Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
Titel
Registrerad 2011-03-03
Inlägg 88

Ja, precis varit ute och supit lite och kom hem nu och ångrar mig som fan att jag drack över huvudtaget, bara för blev inte ens full och det pajar träningen.

Men nu undrar jag hur dåligt är det egentligen att supa? Säg man dricker cirka 0,3 liter sprit kanske? Hur lång tid måste man träna för att ta igen det igen, och också vad jag har hört så ska man väll inte träna dagen innan man ska dricka och inte dagen efter? Någon som vet lite mera om ämnet? :(

Titel
Registrerad 2009-06-24
Inlägg 37

Alkohol förstör tyvärr mer än vad man tror, rent generellt så tappar du ca 1 veckas träning. Den fylla du nyss har kostat på dig har förstört ca 1 veckas träning alltså.
Har du sett någon mycket grov person supa regelbundet? Knappast, om så nu verkligen är fallet så är det först när de har blivit ordentligt grova som de har börjat kosta på sig fyllor. Regelbundet supande är inget man blir brutalt grov av. Snackar du med en grov person och frågar hur denna person har blivit så grov så är det knappast alkoholen som har bidragit till det.

Titel
Registrerad 2006-08-15
Inlägg 561

faulisto skrev:
Alkohol förstör tyvärr mer än vad man tror, rent generellt så tappar du ca 1 veckas träning. Den fylla du nyss har kostat på dig har förstört ca 1 veckas träning alltså.
Har du sett någon mycket grov person supa regelbundet? Knappast, om så nu verkligen är fallet så är det först när de har blivit ordentligt grova som de har börjat kosta på sig fyllor. Regelbundet supande är inget man blir brutalt grov av. Snackar du med en grov person och frågar hur denna person har blivit så grov så är det knappast alkoholen som har bidragit till det.

Det verkar ju helt ologiskt. Vad är en veckas träning? För mig är det några löppass och några gympass, lite fotboll kanske. Om en person däremot tränar ett pass på hela veckan, tappar vi lika mycket då? Om jag har haft en dålig vecka, kan jag supa till ordentligt för att ta mig tillbaka till den fantastiska form jag var i för en vecka sen?

Jag menar bara att det där är ett konstigt resonemang.

Eddie Vedder
Titel
Registrerad 2006-12-22
Inlägg 11 995

faulisto skrev:
Den fylla du nyss har kostat på dig har förstört ca 1 veckas träning alltså.

Hur kommer man fram till det?

Marcus Hagberg
Titel
Registrerad 2011-02-27
Inlägg 68

Där har du rätt Jarp! Det är ju självklart väldigt individuellt. Man kan inte säga att det tar 1 vecka för alla. Men självklart tappar man en hel del... Alkohol är ju trots allt ett gift för kroppen. Det blir jättesvårt att säga hur lång tid du måste träna för att ta igen det du förlorat.
Bifogar en länk med svar på dina funderingar :)
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=14120&highlight=alkohol

Titel
Registrerad 2010-06-03
Inlägg 115

Faktum är att jag brukar göra mina bästa pass ca 2dagar efter jag har varit ute och festat ... förrförra helgen på valborg festa jag rätt så rejält, på måndagen därpå va det rygg på schemat och ett riktigt gott PB !!

så det är nog som ni säger, väldigt individuellt ... ;)

Eddie Vedder
Titel
Registrerad 2006-12-22
Inlägg 11 995

90annion skrev:
så det är nog som ni säger, väldigt individuellt ... ;)

Jag tror snarare att det är så fruktansvärt överskattat. Själva bakfyllan är ju individuella men att kroppen tar så mycket stryk för den som vill prestera och bygga tror jag inte alls på.

Finns ju sanslöst med idrottare i massor av sporter som super/har supit friskt i sin karriär. Visst finns det gränser för när det blir negativt men det här med "en vecka" är ju bara nonsens.

Tommy Ivarsson
Titel
Registrerad 2008-04-01
Inlägg 13 246

Alkohol är knappast positivt för byggandet men knappast helelr så farligt som en del får det att låta som.

