Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
Titel
Registrerad 2016-07-31
Inlägg 1

Hej!

Jag är 28-år gammal, 185cm lång och väger 108kg och ligger nog på 30%kroppsfett.

För drygt fem år sedan så bodde jag på gymmet men pga en flytt så blev avståndet att pendla till gymmet allt för stort så jag slutade gå till gymmet, detta resulterade i att jag spenderade mer tid framför datorn, åt mer än vad jag brukade göra och drack kanske lite väl mycket alkohol så jag gick från 83kg upp till nästan 120kg och har nu tappat ungefär 12kg på ungefär ett halvår och det är endast för att jag slutat dricka alkohol.

Jag började träna åter igen för dryga sex månader sedan och har börjat märka att jag ökat i styrka och i muskelmassa men kroppsvikten ligger stilla (vilket den ska, då jag lägger på mig muskler istället för fett) men när jag mäter omkretsen runt min mage så händer det knappt något där.

Jag kör styrketräning 5 gånger i veckan och mina pass ser i dagsläget ut såhär: Mån - Bröst och axlar. Tis - Rygg och biceps. Ons - Ben. Tor - Bröst och axlar. Fre - Biceps, triceps och underarmar. Tiden brukar ligga på 90-120min per pass.

Har vid ett flertal gånger läst att träningen överlag består av 80% kost och 20% träning, stämmer detta?

Jag vill börja köra kondition då det är det säkraste sättet till att gå ner i vikt men då undrar jag hur länge, före/efter träningen? Och i vilket tempo?

När det kommer till kosten så vet jag inte var jag ska börja, jag vet grunderna men min fantasi begränsar mig. Jag vill gå ner i fett men vill inte att min styrketräning ska bli lidande (att jag får i mig dåligt med energi så jag knappt orkar röra mig).

Jag höll på i två veckor och föll av i förra veckan mina måltider såg då ut såhär.
Frukost - Äggröra (vitan endast) Kvarg och en proteinshake.
Större måltider - Råris 100g Kycklingbröstfilé 130g Sambal Olek 10g och detta åt jag 3-4 gånger om dagen.

Detta är vad jag åt i två veckor, som sagt, min fantasi är värdelös...

Och ja jag vet att "ät mindre av allt" är ett bra sätt att gå ner i vikt, men jag vill verkligen försöka få koll på detta.

Hur ser era måltider ut? Vad består dem utav?

Titel
Registrerad 2016-06-17
Inlägg 5

Hej!

Vill börja med att säga att jag inte är en dietist, PT eller liknande men detta upplägg fungerade när jag vill gå NER i vikt.
Jag har själv gått ner en del i vikt, inte lika mycket som du men 12 kg. Då är jag 166 cm och väger idag 53 kilo, så jag har ändå kämpat en hel del.

Ja, du har rätt. En stor del handlar enbart om vad du stoppar i dig. Självklart ska du fortsätta träna styrketräning och jag tycker du ska komplettera med cardio. Sätt på dig hörlurar, ladda ner en podcast och ta en promenad. Jag tar ofta morgonpromenader på helgerna, härligt sätt att starta dagen och dessutom smakar frukosten så jäkla gott efter! :)
Gillar du inte promenera testa cykla, simma, jogga eller spela tennis ihop med en kompis. Finns så mycket att välja på!

Vad gäller maten så satsade jag på först utesluta socker (kakor, godis, glass,läsk) och sen dra ner på kolhydraterna. och framförallt: gör dig av med allt halvfabrikat. Färdig mat som bara är att värma, såser som är färdiga innehåller mycket socker. Bättre och godare att göra själv!
Nu är jag tjej och mycket mindre än dig så du ska äta betydligt mer än detta men såhär såg och ser mitt upplägg ut: (Idag äter jag lite mer potatis eller liknande)

Frukost: 40 g havregryn, vatten, ägg och lite blåbär och hallon. Gjorde havregrynsgröt på grynen samt vattnet och åt ägget på sidan om. Hade ibland proteinpulver i med chokladsmak för att lyxa till det! Eller banan och kanel! Havregrynsgröt går att variera i oändlighet, jag blev dessutom väldigt mätt och äslakr numera min gröt!

Lunch: Ofta en sallad med kyckling, fisk eller nötfärs. Mycket fokus på grönsaker. Sås på kvarg, om jag hade någon sås.
Mellis:: Keso med bär, kvarg med bär, ägg på finncrisp, riskaka med jordnötssmötr lite mandlar/andra nötter.

Kvällsmat; : Ofta något enkelt som makrill,keso, kycklingwok, tonfisksallad, omelett, lax och broccoli.

Blev jag sötsugen tog jag ett äpple, eller n banan, en dadel, kvarg med smak (utan socker), lite turkisk yoghurt med granola och bär.

Idag lägger jag till lite mer kolhydrater.
Till detta tränade jag och tränar fortfarande mellan 4-5 pass i veckan. Ibland blir det 3 pass och ibland 6 pass.
3 pass styrketräning och två cardio. Ofta morgonpromenader då jag älskade detta under våren.

Detta upplägg fungerade för mig!
Sen har jag fuskat då och då, men idag är jag knappt aldrig sugen på godis, chips eller liknande.
Däremot bröd och ost är jag fortfarande svag för!
Men då kan man baka eget, bättre bröd! :)

Lycka till!

Online just nu
Offline

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.


Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 5 medlemmar online. 0 foruminlägg har postats idag.



Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 393, april 2017

  • BODY 392, mars 2017

  • BODY 391, februari 2017

  • BODY 390, januari 2017

  • BODY 389, december 2016

  • BODY 388, november 2016

  • BODY 387, oktober 2016