Carrera65 skrev:
Rätt intressant med de här alkoholtrådarna. Jag rotade runt rätt bra i dem här på forumet för ett tag sedan. De handlar alla uteslutande om en rätt nordisk syn på alkohol, dvs att man super, tar sig en fylla. Kunde inte någonstans hitta ett resonemang kring "vardagsalkohol" - att man tar ett glas vin till maten, säg 3-4 kvällar i veckan och hur det påverkar träning, förutom rent allmänt, att alkohol hämmar proteinsyntesen och bromsar kroppens naturliga fettförbränning. Den diskussionen skulle vara intressant.
Observationsdata påvisar ju samband med moderat alkoholkonsumtion och flera hälsofördelar. Men det tror jag mer är som vanligt med den typen av studier. "Måttliga människor mår bäst" helt enkelt, det kausala sambandet tror jag INTE är drycken i fråga. De som har en alkoholkonsumtion på något vinglas då och då är ju människor som troligtvis har ett bra socialt nätverk med nära och kära, människor som inte har några missbruksproblem och människor som klarar att hålla sig måttliga med så väl mat som dryck, träning, jobb med mera.
Ur ett samhällsperspektiv är det ju dock inga tvivel om att den konsumtionen är bättre, det är inte något glas här och något glas där som leder till misshandel, trafikolyckor, skadegörelse och våldtäkter.