Visst, under deff är fettoxidationen kraftigt nedreglerad så länge det finns etanol i blodet, kroppen prioriterar givetvis att göra sig av med det den anser är giftigt. Men det här är knappast såpass farligt som folk får det att låta, jag ser det såhär:

Under deff

1: Tränar du tungt och intensivt samma dag samt äter ordentligt med protein hela vägen fram tills alkoholen börjar flöda så har du gjort vad du kan för att bromsa/undvika muskelförlust. Ser du även till att ha lite plats i kalribudgeten för en proteinrik med fettsnål måltid innan läggdags så satsa på det.
Allt dansande, tjuvnypande, springande från arga pojkvänner och fyllesex kostar energi. Denna energi räknas givetvis in och du kan inte bortse från den!
Alkoholen ger energi, närmare bestämt 7 kcal per gram men pågrund av alkholens höga TEF-värde är det faktiskta värdet mycket mycket lägre.

Det som brukar sätta käppar i hjulen är främst fylleätandet, dvs. frossande an kebabtallrik efter kebabtallrik dränkt i kebabsås. Sen har vi div snacks, nötter osv + energin ifrån öl, söta viner, jordnötssmörsshots och allt annat som slinker ner under en disig kväll.

Under bulk är det betydligt lättare att undvika muskelförlusten. Träna, ät ordentligt, sup+festa, fyllekäka innan läggdags och se till att totalt sett få i dig ordentligt med protein. :up:

Mitt personliga problem är att när jag dricker så avtar allt vad hungerskänslor är, dvs jag slarvar oftast med maten vilket är oerhört dumt!

niklasnelson
Titel
Registrerad 2009-11-20
Inlägg 207

Alkohol med tilhörande fyllekäk ger ju en del extra kalorier så för ngn som deffar, eller bara generell viktnedgång, kan det ju förstöra en del.
Är det inte mest att kroppens återhämtningsförmåga försämras ngt i samband med alkoholintaget ?! Kan inte förstöra så mkt för ens träning !

Titel
Registrerad 2005-12-19
Inlägg 153

"Förstör 1 veckas träning" kan ju omedelbat förpassas till hinken för dogmer, påståenden, kvälstidningars hälsobilagors rubriker, "kroppen tar upp 30g protein var tredje timma", "träna med många reps för att mejsla fram musklerna vid deff" och liknande "jag har hört att-" skräp...

Titel
Registrerad 2007-09-29
Inlägg 623

En veckas träning alltså, då hade man ju inte haft en muskel på kroppen. Söp varje helg när jag var i mitt livs form, ofta både fredag och lördag. Det förstörde en dag för mig (söndagen) då jag var bakfull, men under den dagen laddade jag med massor av kalorier och ofta slogs nya styrkerekord på måndagen...förstör det en hel vecka för andra här så tycker jag verkligen synd om er;)

Carrera65
Titel
Registrerad 2010-03-09
Inlägg 777

Rätt intressant med de här alkoholtrådarna. Jag rotade runt rätt bra i dem här på forumet för ett tag sedan. De handlar alla uteslutande om en rätt nordisk syn på alkohol, dvs att man super, tar sig en fylla. Kunde inte någonstans hitta ett resonemang kring "vardagsalkohol" - att man tar ett glas vin till maten, säg 3-4 kvällar i veckan och hur det påverkar träning, förutom rent allmänt, att alkohol hämmar proteinsyntesen och bromsar kroppens naturliga fettförbränning. Den diskussionen skulle vara intressant.

Eddie Vedder
Titel
Registrerad 2006-12-22
Inlägg 11 995

Carrera65 skrev:
Rätt intressant med de här alkoholtrådarna. Jag rotade runt rätt bra i dem här på forumet för ett tag sedan. De handlar alla uteslutande om en rätt nordisk syn på alkohol, dvs att man super, tar sig en fylla. Kunde inte någonstans hitta ett resonemang kring "vardagsalkohol" - att man tar ett glas vin till maten, säg 3-4 kvällar i veckan och hur det påverkar träning, förutom rent allmänt, att alkohol hämmar proteinsyntesen och bromsar kroppens naturliga fettförbränning. Den diskussionen skulle vara intressant.

