Grundförbränning för mig? (väldigt förvirrad här)

Home Forums Kost och Näringslära Grundförbränning för mig? (väldigt förvirrad här)

  • This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #105809
    #1082147

    Tjo!

    Jag tog och blev medlem här på forumet för jag förmodade att ni är sjukt duktiga på att veta det här med kaloriförbränning. Jag har sökt på jättemånga sidor efter ”hur mycket ska en man förbränna per dag” och även om inställningarna är samma så kan resultatet diffa på 1000 kcal, vilket gör mig förvirrad.

    Anyway. Jag har pga antidepressesiva och dålig kost gått upp 20 kilo och införskaffat mig en fettlever, och jag försöker nu ta tag i någon slags viktnedgång, men gärna träning inkluderat.

    Min fråga är: Hur mycket kcal behöver jag på en dag? Inaktiv både på jobb och på kvällen. Väger exakt hundra kilo. Är 185 cm lång och är 27 år.

    Senaste veckan har jag börjat på promenader på en mil varje dag. Motion är jävligt skoj, men ska bara försöka få ordning på det här med att räkna kalorier också. :) Så jag antar att man tar minus på dagsbehov av kcal och förbrända kcal via träning sen.

    #1082149

    Hejsan, blir ett snabbt svar från mig eftersom jag har ett tåg att passa :)
    Men sluta tänk på kcal in och ut, viktigare är vad du stoppar in i magen, motion kommer inte vara vägen till en smal kropp tyvärr, allt handlar om maten. Jag skulle rekommendera en lågkolhydratkost för viktminskningen och ett sundare liv!
    http://www.ur.se/Produkter/183317-UR-Samtiden-Naring-for-halsa-och-prestation-Matrevolutionen
    En bra föreläsning och en som ingår i en längre serie med intressanta föreläsningar om kosten.

    Att ligga på ett kcal-underskott fungerar sällan, det gör dig bara hungrig och om du inte har en vilja av stål så kommer du inte att klara det.

    Lycka till med träningen också, att träna motion är träning för ditt hjärta, inget annat.

    Mvh

    #1082160

    Ah, tack så mycket för svaret redfik! :).

    Apropå lågkolhydrat-kost testade jag ett kort tag LCHF, men kände mig nästan fysiskt illamående av det, kändes för fett liksom. Men man kanske kan kombinera med att ändå käka kolhydrater, fast i mindre mängd?

    #1082161

    Hejsan, ja du kan absolut äta kolhydrater, speciellt om du styrketränar. Men undvik socker och spannmål. Jag försöker anpassa mitt kolhydratintag efter träningsdagar.

    Men ligger ändå väldigt lågt i mitt intag, får främst i mig mina kolhydrater från grönsaker.
    https://www.youtube.com/watch?v=zsAELWGtxWw
    En föreläsning om träning och lchf, där han går igenom lite vad man förslagsvis kan ligga på för kolhydratnivå vid styrketräning.

    Mvh

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.