Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
Titel
Registrerad 2015-06-02
Inlägg 1

Hej,

Jag har tränat ganska hårt under ett par år nu och tar alltid en proteindrink (tre olika sorters protein-pulver med vatten eller mjölk) efter träningspasset. Det enda tillskott jag tar utöver detta är kreatin. 3 månader med kreatin, 1 månad utan...osv.

Nu när jag har varit förkyld och allmänt risig under ett par veckors tid gick jag till läkaren och de tog ett blodprov. Det visade sig då att jag hade förhöjt kreatininvärde. Det ska ligga på max 100 (65-100 har jag för mig) och jag hade 130. Då blir man ju rätt orolig för sina njurar och undrar varför det är så. Jag har gjort flera blodprov tidigare innan jag började med proteinpulver och kreatin och aldrig haft förhöjda värden tidigare. Men det finns en sak som faktiskt kan spela en stor roll. Jag hade druckit väldigt dåligt med vätska under min sjukdomsperiod och jag läste att det kan spela en stor roll för värdet. Jag ska gå och göra ett nytt prov om ett par veckor och se vad det visar.

Hur som helst så får man sig ju en liten tankeställare och jag funderar nu på att skippa både proteinpulver och kreatin. Min fråga är då vad jag ska ta istället för proteindrink efter ett styrketräningspass för att musklerna ska få sitt för att kunna återhämta sig. Ge mig gärna några exempel på vad jag kan äta och dricka efter avslutat pass istället för proteindrinken. Jag tränar alltid på kvällarna. Mellan ca 20.30-21.30.

Jag vore väldigt tacksam för er hjälp då jag tyvärr är ganska dåligt insatt i kost och näringslära.

Titel
Registrerad 2015-01-01
Inlägg 46

Värdena höjdes inte pga proteinpulvret. Så antingen drog du egna slutsatser eller så är läkaren inte världens bästa ;) Så fortsätt med dem om du vill.

Annars finns det fullt med proteinrika livsmedel, äter du en riktig måltid när du kommer hem så är det lika bra, eller bättre än proteinpulvret.

Kvarg eller drick-kvarg är smidigt att ta med sig i träningsväskan. Brukar dessutom alltid finnas på extrapris. Se upp för de sockrade varianterna som kan innehålla typ 25 gram socker.

Gearhead
Titel
Registrerad 2014-01-10
Inlägg 18

Iceman7 skrev:
Hej,

Jag har tränat ganska hårt under ett par år nu och tar alltid en proteindrink (tre olika sorters protein-pulver med vatten eller mjölk) efter träningspasset. Det enda tillskott jag tar utöver detta är kreatin. 3 månader med kreatin, 1 månad utan...osv.

Nu när jag har varit förkyld och allmänt risig under ett par veckors tid gick jag till läkaren och de tog ett blodprov. Det visade sig då att jag hade förhöjt kreatininvärde. Det ska ligga på max 100 (65-100 har jag för mig) och jag hade 130. Då blir man ju rätt orolig för sina njurar och undrar varför det är så. Jag har gjort flera blodprov tidigare innan jag började med proteinpulver och kreatin och aldrig haft förhöjda värden tidigare. Men det finns en sak som faktiskt kan spela en stor roll. Jag hade druckit väldigt dåligt med vätska under min sjukdomsperiod och jag läste att det kan spela en stor roll för värdet. Jag ska gå och göra ett nytt prov om ett par veckor och se vad det visar.

Hur som helst så får man sig ju en liten tankeställare och jag funderar nu på att skippa både proteinpulver och kreatin. Min fråga är då vad jag ska ta istället för proteindrink efter ett styrketräningspass för att musklerna ska få sitt för att kunna återhämta sig. Ge mig gärna några exempel på vad jag kan äta och dricka efter avslutat pass istället för proteindrinken. Jag tränar alltid på kvällarna. Mellan ca 20.30-21.30.

Jag vore väldigt tacksam för er hjälp då jag tyvärr är ganska dåligt insatt i kost och näringslära.


Samma hände mig och jag fick göra uppehåll medm in metrotrexat. men slutade genast att ta kreatinet (som jag idag dumpade) och då gick värdena ned. Så skippa kreatinet så ska du se att det blir bättre. :) Om inte annat så har du något fel som behöver läkarvård.

Online just nu
Offline

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.


Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 0 medlemmar online. 0 foruminlägg har postats idag.



Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 396, juli 2017

  • BODY 395, juni 2017

  • BODY 394, maj 2017

  • BODY 393, april 2017

  • BODY 392, mars 2017

  • BODY 391, februari 2017

  • BODY 390, januari 2017