss utan att föda upp och tanklöst mörda för att sedan äta ----> utan att vi måste det.

Jag är inte vegetarian för fem öre egentligen, men jag tycker bara att det är helt värdelöst att äta korv och köttbullar eller vad det nu kan vara som vardagsmat. Personligen så skiter jag fullständigt i vad jag äter på vardagarna då jag ser mat som ett nödvändigt ont. Men ändå så äter jag gärna en grillbit på lördagen om det bjuds.

Jag kan inte förstå den människa som säger att det är VIKTIGT att äta kött och som påstår sig att inte kunna överleva en dag utan det.. riktig orolig högstadie-stil är vad det är.

Jag är fullkomligt medveten om att det är en jävla dubbelmoral över att vräka i sig ägg- och mjölkprodukter, men ändå så tycker jag det gör hela skillnaden att iallafall vara medveten och försöka iallafall lite. Köper enbart ekologiska produkter för den delen. Och appropå djur som far illa så tvivlar jag på att det är vanligt i någon större utsträckning i Sverige.

Om någon kunde lära mig äta ordentligt på vegetarisk kost så skulle jag göra det mer. Sorry, men för mig är det inte viktigt att lägga en skinkbit på mackan.
Vad gör NI för slag i saken?

Kraftigt bakfull, kanske skriver lite luddigt. Reserverar mig för dåligt sammanhang :-P

Tove skrev:

Vad är rätt och vad är fel?

Nicklas
Titel
Registrerad 2005-10-17
Inlägg 181

nutz skrev:
Jag kan inte förstå den människa som säger att det är VIKTIGT att äta kött och som påstår sig att inte kunna överleva en dag utan det.. riktig orolig högstadie-stil är vad det är.

Nej så illa är det inte att jag tror att jag dör om jag inte äter kött...

Jag äter kött/fisk och fågel för att det är gott :P en del gillar att vräka i sig 1kilo godis... själv tycker jag om att äta grillat kött en lördags kväll... som t.ex. idag! :up:

Tove
Titel
Registrerad 2005-11-21
Inlägg 163

Nutz skrev: Vi är så pass smarta att vi faktiskt kan klara oss utan att föda upp och tanklöst mörda för att sedan äta ----> utan att vi måste det.

Men ändå så äter jag gärna en grillbit på lördagen om det bjuds.

Jag är fullkomligt medveten om att det är en jävla dubbelmoral över att vräka i sig ägg- och mjölkprodukter, men ändå så tycker jag det gör hela skillnaden att iallafall vara medveten och försöka iallafall lite. Köper enbart ekologiska produkter för den delen. Och appropå djur som far illa så tvivlar jag på att det är vanligt i någon större utsträckning i Sverige.

Om någon kunde lära mig äta ordentligt på vegetarisk kost så skulle jag göra det mer. Sorry, men för mig är det inte viktigt att lägga en skinkbit på mackan.
Vad gör NI för slag i saken?
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Köttindustrin har kommit för att stanna! Var så säker!

Enda sättet att få reda på hur djuren lever, hanteras och slaktas, i Sverige, är att studera det hela live! Studiebesök är ett sätt.

Besök ett slakteri! Åk slaktbil! Var med vid lastning och lossning!
Sen blir du med största sannolikhet en vegan, med tanke på dina värderingar redan nu!
Du har väl heller ingen glädje av några skor av skinn, inga favoritkängor, soffa, kläder, plånbok och annat?
Djurindustrin kommer alltid att finnas! Det är bara så!
Läkemedel är ett annat exempel. Djurindustrin bakom läkemedelsproduktionen är hur stor som helst,
men du tog ingen Treo idag va, mot baksmällan?
Hur gärna du än vill göra nåt för djuren, så finns det inget hopp för dem. Tyvärr, så är det så.
Bättre levnadsvillkor, möjligtsvis, men naturen kommer inte att kunna ha sin gång, så som du önskar.
Den tiden är förbi!

På Prevnut på Novum i Huddinge kan du sannolikt få hjälp med tips och råd om vegetarisk livsföring eller åtminstone förslag på hur du kan gå vidare.
Det finns en mycket kunnig vegan där som undervisar vid en fristående kurs, en fem-poängskurs som kanske kan vara något av vad du söker.

nutz
Titel
Registrerad 2006-02-16
Inlägg 3 128

Tove skrev:

Köttindustrin har kommit för att stanna! Var så säker!

Tyvärr.. för jävligt faktiskt. Vi får nog leva med alla insnöade köttätare ett tag.

Tove skrev:
Du har väl heller ingen glädje av några skor av skinn, inga favoritkängor, soffa, kläder, plånbok och annat?

Mycket riktigt. Jag har många favoriter, men inte en enda av dom är av skinn/läder.

Tove skrev:
Läkemedel är ett annat exempel. Djurindustrin bakom läkemedelsproduktionen är hur stor som helst,
men du tog ingen Treo idag va, mot baksmällan?

Mycket riktigt.. ;-)

Tove skrev:
Hur gärna du än vill göra nåt för djuren, så finns det inget hopp för dem. Tyvärr, så är det så. Bättre levnadsvillkor, möjligtsvis, men naturen kommer inte att kunna ha sin gång, så som du önskar.
Den tiden är förbi!

Läget är hopplöst och det är bara att acceptera precis som du säger, men ändå så väljer jag att ta ställning. Haha, ta ställning.. jag förvånar mig själv.

Titel
Registrerad 2006-05-14
Inlägg 2

Tove skrev:

Mer än det dubbla här.

