fullkorn/långsamma kollisar vs det andra.

Home Forums Kost och Näringslära fullkorn/långsamma kollisar vs det andra.

  • This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Posts
  • #106593
    #1083074

    Tjena har en fråga som jag verkligen undrar över, hoppas någon kunnig kan ta sig tid att svara på detta. Låt oss säga att jag käkar min lunch på jobbet kl 13:00 och ska träna runt 16:00, är det inte då bättre att jag käkar te.x råris eller fullkorns pasta än potatis eller jasminris? Vill jag inte hellre ha långsamma kolhydrater när det är ett antal timmar före passet?
    Varför jag frågar är för att knappt nånsin ser jag någon utav dom bodybuilders etc som jag följer käka nånting annat än jasminris och potatis:|. Jag har fått det för mig att snabba kolhydrater slår till med snabb energi men ger en desto snabbare ”down”? Till middag förstår jag varför man dock äter snabba kollisar

    #1084375
    Magicc wrote:
    Tjena har en fråga som jag verkligen undrar över, hoppas någon kunnig kan ta sig tid att svara på detta. Låt oss säga att jag käkar min lunch på jobbet kl 13:00 och ska träna runt 16:00, är det inte då bättre att jag käkar te.x råris eller fullkorns pasta än potatis eller jasminris? Vill jag inte hellre ha långsamma kolhydrater när det är ett antal timmar före passet?
    Varför jag frågar är för att knappt nånsin ser jag någon utav dom bodybuilders etc som jag följer käka nånting annat än jasminris och potatis:|. Jag har fått det för mig att snabba kolhydrater slår till med snabb energi men ger en desto snabbare ”down”? Till middag förstår jag varför man dock äter snabba kollisar

    Byggare vill skapa en anabol miljö och äter ofta flera gånger om dagen. Prova med råris o fullkorn o se om du tränar mkt bättre. Lycka till!

    #1084408

    Källorna för de långsamma kolhydraterna har ju en hel del snabba i sig också, den stora skillnaden är att det finns mer lösligt och olösligt fiber i råa/fullkorns-varianter. Jag tror att det är bättre med fullkorn i alla sammanhang.

    Den här artikeln säger det bättre än jag kan:
    http://www.bodybuilding.com/fun/4_steps_pre_workout_nutrition.htm

    Quote:
    CLEAN SOURCE OF MODERATE TO SLOW-DIGESTING CARBOHYDRATES
    In order to power through your gut-wrenching, muscle-fiber-tearing workout, you need a premium source of fuel. That’s why it’s fundamentally important that you consume a slow to moderate digesting source of carbohydrates.

    Not only will they provide a source of energy, thereby preventing your body from tapping into muscle for energy, but a slower digesting carb will sustain you throughout your entire workout.

    This is why it’s not recommended to use mainly high glycemic or fast-digesting carbs as you’ll quickly burn out once their energy source is used up during your workout.

    Some recommended low to moderate GI carbohydrate sources are brown rice, oatmeal, Ezekiel bread, white rice (long grain) and even whole wheat pasta. Of course, portion control and timing is a must when consuming a meal pre-workout.

    If you consume an overabundance of carbs or consume them too close to your workout, your body has insufficient time to metabolize the food.

    This results in blood being redirected to your working muscles rather than being reflowed to your stomach to aid in digestion, causing stomach cramps. As a general rule, consume anywhere between 20 to 40 grams of carbohydrates one to two hours before working out.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.