Madball skrev:
Eddie_Vedder: Du har fel. Många produkter "fungerar", men har inte sällan en väldigt begränsad och knappt påvisbar effekt. Vilket är en stor skillnad från new-age branschen som du talar om. Det borde du veta.
Sandow: Vad pratar du om? Nu blir diskussionen rätt löjlig. Nästan alla kosttillskott har "farmakologiska" effekter, d v s att de går att uppmäta och har reella effekter. Att tro något annat är helt fel. Men att tro att "vanlig" mat inte påverkar kroppen särskilt mycket är också fel och jag rekommenderar dig att läsa på.
BCAA
Kreatin
HMB
DAA
Ni, som jag, borde veta att ovanstående tillskott har reella och påvisbara effekter (som skiljer sig från "mat" vad nu det betyder). Alla testo-boosters jag sett innehåller ämnen med påvisbara fysiologiska effekter som går utanför vanlig "mat". Etc.
Naturligtvis ger ovanstående preparat mätbara effekter på människokroppen, allt man stoppar i sig ger mätbara effekter. Det jag adresserar är övertron på kosttillskott. Kosttillskott ger marginella effekter, förutom placeboeffekten som i och för sig kan vara väldigt betydelsefull.
"Enligt 1 § läkemedelslagen avses med läkemedel varje substans eller
kombination av substanser
som tillhandahålls med uppgift om att den har egenskaper för
att förebygga eller behandla sjukdom hos människor eller djur,
eller
som kan användas på eller
tillföras människor eller djur i
syfte att återställa, korrigera eller modifiera fysiologiska
funktioner genom farmakologisk, immunologisk eller metabolisk
verkan eller för att ställa diagnos."
Att öka muskeltillväxten innebär i min värld att modifiera fysiologiska funktioner genom metabol verkan. Kosttillskott har inte de funktionerna, vilket
jag tror att många tror! Har kosttillskotten i fråga verkligen så kraftfulla verkningar - så är de inte kosttillskott!
Naturligtvis är gränsen mellan medicin och kosttillskott flytande, du kan läsa mera här:
http://www.slv.se/sv/grupp2/livsmedelsforetag/Regler-for-olika-typer-av-livsmedel/Kosttillskott/