Titel
Registrerad 2006-10-30
Inlägg 122
Jag vet inte om det är rätt eller fel att äta kött, själv gör jag det och det gör de flesta. jag tror inte så många tänker på att det är levande djur, som folk föder upp för att sen slakta och äta. Fel kanske, men jag skulle inte klara av att sluta upp att äta det.
Titel
Registrerad 2005-10-11
Inlägg 375
Jag tycker det är kanon att vi människor är allätare och faktiskt kan välja vad vi vill äta.
Titel
Registrerad 2005-10-24
Inlägg 4 743
Jompa skrev:
Proteinpulver finns väl från typ 80 spänn per kilo (80% protein).
Jo det finns säkert ännu billigare också om man vill äta tex kollagen
Målet var inte att ange ett exakt pris, utan att understryka kostnadseffektiviteten i proteinpulver.
Titel
Registrerad 2006-10-22
Inlägg 20
Det går också att få ett kilo protein från sojaböna för knappt 44kr, men då får man även en del annat också. Men det är ett alternativ i alla fall.
Titel
Registrerad 2005-10-24
Inlägg 187
Jag är en riktig köttälskare, rött kött
MEN det betyder inte att jag stödjer köttindustrin: Jag väljer vilt där jag känner jägaren och köper av släktingar som har en mindre gård. När jag vet hur djuren haft det och inte stressats eller långa slakttransporter så känns det lite bättre för samvetet. Samtidigt som man stödjer mindre gårdar och lokalproducerat :emo-thumb
Men som svar på första frågan att ersätta kött mot baljväxter.. de flesta baljväxter innehåller inte fullvärdigt protein i sig, blandar man olika sorter blir det dock fullvärdigt.
Sojabönan innehåller fullvädigt protein o är fullt möjligt att byta ut mot kött!
Titel
Registrerad 2005-10-09
Inlägg 2 285
ellen skrev:
Jag är en riktig köttälskare, rött kött
Men som svar på första frågan att ersätta kött mot baljväxter.. de flesta baljväxter innehåller inte fullvärdigt protein i sig, blandar man olika sorter blir det dock fullvärdigt.
Sojabönan innehåller fullvädigt protein o är fullt möjligt att byta ut mot kött!
Jag har länkat till min sida om proteinkomplementering av baljväxter - sädesslag förut, men tycker att den passar här med:
http://web.telia.com/~u30032762/komplementering.html
För övrigt, så har black-eye bönan betydligt högre proteinkvalite än sojabönan och alla andra vanliga bönor. Den har nämligen 100 i Chemical Score, där 100 är högsta möjliga.
Raderad
Titel
Registrerad 2013-06-19
Inlägg 0
skillnaden är väl bara att black-eye bönor smakar apa, medan sojabönan är god
Titel
Registrerad 2005-10-09
Inlägg 2 285
Milia skrev:
skillnaden är väl bara att black-eye bönor smakar apa, medan sojabönan är god

Koka ca 75g blackeye bönor i 1l vatten med 1,5 tsk salt och 1 tsk kyndel, så blir de minst lika goda som sojabönor.