Hur ska man äta för bästa muskeluppbyggnad?

Home Forums Kost och Näringslära Hur ska man äta för bästa muskeluppbyggnad?

  • This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author
    Posts
  • #102903
    #1078391

    Jag är ny här och vet inte om det redan finns ett liknande ämne…
    Jag tränar just nu ca 5-9 gånger i veckan, både styrketräning och konditionsträning (är innebandyspelare). Igår blev det tre pass. Jag är ute efter att bygga muskler och bli större och vet därför om att man måste ligga på ett kaloriöverskott. Jag kom hem ganska sent efter sista passen men hann med både middag och kvällsmat innan jag skulle sova. Ändå känner jag att jag inte fått i mig tillräckligt med mat och näring för dagen eftersom det var tre ganska hårda pass. Hur ska jag göra när jag kommer hem sent och inte kan proppa i mig hur mycket mat som helst på kvällen? Har jag nu ”missat” en chans att bygga muskler? Är det lika viktigt att äta mycket mat dagen efter man tränat tre pass för att bygga muskler eller är det bara under samma dag som musklerna är ”öppna” för energi och mat? Jag är alltså ute efter att bygga muskler och inte lägga på mig fett, jag förstår att fett också läggs på men jag vill ha mest muskler. Tacksam för svar!

    #1078408

    Orkar inte skriva värsta PT inlägget men kan slänga ihop något tips ;)

    När du inte får i dig tillräckligt mycket protein på en dag (proteinbehov ligger på 2g protein per kg kroppsvikt) så hamnar du i ett katabolt läge där du bryter ned mer muskelfibrer än du bygger upp. När du däremot får i dig tillräckligt mycket protein och kalorier på en dag hamnar du i ett anabolt läge.

    Det viktigaste för dig är att hela tiden mata musklerna med så mycket mat som du bara kan och väldigt ofta. Sikta på att äta minst 6 måltider per dag där frukost, post-workout och målet före sängen är de viktigaste måltiderna.

    Och till din fråga. När du har tränat mycket och inte har chansen att äta ofta och mycket så ja då missar du chansen att bygga muskler. Som sagt är det 70% kost och 30% träning som ger resultaten.

    Jag skulle rekommendera att du köper en gainer då det oftast gör det lättare att få i sig dom där extra kalorierna. Håll dig också till mycket basövningar och fokusera på att bli starkare nu som nybörjare.

    Här har du några artiklar som kan hjälpa dig

    http://stronglifts.com/how-to-gain-weight-for-skinny-guys/

    #1078409

    Jag kör redan med gainer för att få i mig extra kalorier. Tack för ditt svar, nu förstår jag lite mer hur viktigt det är med kosten och att äta ofta. Det är det jag behöver bli bättre på! Frukosten och kvällsmålet innan sängen fungerar bra, konstigt nog är det där jag äter mest. Ska nu börja försöka äta ofta och mycket.
    Tack så mycket! :D

    #1078410

    Inga problem! Bara kul att hjälpa till :) Kom ihåg att kunskap är makt och desto mer du läser på om det du vill göra desto enklare blir det! läs länkarna jag skickade och kör hårt med träningen :)

    #1078411

    Jag är väl, som de flesta andra tjejer, ”rädd” för att lägga på mig fett, då man äter mycket… Men tydligen så bör man inte vara det om man ska bygga muskler. Antingen äta mycket och bygga muskler, eller inte äta och bli smal utan muskler, får väl välja :)

    #1078414

    Den största skillnaden mellan förbränningsträning och styrketräning är att vid den förra så förbrukar du bara energi medan du håller på, medan med styrketräning så kommer ditt energibehov sakta att bli större och större över tiden. Varför? Därför att muskler behöver energi, hela tiden. Muskler bränner energi hela tiden. En spinkig person som ska bulka och äta 3300 kalorier (om den inte tränar flera gånger i veckan) har lättare att lägga på sig fett än te.x. en bodybuilder på 90kg.

    Så i början kan du förvänta dig att du lägger på dig fett men medan du får mer muskler kommer det bli lättare att hålla fettet borta från kroppen.

    Tänk också på att inte ligga på ett jättestort överskott. sikta på ett kaloriöverskott på ca 400 kalorier.

    Här har du en kalkylator för hur mycket kalorier du behöver äta:

    http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php

    #1078415
    #1078417

    Det är väl som det stod i länken du skickade, ”Om det innebär att du samtidigt kan lägga på dig flera kilo muskler, är det verkligen så farligt att lägga på sig lite fett?” Jag får tänka så istället! :)

    När det kommer till kalorier så räknar jag dem inte, det blir för seriöst… Jag är innebandyspelare och är bara ute efter att bli lite större med muskler, inte någon bodybuilder.

    Tack igen för svar och länkarna! :)

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.