Observationsdata påvisar ju samband med moderat alkoholkonsumtion och flera hälsofördelar. Men det tror jag mer är som vanligt med den typen av studier. "Måttliga människor mår bäst" helt enkelt, det kausala sambandet tror jag INTE är drycken i fråga. De som har en alkoholkonsumtion på något vinglas då och då är ju människor som troligtvis har ett bra socialt nätverk med nära och kära, människor som inte har några missbruksproblem och människor som klarar att hålla sig måttliga med så väl mat som dryck, träning, jobb med mera.

Ur ett samhällsperspektiv är det ju dock inga tvivel om att den konsumtionen är bättre, det är inte något glas här och något glas där som leder till misshandel, trafikolyckor, skadegörelse och våldtäkter.

Carrera65
Titel
Registrerad 2010-03-09
Inlägg 777

Eddie Vedder skrev:
Observationsdata påvisar ju samband med moderat alkoholkonsumtion och flera hälsofördelar. Men det tror jag mer är som vanligt med den typen av studier. "Måttliga människor mår bäst" helt enkelt, det kausala sambandet tror jag INTE är drycken i fråga. De som har en alkoholkonsumtion på något vinglas då och då är ju människor som troligtvis har ett bra socialt nätverk med nära och kära, människor som inte har några missbruksproblem och människor som klarar att hålla sig måttliga med så väl mat som dryck, träning, jobb med mera.

Ur ett samhällsperspektiv är det ju dock inga tvivel om att den konsumtionen är bättre, det är inte något glas här och något glas där som leder till misshandel, trafikolyckor, skadegörelse och våldtäkter.

Ja, detta håller jag med om. Men mina funderingar gick mer kring hur väldigt måttlig alkoholkonsumtion (1 glas vin 3-4 kvällar i veckan till maten) påverkar en person som tränar för att bygga muskler. Förstår att att en tävlande bodybuilder sannolikt skyr alkohol till 100%. Men, säg, en vuxen person som tränar seriöst 3-4 ggr i veckan och sköter kosten noggrant, har ovan alkoholkonsumtion en märkbart negativt inverkan på träningen, eller är det marginellt?

Eddie Vedder
Titel
Registrerad 2006-12-22
Inlägg 11 995

Carrera65 skrev:
Ja, detta håller jag med om. Men mina funderingar gick mer kring hur väldigt måttlig alkoholkonsumtion (1 glas vin 3-4 kvällar i veckan till maten) påverkar en person som tränar för att bygga muskler. Förstår att att en tävlande bodybuilder sannolikt skyr alkohol till 100%. Men, säg, en vuxen person som tränar seriöst 3-4 ggr i veckan och sköter kosten noggrant, har ovan alkoholkonsumtion en märkbart negativt inverkan på träningen, eller är det marginellt?

Finns det ett absolut orsakssamband mellan vinintaget och de hälsofördelar man diskuterar tror jag bara det är fördelaktigt även för byggaren.

Vincent Qvarfordt
Titel
Registrerad 2008-01-31
Inlägg 2 091

Perra_mja skrev:
En veckas träning alltså, då hade man ju inte haft en muskel på kroppen. Söp varje helg när jag var i mitt livs form, ofta både fredag och lördag. Det förstörde en dag för mig (söndagen) då jag var bakfull, men under den dagen laddade jag med massor av kalorier och ofta slogs nya styrkerekord på måndagen...förstör det en hel vecka för andra här så tycker jag verkligen synd om er;)

Håller helt med dig. När jag var 18-19 kunde jag köra benpass dagen efter en rejäl fylla utan större problem.

biffen669
Titel
Registrerad 2009-05-12
Inlägg 2 252

Carrera65 skrev:
Förstår att att en tävlande bodybuilder sannolikt skyr alkohol till 100%.

Absolut inte! Vi konsumerar alkohol men kanske inte i lika stor omfattning som vanliga människor. Dvs afterwork etc. Men de flesta byggare jag känner tar sig en fylla ibland. Oftast är det mest fitnesstjejerna av min erfarenhet som tar det mycket lugnare med alkoholen.

Carrera65
Titel
Registrerad 2010-03-09
Inlägg 777

biffen669 skrev:
Absolut inte! Vi konsumerar alkohol men kanske inte i lika stor omfattning som vanliga människor. Dvs afterwork etc. Men de flesta byggare jag känner tar sig en fylla ibland. Oftast är det mest fitnesstjejerna av min erfarenhet som tar det mycket lugnare med alkoholen.

