Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
Titel
Registrerad 2005-10-10
Inlägg 72

..tillgodose sig vid ett och samma tillfälle?

Titel
Registrerad 2006-11-26
Inlägg 38

mwallin skrev:
..tillgodose sig vid ett och samma tillfälle?

allt jag vet är att kroppen kan bara ta upp i genomsnitt 22 g protein åt gången.. men efter träning kan den ta upp omkring 80 g.. fast inte på en och samma gång utan under en timme.

Titel
Registrerad 2005-10-24
Inlägg 791

Kroppen tillgodogör sig allt protein. Det är en myt att man bara kan ta upp en viss mängd per tillfälle. Allt protein används dock inte till muskeluppbyggnad.

Fan att jag inte hittar länken där jag läste detta nu.
Om jag har fel i det jag säger får ni slå mig på fingrarna.

Steinbach
Titel
Registrerad 2005-11-30
Inlägg 468

Kroppen tillgodogör sig allt protein man äter oavsett mängd. Ju mer du äter desto längre tid tar det bara för kroppen att tillgodogöra sig det.

Sen så används ju inte allt proteinet du äter till just proteinsyntesen och uppgyggnaden av muskelmassa.

http://forum.body.se/showpost.php?p=197163&postcount=26

Titel
Registrerad 2005-10-10
Inlägg 72

Tack för alla svar.
Men hur mycket av proteinet som man stoppar i sig använder kroppen till muskeluppbyggnaden då? Och är det då någon vits med att äta mer protein än denna magiska gräns?

Nicklas
Titel
Registrerad 2005-10-17
Inlägg 181

Bicepotops skrev:
allt jag vet är att kroppen kan bara ta upp i genomsnitt 22 g protein åt gången.. men efter träning kan den ta upp omkring 80 g.. fast inte på en och samma gång utan under en timme.

Titel
Registrerad 2005-09-12
Inlägg 12 619

mwallin skrev:
Tack för alla svar.
Men hur mycket av proteinet som man stoppar i sig använder kroppen till muskeluppbyggnaden då? Och är det då någon vits med att äta mer protein än denna magiska gräns?


Väldigt lite.

Det skulle dock tänkas att ett högt proteinintag fungerar som ett slags signalsystem för att stimulera proteinsyntesen, men detta är rätt spekulativt.

Jag ser dock ingen anledning för en hårt tränande individ att begränsa sitt proteinintag. 2-3 gram per kg kroppsvikt och dag gör åtminstone ingen skada (och många vill hävda, utifrån egen erfarenhet, att de bygger bäst på dessa nivåer eller ännu högre).

Titel
Registrerad 2005-09-12
Inlägg 12 619

Bicepotops skrev:
allt jag vet är att kroppen kan bara ta upp i genomsnitt 22 g protein åt gången.. men efter träning kan den ta upp omkring 80 g.. fast inte på en och samma gång utan under en timme.


Om det är allt du vet så vet du tyvärr ingenting, för det stämmer inte:(

Titel
Registrerad 2005-11-04
Inlägg 288

Andreas Guiance skrev:
Om det är allt du vet så vet du tyvärr ingenting, för det stämmer inte:(


DISSAD

Mattias L
Titel
Registrerad 2006-07-09
Inlägg 1 550

Bicepotops skrev:
allt jag vet är att kroppen kan bara ta upp i genomsnitt 22 g protein åt gången.. men efter träning kan den ta upp omkring 80 g.. fast inte på en och samma gång utan under en timme.

:emo-thumb

Titel
Registrerad 2005-10-30
Inlägg 945

Bicepotops skrev:
allt jag vet är att kroppen kan bara ta upp i genomsnitt 22 g protein åt gången.. men efter träning kan den ta upp omkring 80 g.. fast inte på en och samma gång utan under en timme.


Mycket "göttsnack" på det här forumet, som vi säger i Göteborg.

Titel
Registrerad 2005-09-13
Inlägg 5 064

En normalperson kan tillgodogöra sig kanske 30-40 gram protein över en 3-4 h lång tidsperiod. Det betyder inte att, säg, 80 gram protein i en blandad måltid är bortkastat - det tar helt enkelt längre tid att ta upp allt (och äter man större mål behöver man inte äta lika ofta - det gör ingen skillnad över dygnet). Upp till 56% av proteinet från vanliga källor som t ex kött man äter kan oxidera till energi. Den största källan till aminosyror för proteinsyntesen är inte protein från maten, utan nedbrutet muskelprotein som återanvänds.

Titel
Registrerad 2006-09-28
Inlägg 121

King Grub skrev:
En normalperson kan tillgodogöra sig kanske 30-40 gram protein över en 3-4 h lång tidsperiod. Det betyder inte att, säg, 80 gram protein i en blandad måltid är bortkastat - det tar helt enkelt längre tid att ta upp allt (och äter man större mål behöver man inte äta lika ofta - det gör ingen skillnad över dygnet). Upp till 56% av proteinet från vanliga källor som t ex kött man äter kan oxidera till energi. Den största källan till aminosyror för proteinsyntesen är inte protein från maten, utan nedbrutet muskelprotein som återanvänds.

