Hur mycket protein kan kroppen ta upp per måltid?

Home Forums Kost och Näringslära Hur mycket protein kan kroppen ta upp per måltid?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • Author
    Posts
  • #584860

    Finns säkert och söka men har tyvärr inte den tiden just nu. Som topic lyder? ska nämligen käka flintastek imorn:)

    #73744
    #584861

    mellan 92-97% har jag läst…….

    #584862

    jag menar i gram? vill gärna få svar:) har hört något att kroppen bara kan ta upp 40g protein per måltid , alltså 240g per dag om du äter 6 gånger.. stämmer de lr? Om det är 40g per måltid och du äter kött som är på 100g vad händer med dom andra 60g proteinen?

    #584863
    Makkan_M wrote:
    jag menar i gram? vill gärna få svar:) har hört något att kroppen bara kan ta upp 40g protein per måltid , alltså 240g per dag om du äter 6 gånger.. stämmer de lr? Om det är 40g per måltid och du äter kött som är på 100g vad händer med dom andra 60g proteinen?

    Det är skitsnack, enligt den teorin skulle det ju va meningslöst att äta mer än en portion åt gången lr?

    #584864
    Makkan_M wrote:
    jag menar i gram? vill gärna få svar:) har hört något att kroppen bara kan ta upp 40g protein per måltid , alltså 240g per dag om du äter 6 gånger.. stämmer de lr?

    Nej det stämmer inte. Äter du mycket mat kommer magsäckstömningen, spjälkningen och upptaget pågå under flera timmar efter du har ätit. Proteinet kommer alltså inte tas upp direkt utan pågå under lång tid.

    Att äta ett stort mål mat eller flera små spelar ingen större roll.

    #584865

    40 gram per måltid är inte så lite mat,du får ju äta minst 200 gram flintastek

    #584866
    paul wrote:
    40 gram per måltid är inte så lite mat,du får ju äta minst 200 gram flintastek

    Det är inte bara kött som innehåller protein.

    #584867

    helvette också kan ingen göra en sticky där han förklarar att kroppen kan ta upp mer än si och så många gram per måltid!! (gärna någon med pondus så han inte kan bli sågad:p)
    Frågan ställs ju fortfarande 100 ggr om. Man tycker att folk borde ha fattat vid det här laget:frust:

    #584868

    nu e vi alla nyfikna…:)

    #1073002

    Jag har vart och frågat många PT och fått svaret runt 2 gånger din vikt kan du ta upp i gram. så jag 2 x 70 = 140g protein. Men detta är från individ till individ så någon kanske bara kan ta upp 1,8x sin vikt. Men detta ökar också när du tränar och beroende på hur hårt du tränar så tar du upp mer.
    Hur man då ska äta är att du äter en grym frukost sedan fylla på med mat efter dagen. Maten behöver inte vara stora men de ska hålla dig mätt hela dagen samtidigt ska mat hålla koll på hur mycket protein man får i sig. Så äta en NORMAL tallrik med 4/10 delar grönsaker (olika grönsaker), 3/10 delar kött/fosk, och 3/10 delar ris/potatis osv.
    Sedan proteindrycker är INTE farliga så länge du tar det rätt, eller inte vad man vet iaf, men försök tänka att du ska få i dig 60g protein efter en timmes träning ungefär. sedan om du börjar komma upp på HÖGRE nivå så borde du börja tänka på allt du äter och räkna mera sedan räkna ut så att du alltid äter, men bara så att ditt blodsocker, protein osv är på en jämn nivå HELA dagen. om du bara gymmar för att hålla dig i form så tror jag inte att du behöver något sorts tillskott för det är ju trotts allt ett TILLSKOTT om du inte hinner eller behöver ett tillskott för att du kan inte få i dig tillräckligt protein.
    så lita aldrig på baksidan utav tillskotten, ät rätt, och träna! :D

    #1073005

    Tarmsystemet är väldigt bra på att ta upp all näring ur maten. Det är meningslöst och fel att säga att kroppen bara kan ta upp si och så många gram ”per måltid”. Kroppen tar upp det du ger den. Avföring består aldrig av osmält mat. Så vart tar den vägen?

    #1073256
    JonteAI wrote:
    Jag har vart och frågat många PT och fått svaret runt 2 gånger din vikt kan du ta upp i gram. så jag 2 x 70 = 140g protein. Men detta är från individ till individ så någon kanske bara kan ta upp 1,8x sin vikt. Men detta ökar också när du tränar och beroende på hur hårt du tränar så tar du upp mer.
    Hur man då ska äta är att du äter en grym frukost sedan fylla på med mat efter dagen. Maten behöver inte vara stora men de ska hålla dig mätt hela dagen samtidigt ska mat hålla koll på hur mycket protein man får i sig. Så äta en NORMAL tallrik med 4/10 delar grönsaker (olika grönsaker), 3/10 delar kött/fosk, och 3/10 delar ris/potatis osv.
    Sedan proteindrycker är INTE farliga så länge du tar det rätt, eller inte vad man vet iaf, men försök tänka att du ska få i dig 60g protein efter en timmes träning ungefär. sedan om du börjar komma upp på HÖGRE nivå så borde du börja tänka på allt du äter och räkna mera sedan räkna ut så att du alltid äter, men bara så att ditt blodsocker, protein osv är på en jämn nivå HELA dagen. om du bara gymmar för att hålla dig i form så tror jag inte att du behöver något sorts tillskott för det är ju trotts allt ett TILLSKOTT om du inte hinner eller behöver ett tillskott för att du kan inte få i dig tillräckligt protein.
    så lita aldrig på baksidan utav tillskotten, ät rätt, och träna! :D

    Lol… dessa underbara allvetande PT’s ;-)

    #1080189

    När jag var yngre och började styrketräna så svalde jag lögnen om att kroppen endast kan ta upp ca 30-40 g protein per måltid. Sedan började jag fundera lite på varifrån denna ”fakta” kom ifrån. Jag är i fullständig övertygelse att detta har förvanskats från uttalanden som ”ät 6 gånger om dagen och se till att varje måltid innehåller ca 30 g protein” till ”kroppen kan bara ta upp 30 gram protein per måltid”.

    Skulle det mot all förmodan stämma, så kan man verkligen fråga sig hur människan skulle överlevt. Stenåldersmänniskan hade nog varken tid eller möjlighet att äta 6 gånger om dagen balanserade mål.

    #1080230

    Jag tror du har fel och att det i stället kommer av de studier som visar på hur mycket protein som behövs för att stimulerar proteinsyntesen maximalt. Det råkar vara typ 30g.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.