Fördelar med ”kokt” havregryn?

Home Forums Kost och Näringslära Fördelar med ”kokt” havregryn?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • Author
    Posts
  • #446625

    Gröt har ju alltid sagts vara väldigt bra att äta. Jag har för mig att det händer något med havregrynen när man kokar dom? Typ att det blir långsammare upptag eller något.. För annars förstår jag inte varför man ska ödsla tid på att äta gröt när man bara kan mixa ner havregrynen och dricka dom med lite mjölk? Om man inte tycker gröt är gott då.. + att gröt är så sjukt mättande så man får inte i sig lika mycket som när man bara ”dricker” det.

    #64438
    #446626

    Lägre GI – spelar ingen roll vid normalt blandat ätande. Näringsvärdet förändras inte. Gillar du grynen som dom är, ät dom så. Det påverkar inget negativt.

    #446627

    Jag tycker som du, att det är jobbigt att koka grynen till gröt, låta dessa svalna för att sedan tvinga i sig ”geggan”…

    Jag har sedan ett halvår tillbaka börjat mala ner grynen med en stavmixer för att sedan blanda ut det med mjölk och proteinpulver, 1000 kcal går ner på mindre än en minut!

    #446628
    big_kejj wrote:
    Jag tycker som du, att det är jobbigt att koka grynen till gröt, låta dessa svalna för att sedan tvinga i sig ”geggan”…

    Jag har sedan ett halvår tillbaka börjat mala ner grynen med en stavmixer för att sedan blanda ut det med mjölk och proteinpulver, 1000 kcal går ner på mindre än en minut!

    Jag gillar inte konsistensen som man får av gröt så även jag gör som ni pojkar.
    Men att stavmixa enbart havregryn som det låter som du gör, går det? (Havregryn är ju väldigt små)

    Mvh / Robin

    #446629

    Som King Grub skrev: Lägre GI. När du kokar grynen så tränger vattenlösliga fibrer ut ur grynen. Detta bidrar till en långsammare magsäckstömning = lägre GI. Tänk också på att GI sänks om du äter fett och/eller protein samtidigt med kolhydraterna. Och det gör man ju ofta.

    #446630
    Silverback wrote:
    Som King Grub skrev: Lägre GI. När du kokar grynen så tränger vattenlösliga fibrer ut ur grynen. Detta bidrar till en långsammare magsäckstömning = lägre GI. Tänk också på att GI sänks om du äter fett och/eller protein samtidigt med kolhydraterna. Och det gör man ju ofta.

    jag trodde GI hade att göra med blodsocker / insulin svaret man får efter måltid och inte magsäckstömmingen?

    lite off topic kanske… men förklara gärna

    #446631
    ellen wrote:
    jag trodde GI hade att göra med blodsocker / insulin svaret man får efter måltid och inte magsäckstömmingen?

    lite off topic kanske… men förklara gärna

    Jo GI är ett mått på blodsockerkurvan under två timmar(?) efter man intagit ett livsmedel där kolhydtratmängden uppgått till 50gram.

    Ju fortare det bryts ner i och lämnar magsäcken desto fortare går det ju ut i blodet och höjer blodsockret. Alltså är måttet baserat på blodsockekurvan, det är den man mäter, men hur snabb magsäckstömningen är spelar ju en stor roll i det.

    Fett och fibrer fördröjer exempelvis magsäckstömnen, en fet och fiberrik måltid får således ett lägre GI än skorpor med marmelad.

    #446632
    big_kejj wrote:
    Jag tycker som du, att det är jobbigt att koka grynen till gröt, låta dessa svalna för att sedan tvinga i sig ”geggan”…

    Jag har sedan ett halvår tillbaka börjat mala ner grynen med en stavmixer för att sedan blanda ut det med mjölk och proteinpulver, 1000 kcal går ner på mindre än en minut!

    Det måste jag börja med, låter kanongott ju:)
    Vill tipsa om att det är riktigt gott att ha havregryn i egna drinkar
    med typ mjölk, banan, ägg, kiwi..

    Till gröten.. Jag blandar havregryn och mjölk och kör in i
    micron på 2-3 minuter, smakar riktigt bra faktiskt och man får
    dessutom i sig lite mer utan att bli sådär ”äckligt” mätt:up:

    #446633

    Nu va d längesen ja va in här men kom på en fundering angående gi skillnaden i kokta havregryn och Blötlagda(typ över natten) händer samma sak att fibrerna tränger ut även vid blötläggning eller är det samma som att äta råa? Är näringen mer lättupptaglig av kroppen vid kokning eller är det samma näringsvinst vilket som?
    Fytinsyran hur är det med den egentligen i råa havregryn? finns d kvar i både havrekli /gryn när man köper det eller har det försvunnit i ”favriksprocessen”?

    #446634
    Szara wrote:
    Fytinsyran hur är det med den egentligen i råa havregryn? finns d kvar i både havrekli /gryn när man köper det eller har det försvunnit i ”favriksprocessen”?

    Råa havregryn finns inte. Har det blivit gryn är de ju per definition inte råa längre.

    Fytinsyran försvinner inte, i kliet finns mer ändå.

    #446635
    dork wrote:
    Det måste jag börja med, låter kanongott ju:)
    Vill tipsa om att det är riktigt gott att ha havregryn i egna drinkar
    med typ mjölk, banan, ägg, kiwi..

    Till gröten.. Jag blandar havregryn och mjölk och kör in i
    micron på 2-3 minuter, smakar riktigt bra faktiskt och man får
    dessutom i sig lite mer utan att bli sådär ”äckligt” mätt:up:

    Jag hade en jättegod drink för länge sedan men jag kommer inte ihåg exakt vad som var i den. Jag vet att det var passionfrukt, banan, havregryn, mjälk och något mer… Paasionsfrukten gjorde hela pricken över I:t. Supergott.

    Men som någon sa tidigare, 1000Kcal i en drink, sväller inte detta i magen och man blir PROPPMÄTT?

    #446636
    simsalabim wrote:
    Men som någon sa tidigare, 1000Kcal i en drink, sväller inte detta i magen och man blir PROPPMÄTT?

    Det sväller inte särskilt mycket. Om du blir mätt eller ej vet du bäst själv. Jag skulle nog inte bli mätt på en drink med så mycket sötsaker.

    #446637

    Hur är det med GI-et och det mer väsentliga näringsskillnaden i upptag mm?

    #446638
    Szara wrote:
    Hur är det med GI-et och det mer väsentliga näringsskillnaden i upptag mm?

    GI har du ju svaret på. Betaglukaner absorberas bättre efter blötläggning och kokning.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.