Och där satt den :up:

Titel
Registrerad 2005-10-10
Inlägg 72

Väntade bara på att Grub skulle kliva in och ta tag i diskussionen.. :)

Tack till alla som tagit sig tid och svarat med vettiga inlägg

henkebenke
Titel
Registrerad 2005-12-27
Inlägg 4 767

Sen blir man väl tjock om man äter för mycket protein?

Titel
Registrerad 2005-09-13
Inlägg 5 064

Du blir tjockare om du äter för mycket, oavsett källa. Exakt vilket gram av någon energigivare som blir kroppsfett är ointressant. Kroppen är inte som en bägare, där man fyller den med X kcal till brädden och allt som inte får plats när den är full lagras som kroppsfett. Både fettinlagringen och fettförbränningen pågår konstant, och det kan lika gärna vara kcal som redan finns i "bägaren" som lagras. Kroppen "nollställs" inte vid ett visst läge eller en viss tidpunkt så allt överskott lagras in, utan både processerna förbränning och inlagring är pågående. Protein är den makronutrient som svårast blir kroppsfett, men ger energi. Vid energiöverskott kommer fettmassan att öka.

Mathias Dahlgren
Titel
Registrerad 2006-10-19
Inlägg 963

King Grub skrev:
Du blir tjockare om du äter för mycket, oavsett källa. Exakt vilket gram av någon energigivare som blir kroppsfett är ointressant. Kroppen är inte som en bägare, där man fyller den med X kcal till brädden och allt som inte får plats när den är full lagras som kroppsfett. Både fettinlagringen och fettförbränningen pågår konstant, och det kan lika gärna vara kcal som redan finns i "bägaren" som lagras. Kroppen "nollställs" inte vid ett visst läge eller en viss tidpunkt så allt överskott lagras in, utan både processerna förbränning och inlagring är pågående. Protein är den makronutrient som svårast blir kroppsfett, men ger energi. Vid energiöverskott kommer fettmassan att öka.



Man kan säga att kroppen är som en bägare med ett litet hål i som får representera energiförbrukningen...

Bella Eklund
Titel
Registrerad 2006-11-25
Inlägg 117

Man går väl upp i vikt om man överstiger sitt kcalbehov, oavsett vilket livsmedel de kommer från?

Bella Eklund
Titel
Registrerad 2006-11-25
Inlägg 117

Robert Svensson skrev:
Klart man göra. Frågan är ju bara om du vill gå upp i muskler eller i fett?


Ja precis, och för muslker är det protein som gäller va?

Titel
Registrerad 2005-09-13
Inlägg 5 064

Nej, när proteinbehovet är tillfredsställt och vid ett fixerat protein- och energiintag spelar det mycket liten, om någon, roll hur fördelningen av makronäringsämnen ser ut.

Titel
Registrerad 2005-10-23
Inlägg 3 671

Bella Eklund skrev:
Ja precis, och för muslker är det protein som gäller va?


Ja, fast indirekt även kolhydrater och fett. Du bygger inte nåra muskler om du bara käkar protein.

Titel
Registrerad 2006-04-06
Inlägg 967

Att äta mycket protein är ingen garanti för ökad muskeluppbyggnad. Fysisk träning krävs och effekten av den beror på både på kostens innehåll av protein och positiv energibalans(högre energiintag än energiförbrukning). Överskott används som energi eller omvandlas till fett.

henkebenke
Titel
Registrerad 2005-12-27
Inlägg 4 767

Hur är det... Kan man inte få leverskador av för mycket protein?

Titel
Registrerad 2005-09-13
Inlägg 5 064

Teoretisk toxisk gräns någonstans över 3 g per kilo kroppsvikt och dygn.

henkebenke
Titel
Registrerad 2005-12-27
Inlägg 4 767

Robert Svensson skrev:
Är inte det om man redan innan hade kass lever?

Jo, jag vet att de t ex varnade folk med leverproblem att köra Atkinsdieten. Men jag har även för mig att jag har läst någonstans att friska personer kan leverproblem om de äter för mycket proteiner.

Titel
Registrerad 2005-09-13
Inlägg 5 064
henkebenke
Titel
Registrerad 2005-12-27
Inlägg 4 767

King Grub skrev:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=Abstract&list_uids=16779921

Imtressant... Vad är "rabbit starvation syndrome"?

Titel
Registrerad 2005-09-13
Inlägg 5 064

henkebenke skrev:
Imtressant... Vad är "rabbit starvation syndrome"?


http://forum.body.se/showpost.php?p=136099&postcount=31

Online just nu
Offline

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.


Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 7 medlemmar online. 3 foruminlägg har postats idag.



Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 358, maj 2014

  • BODY 357, april 2014

  • BODY 356, mars 2014

  • BODY 355, februari 2014

  • BODY 354, januari 2014

  • BODY 353, december 2013

  • BODY 352, november 2013