Hur mycket protein kan kroppen..

Home Forums Kost och Näringslära Hur mycket protein kan kroppen..

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 29 total)
  • Author
    Posts
  • #939307

    ..tillgodose sig vid ett och samma tillfälle?

    #88369
    #939308
    mwallin wrote:
    ..tillgodose sig vid ett och samma tillfälle?

    allt jag vet är att kroppen kan bara ta upp i genomsnitt 22 g protein åt gången.. men efter träning kan den ta upp omkring 80 g.. fast inte på en och samma gång utan under en timme.

    #939309

    Kroppen tillgodogör sig allt protein. Det är en myt att man bara kan ta upp en viss mängd per tillfälle. Allt protein används dock inte till muskeluppbyggnad.

    Fan att jag inte hittar länken där jag läste detta nu.
    Om jag har fel i det jag säger får ni slå mig på fingrarna.

    #939310

    Kroppen tillgodogör sig allt protein man äter oavsett mängd. Ju mer du äter desto längre tid tar det bara för kroppen att tillgodogöra sig det.

    Sen så används ju inte allt proteinet du äter till just proteinsyntesen och uppgyggnaden av muskelmassa.

    [http://forum.body.se/showpost.php?p=197163&postcount=26]

    #939311

    Tack för alla svar.
    Men hur mycket av proteinet som man stoppar i sig använder kroppen till muskeluppbyggnaden då? Och är det då någon vits med att äta mer protein än denna magiska gräns?

    #939312
    Bicepotops wrote:
    allt jag vet är att kroppen kan bara ta upp i genomsnitt 22 g protein åt gången.. men efter träning kan den ta upp omkring 80 g.. fast inte på en och samma gång utan under en timme.
    #939313
    mwallin wrote:
    Tack för alla svar.
    Men hur mycket av proteinet som man stoppar i sig använder kroppen till muskeluppbyggnaden då? Och är det då någon vits med att äta mer protein än denna magiska gräns?

    Väldigt lite.

    Det skulle dock tänkas att ett högt proteinintag fungerar som ett slags signalsystem för att stimulera proteinsyntesen, men detta är rätt spekulativt.

    Jag ser dock ingen anledning för en hårt tränande individ att begränsa sitt proteinintag. 2-3 gram per kg kroppsvikt och dag gör åtminstone ingen skada (och många vill hävda, utifrån egen erfarenhet, att de bygger bäst på dessa nivåer eller ännu högre).

    #939314
    Bicepotops wrote:
    allt jag vet är att kroppen kan bara ta upp i genomsnitt 22 g protein åt gången.. men efter träning kan den ta upp omkring 80 g.. fast inte på en och samma gång utan under en timme.

    Om det är allt du vet så vet du tyvärr ingenting, för det stämmer inte:(

    #939315
    Andreas Guiance wrote:
    Om det är allt du vet så vet du tyvärr ingenting, för det stämmer inte:(

    DISSAD

    #939316
    Bicepotops wrote:
    allt jag vet är att kroppen kan bara ta upp i genomsnitt 22 g protein åt gången.. men efter träning kan den ta upp omkring 80 g.. fast inte på en och samma gång utan under en timme.

    :emo-thumb

    #939317
    Bicepotops wrote:
    allt jag vet är att kroppen kan bara ta upp i genomsnitt 22 g protein åt gången.. men efter träning kan den ta upp omkring 80 g.. fast inte på en och samma gång utan under en timme.

    Mycket ”göttsnack” på det här forumet, som vi säger i Göteborg.

    #939318

    En normalperson kan tillgodogöra sig kanske 30-40 gram protein över en 3-4 h lång tidsperiod. Det betyder inte att, säg, 80 gram protein i en blandad måltid är bortkastat – det tar helt enkelt längre tid att ta upp allt (och äter man större mål behöver man inte äta lika ofta – det gör ingen skillnad över dygnet). Upp till 56% av proteinet från vanliga källor som t ex kött man äter kan oxidera till energi. Den största källan till aminosyror för proteinsyntesen är inte protein från maten, utan nedbrutet muskelprotein som återanvänds.

    #939319
    King Grub wrote:
    En normalperson kan tillgodogöra sig kanske 30-40 gram protein över en 3-4 h lång tidsperiod. Det betyder inte att, säg, 80 gram protein i en blandad måltid är bortkastat – det tar helt enkelt längre tid att ta upp allt (och äter man större mål behöver man inte äta lika ofta – det gör ingen skillnad över dygnet). Upp till 56% av proteinet från vanliga källor som t ex kött man äter kan oxidera till energi. Den största källan till aminosyror för proteinsyntesen är inte protein från maten, utan nedbrutet muskelprotein som återanvänds.

    Och där satt den :up:

    #939320

    Väntade bara på att Grub skulle kliva in och ta tag i diskussionen.. :)

    Tack till alla som tagit sig tid och svarat med vettiga inlägg

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 29 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.