OK. Tänkte att de som sysslade med detta på elitnivå var så optimala i allt att man helt enkelt bara såg på alkoholen som något som inte tillförde något. Mer än att det är gott till maten. Jag menar, man läser om folk som tar exakt 6 gram EAA innan träningen och si och så många mg Omega3 och väger pastan på våg och går upp mitt i natten och slevar i sig kvarg för att inte bli katabola... etc. Hade svårt för att tro att ett glas vin passerade genom ett sådant tufft filter.

Min egen upplevelse är att när jag började träna för 2,5 år sedan och lade om kosten och läste på, att efter ett tag minskade min smak för alkohol. Hjärnan blev lite omprogrammerad: från att ha tittat på mat uteslutande ur synvinkeln hur det smakade, började jag nu titta på talriken och dekonstruera den i proteiner, fetter och kolhydrater samt summera ihop det till kalorier. Ju mer seriös jag blev (jag är fortfarande en 46 år gammal amatör) desto mindre plats fick alkoholen. Jag kunde sitta en kväll vid matbordet och fundera på hur jag kunde komplettera upp proteininnehållet i familjemåltiden med en liten burk tonfisk eller lite kvarg och plötsligt blev ett glas vin något som inte innehöll något som kroppen behövde. Sedan 2 år tillbaka dricker jag faktiskt extremt lite.

Indec
Titel
Registrerad 2008-08-04
Inlägg 919

Det är såklart väldigt individuellt, precis som beroendesituationen är väldigt individuellt.
Men för den grava majoriteten vars huvudintresse är träning först och sprit sekundärt är det nog inte hela världen med en fylla /v eller /varannan vecka.

Men är förhållandet det omvända d.v.s. att du super hellre än tränar, ja då kan du väl själv räkna ut med rumpan hur resultatet blir ut ett träningsperspektiv.
Men ur ett fylleperspektiv lyckas du såklart bättre om du prioriterar att bli just full.

Carrera65
Titel
Registrerad 2010-03-09
Inlägg 777

Fortfarande "fylla" och "supa"... Mina funderingar kretsar, som sagt, mer kring sambandet mellan träning och lite eller måttlig (men frekvent) alkoholkonsumtion, 1 glas vin till mat 3-4 ggr i veckan. Supa har jag nog inte gjort på 25 år. Svårt att tro kanske, men det finns folk som inte har en digital inställning till alkohol.

Titel
Registrerad 2008-04-18
Inlägg 4

läst några inlägg, kan väl tillägga av den kunskapen jag har, allt handlar ju om hur mycket och vad ditt syfte är i träningen, ska du deffa kanske inte är det bästa, men dricka så du spyr då "förstör du en veckas träning" men kroppen klarar ju av (givetvis inviduellt) ett par öl 2-5 st.

Det är dock inget jag kan styrka så ta infon som du vill.

Grenen
Titel
Registrerad 2009-03-27
Inlägg 419

Läs senaste nr av Body, står rätt mycket där.

Titel
Registrerad 2009-06-25
Inlägg 234

Ingen som har länkat till denna än?

http://www.leangains.com/2010/07/truth-about-alcohol-fat-loss-and-muscle.html

Mycket intressant läsning, oavsett som man följer PF eller inte.

Carrera65
Titel
Registrerad 2010-03-09
Inlägg 777

Grenen skrev:
Läs senaste nr av Body, står rätt mycket där.

Tack för tips. Will do.

Carrera65
Titel
Registrerad 2010-03-09
Inlägg 777

fabflippintastic skrev:
Ingen som har länkat till denna än?

http://www.leangains.com/2010/07/truth-about-alcohol-fat-loss-and-muscle.html

Mycket intressant läsning, oavsett som man följer PF eller inte.

Bra artikel! Tack!

Madball
Titel
Registrerad 2011-07-27
Inlägg 644

Har du varit ute och supit och ångrar dig har du ta mig fan druckit för lite.

Online just nu

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.

Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 13 medlemmar online. 12 foruminlägg har postats idag.

Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

• De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden