hjälp mot godissug!

Home Forums Kost och Näringslära hjälp mot godissug!

  • This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author
    Posts
  • #107417
    #1083621

    någon som har tips mot godissug? ibland blir det bara för mycket liksom och tror att det kan bero på att jag äter för lite? så att något saknas eller liknande? det värsta är att det har blivit värre och värre på senare tid och jag mår ganska dåligt över att falla för det om o om igen :/

    #1083642

    Sluta ät godis så försvinner suget, när du äter godis så stiger ditt blodsocker i höjden, vilket gör att ditt insulin sänker blodsockret i panik för att förhindra din död. För hög konsumtion av socker gör att du får diabetes, en sjukdom är är dödlig utan medicin.

    När ditt insulin sänker blodsockret för snabbt så hamnar dina värden under den nivå som triggar hunger och du blir då sugen på mer socker / mat.

    mvh

    #1083665

    Du dör inte av högt blodsocker, däremot kan hypoglykemi, dvs lågt blodsocker resultera i koma och död.

    Hög konsumtion av socker ökar risken för diabetes typ 2, finns ingen koppling mellan matintag och diabetes typ 1 som är en autoimmun sjukdom främst styrd av genetik. Främsta orsaken till diabetes typ 2 är dock övervikt. Eller snarare så är det så att korrelationen mellan övervikt och diabetes typ 2 är väldigt stark.

    Men ja, godis skickar upp insulinnivåerna och medföljande rekyl med ett sjunkande blodsocker sker sedan. Blodsockret sjunker dock inte under fastenivåer, men det är sänkningen i sig som indikerar en viss hungersignal (ej sötsug vad jag vet).

    Skrev en artikel om detta under min kandidatexamen i Biomedicin för några år sedan – http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:536998/FULLTEXT01.pdf

    #1083666

    Utan insulinets inverkan så dör du faktiskt :) Om insulinet inte sänker blodsockret eller inte fungerar så utvecklar du ketoacidos, blodet blir surt och du dör utan direkt sjukvård.

    Sen tror jag inte det finns så många i västvärlden som behöver oroa sig för lågt blodsocker om du inte är sjuk dvs, tex diabetes typ 2.
    Sen kan man ju lätt koppla övervikt till ett överintag av socker eller godis.

    mvh

    #1083671

    Godis är beroendeframkallande, lättare att sluta helt än att äta lite då och då typ som ”lördagsgodis”

    #1083672
    redfik wrote:
    Utan insulinets inverkan så dör du faktiskt :) Om insulinet inte sänker blodsockret eller inte fungerar så utvecklar du ketoacidos, blodet blir surt och du dör utan direkt sjukvård.

    Sen tror jag inte det finns så många i västvärlden som behöver oroa sig för lågt blodsocker om du inte är sjuk dvs, tex diabetes typ 2.
    Sen kan man ju lätt koppla övervikt till ett överintag av socker eller godis.

    mvh

    Ja men är du frisk vilket TS är så är det helt irrelevant. Innan insulinet utvecklades så levde ändå typ 1 diabetiker tills de var 40 år. Det är inte så att du dör inom en vecka utan insulin. Men du kommer må skit den veckan. Men nu kan detta enbart hända typ1 diabetiker utan egenproduktion av insulin.

    I andra stycket menar du nog typ 1 diabetes. Även typ 2 kan få tillfälliga rekyler neråt då de injicerat för mycket insulin. För många typ2-diabetiker räcker det dock med tabletter för att öka känsligheten i insulinreceptorerna igen. De har ju trots allt en egenproduktion av Insulin.

    Ja klart att sockerintag i stora doser ökar risken för övervikt. Precis som atora doser smör, grädde och bacon.

    #1083683

    Fett i sig, som smör, grädde och de fetter som finns i bacon (nu innehåller bacon annat skit som kanske inte är så nyttigt) är inte en orsak till diabetes. Det är när den kombineras med socker som det blir farligt.

    mvh

    #1083685
    redfik wrote:
    Fett i sig, som smör, grädde och de fetter som finns i bacon (nu innehåller bacon annat skit som kanske inte är så nyttigt) är inte en orsak till diabetes. Det är när den kombineras med socker som det blir farligt.

    mvh

    Förklara gärna det där lite mer.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.