Kvargen på Lidl kostar 7,99 för 500 ml

250 ml Kesella går på 10,90

undrar vad butikernas inköpspris på kesellan är. gör de en jätteförtjänst på oss ??

Tove
Titel
Registrerad 2005-11-21
Inlägg 163

mpersson skrev:
Mer än det dubbla här.

Kvargen på Lidl kostar 7,99 för 500 ml

250 ml Kesella går på 10,90

undrar vad butikernas inköpspris på kesellan är.
gör de en jätteförtjänst på oss ??

Jag såg häromdagen att kesella och keso kostade, ungefär per kilo,
jag tror det var ca 49 kr.
Kostar Kesella 10, 90 för 250 ml, så har jag läst fel och eller minns fel eller läst fel och minns rätt.
Men i vilket fall som helst, 16 kronor kilot, mot 44 kr/kg, är ju en enorm skillnad.
Äter man 500 gram om dagen under ett år blir det ca 2900 kr mot 8000 kr, mao ca 5000 kronor i diff.
Hur mycket kvarg äter en "kvarg-konsument" per dag, tro?
Det verkar ju va väldigt poppis med kvarg i det här forumet.

Tove
Titel
Registrerad 2005-11-21
Inlägg 163

Läget är hopplöst och det är bara att acceptera precis som du säger, men ändå så väljer jag att ta ställning. Haha, ta ställning.. jag förvånar mig själv.[/QUOTE]

Jag förstår precis hur du känner!
För egen del har jag levt strikt vegetariskt under en period på 8 år.
Det bara blev så, för jag var så inspirerad, och jag åt heller ingen fisk, inga ägg, men mjölkprodukter, och givetvis bara ekologiskt.
Absolut ingen alkohol heller förstås, för alkoholen räknades inte till moraliskt bra saker och är definitivt inte bra för något annat heller.
Om du bara hade en aning om hur mycket försöksdjur det går åt till alkoholforskningen!
Kan kanske vara värt att tänka på det nästa gång du super till!
Enorma mängder djur betalar med sina liv för forskning kring alkoholrelaterade problem! En liten notis bara!
Som jag sa, hur man än vänder och vrider, så har man ändan bak!

Men efter 8 år på ekologisk linje så blev jag så himla hungrig och sugen på kött att jag åt grillad kyckling, och på ett par veckor, med ny inspiration, dvs att testa alla hamburgare, all varmkorv, leverpastejsmackor, alla kebabställen, hitta godaste pizzan med oxfile´och bearnaise osv, så var grönsakslivet helt plötsligt ett minne blott.
"Testa-allt junkfood-perioden" gick som väl var över med tiden.

Det var en härlig tid faktiskt, med det superambitiösa grönsakslivet, men det är väldigt skönt nu, att äta vad som helst, utan att tänka på hur det gick till i produktionsledet eller att tänka överhuvudtaget, på annat än att äta för att cellerna behöver näringsämnen.
Det jag vill säga är, att jag har verkligen levt på den linjen som du förespråkar, men jag har också kommit fram till olika saker under tiden, och för min del är den fasen i livet över.
Man drivs av olika saker under olika perioder i livet, tror jag, och jag har testat färdigt hur kroppen påverkas av total frånvaro av kött, fisk och ägg.

Undrar vilken livsstil du har om 20 år?

Njut nu av grönsakslivet! Det är en härlig tid framöver för de som glädjs åt grönsaker, och man blir rätt fräsch också, faktiskt, av mycket frukt och grönt, och risken för cancer minskar, inte minst coloncancer, påstås det.
Röbetor lär innehålla något bra mot cancer. Kanske det stämmer.
Men om du är muskelbyggare, så tror jag att det kan bli lite besvärligt att få i dig tillräckligt med proteiner,
om du nu tänker stå fast vid ditt ställningstagande, beträffande djurens rätt i samhället. Det visar sig.

Tove
Titel
Registrerad 2005-11-21
Inlägg 163

Dajolle skrev:
människor e ju så egoistiska

Ja, visst är det så!
Tänk om ingen vore egoistisk!
Hur skulle det se ut på jorden då?
Men allt styrs av pengar och överlevnad och reproduktion!
Tänk bara en gök-hona, som lägger ett ägg i andra fåglars bo,
och att en hona gör detta x-antal gånger på en säsong!
En katt äter upp en råtta, hackspetten äter upp andras fågelungar,
huggormen äter upp sorkmamman, osv.
Det kallas väl för näringskedjan, har jag för mig, och där människan betraktas som högst upp i näringskedjan.
Trist bara, att människan ska vara så korkad mellan varven!
Människan anses ju faktiskt vara försedd med ett högt intellekt!

Moral och etik är inte helt lätta begrepp.
Alla har sin tro och sina ideér om vad som är rätt eller fel,
och så kommer det att förbli.
Det är tur att det finns olika sorter!

Men, den här tråden handlade från början om billiga alternativ till kött.......

nutz
Titel
Registrerad 2006-02-16
Inlägg 3 128

Tove skrev:
Undrar vilken livsstil du har om 20 år?

Ja du..

Förresten. Dina ben på bilden?

Tove
Titel
Registrerad 2005-11-21
Inlägg 163

nutz skrev:
Ja du..

Förresten. Dina ben på bilden?

Vad gissar du? Mina eller någon annans? :what:

Online just nu

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.

Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 3 medlemmar online. 0 foruminlägg har postats idag.

Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

• De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden