Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
Titel
Registrerad 2011-01-10
Inlägg 23

Jag kommer under sommaren börja jobba natt på ett äldreboende, samtidigt som jag nu också tänker börja bulka, så jag undrar hur bör man fördela käket under dagen, samt hur bör jag käka under natten?

r2d2r2d2
Titel
Registrerad 2005-10-29
Inlägg 560

Hej, man bör äta så lite som möjligt under natten även om man jobbar. Det rekommenderas (av Feelgood) att man äter middag hemma på kvällen före jobbet sen ev. ett till mål före 24.00. Sen bör man inte äta mer förrän på morgonen innan man går o lägger sig. Resten av dina kalorier äter du sen under dagen. Men ät ingenting när du sover ;)

Titel
Registrerad 2011-01-10
Inlägg 23

Tackar och bockar för ditt svar! :emo-thumb men vad för typ av mål ska det va isf innan jag lägger mig på morgonen? ska det va mat ellr bara nån proteinkälla?

r2d2r2d2
Titel
Registrerad 2005-10-29
Inlägg 560

N T K skrev:
Tackar och bockar för ditt svar! :emo-thumb men vad för typ av mål ska det va isf innan jag lägger mig på morgonen? ska det va mat ellr bara nån proteinkälla?

Ja eftersom du vill bulka så ät en rejäl väl sammansatt måltid, men inte så stor portion att det stör sömnen, du får prova dig fram...
Personligen carboladdar jag ibland med rågflingor och yohgurt före sänggående utan problem.

Titel
Registrerad 2005-10-23
Inlägg 2 677

jag har jobbat skift med nätter i 10 år. jag äter precis som vanligt folk. frukost när man vaknar och kvällsmat innan man lägger sig. vaknar man kl 14:00 så är det bara att ta sitt frukostmål då. sen beta sig genom dagen och lägga sig kl 06:00 när man slutat jobbet.

inför första natten så kanske man inte sover till 14 tiden. men då blir det bara några mål extra.

jag äter minst 600g kött av nåt slag på natten. alltså ett par stora varma måltider med pasta/potatis. någon shake och en svärm ägg och någon brödskiva.

det fungerar bra.

Titel
Registrerad 2006-08-15
Inlägg 561

Om bulka är det samma som grisäta skulle jag undvika det. Men utöver det tror jag inte att jag skulle göra så värst annorlunda än jag gör när jag arbetar kontorstider, dvs räkna kalorier, högt proteinintag och större delen av dagens mat efter träning. Det borde fungera utan stora hungerskänslor när man väl vant sig vid den nya dygnsrytmen.

Titel
Registrerad 2011-01-10
Inlägg 23

Tack som fan för svaren!

Och ne du, Grisäta är inte riktigt min grej, kommer bli en hyffsat ren bulk nu under en ganska lång period :)

Wathier
Titel
Registrerad 2009-04-27
Inlägg 252

Jag jobbar natt och mitt schema ser ungefär ut såhär:

14.00 Frukost - Havregröt och ägg, vitaminer, omega3
17.00- Shake och en frukt
19.00- Kvarg
22.00- Stort mål mat (lagat, matlåda)
00.30- Mindre mål mat (lagat, mindre matlåda)
03.00- Makrillfilé
05.30- Kvarg, vitaminer, omega3
06.15- Shake
06:30- 14.00 Sova

/Repeat

Min mage är jättebra med det schemat, ser ut ungefär som på dagen och jag får i mig det jag behöver!

Titel
Registrerad 2011-10-24
Inlägg 227

Jobbar 3-skift. Äter som Sammy säger precis som en vanlig dag fast något förskjutet. 24 timmars intaget är det viktiga.

Titel
Registrerad 2011-10-23
Inlägg 1

r2d2r2d2 skrev:
Hej, man bör äta så lite som möjligt under natten även om man jobbar. Det rekommenderas (av Feelgood) att man äter middag hemma på kvällen före jobbet sen ev. ett till mål före 24.00. Sen bör man inte äta mer förrän på morgonen innan man går o lägger sig. Resten av dina kalorier äter du sen under dagen. Men ät ingenting när du sover ;)

Varför ska man inte äta mat under natten eller innan man ska sova?

Titel
Registrerad 2006-08-15
Inlägg 561

Lemmiwinks skrev:

Ett väldigt ovetenskapligt svar är att kroppen hanterar det sämre på natten än på dagen. Men jag har fått för mig att skillnaden ska vara marginell om man sköter träningen och håller samma aktivitetsnivå som man skulle göra på dagen.

Titel
Registrerad 2011-10-24
Inlägg 227

Jarp skrev:
Ett väldigt ovetenskapligt svar är att kroppen hanterar det sämre på natten än på dagen. Men jag har fått för mig att skillnaden ska vara marginell om man sköter träningen och håller samma aktivitetsnivå som man skulle göra på dagen.

Helt obetydligt när man äter. Nutrient timing är ovesäntligt i de stora hela. Ät när du kan/känner för det.

r2d2r2d2
Titel
Registrerad 2005-10-29
Inlägg 560

Lemmiwinks skrev:

Därför att kroppens biologiska dygnsklocka inte är inställd på att ta hand om en massa mat på natten. Visst kan man äta ändå men det är inte optimalt och inte vad läkare och sköterskor rekommenderar.
Innan man ska sova, på morgonen, kan man äta.
edamber skrev:
Helt obetydligt när man äter. Nutrient timing är ovesäntligt i de stora hela. Ät när du kan/känner för det.

Nej det är inte oväsentligt, se ovan.

Titel
Registrerad 2011-10-24
Inlägg 227

r2d2r2d2 skrev:
Därför att kroppens biologiska dygnsklocka inte är inställd på att ta hand om en massa mat på natten. Visst kan man äta ändå men det är inte optimalt och inte vad läkare och sköterskor rekommenderar.
Innan man ska sova, på morgonen, kan man äta.

Nej det är inte oväsentligt, se ovan.

Studier på detta? Biologiska klockor?

Detta är en av de större myterna. 24 timmars makro/mikronutrient intag samt totala kalorier är det viktiga.

Titel
Registrerad 2005-09-13
Inlägg 5 056

Det är ingen myt. Det är visat att nattätande innebär ökad risk för övervikt och en mängd metabola störningar. Och "biologisk klocka" är ett faktum.

Det här har observerats och studerats väldigt mycket, och problemen förvärras ju längre det pågår. Personer som jobbat skiftarbete och arbetat mycket på natten, eller som har permanent nattarbete, har mycket större frekvens av hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och övervikt. Det är just att vara uppe och äta på natten som är skadligt. Det är väldigt välstuderat, och det ökar risken för alla sorters hjärt- och kärlsjukdomar och övervikt att vända på dygnet genom att arbeta natt, både skiftarbete eller permanent nattarbete, då man äter på natten i stället för på dagen.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=retrieve&db=pubmed&list_uids=14574346&dopt=Abstract

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=retrieve&db=pubmed&list_uids=14964617&dopt=Abstract

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=retrieve&db=pubmed&list_uids=14564912&dopt=Abstract

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=retrieve&db=pubmed&list_uids=12783235&dopt=Abstract

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=retrieve&db=pubmed&list_uids=11871855&dopt=Abstract

http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=16379673

Skiftarbete, men det gäller även permanent nattarbete.

Citat:
Night and shift work might be risk factors for metabolic and cardiovascular disorders due to interference with diet, circadian metabolic rhythms, and lifestyle. The relationship between permanent night work and metabolic and cardiovascular risk factors was explored in a retrospective longitudinal study

As a whole, night workers... had significantly higher BMI, serum total cholesterol, and triglycerides than day workers. Both the inter-individual comparison between day and night workers and the intra-individual comparison among the workers, who were day workers at the beginning of their employment and later became night workers, showed a significant increase in BMI, total cholesterol, and tryglicerides associated with night work.

Chronobiol Int. 2008 Apr;25(2):443-54.

Hundratals studieobjekt över mer än 30 års tid.

Det finns inga tvivel om att det innebär negativa konsekvenser att vända på dygnet.

Gober
Titel
Registrerad 2010-01-14
Inlägg 6 674

Man angav siffror i någon studie med hur många år man förkortade sitt liv pga nattarbete (i just den studien) kan dock inte minnas några siffror.

Titel
Registrerad 2005-10-23
Inlägg 2 677

Är det pga valet av mat och kanske sämre sömn som orsakar fetma/hjärt-kärlsjukdommar då? För det kan man ju själv bestämma över och således undvika detta. För inte fasen kan solens placering göra folk feta å sjuka?

Jag jobbar med många skiftarbetare med grym övervikt. Men kikar jag i matlådorna och på deras livsstil så behöver man inte va forskare för att begripa vad som är fel. Jag jobbet även med folk som är bergsklättrare, löpare, cyklister, handbollsspelare, fotbollsspelare och även dem som bara är svenssons utan aktiv fritid som är normalviktiga och tom i god form.

Min fulla övertygelse är att man trots nattarbete kan uppnå samma resultat som en dagtidsarbetare.

Gober
Titel
Registrerad 2010-01-14
Inlägg 6 674

Sammy skrev:

Min fulla övertygelse är att man trots nattarbete kan uppnå samma resultat som en dagtidsarbetare.

Fast det är inte om du kan få samma resultat i gymmet om det nu är det du syftar på det handlar om. Utan att man får sämre hälsa och kortare liv. Och att man rubbar dygnsrytmen har väll visst betydelse om jag förstått det korrekt?

Eddie Vedder
Titel
Registrerad 2006-12-22
Inlägg 11 995

Sammy skrev:
Är det pga valet av mat och kanske sämre sömn som orsakar fetma/hjärt-kärlsjukdommar då?

Varför skulle det vara det ena eller det andra?

Titel
Registrerad 2011-10-24
Inlägg 227

King Grub skrev:
Det är verkligen ingen myt. Det är visat att nattätande innebär ökad risk för övervikt och en mängd metabola störningar. Och "biologisk klocka" är ett faktum.

Det här har observerats och studerats väldigt mycket, och problemen förvärras ju längre det pågår. Personer som jobbat skiftarbete och arbetat mycket på natten, eller som har permanent nattarbete, har mycket större frekvens av hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och övervikt. Det är just att vara uppe och äta på natten som är skadligt. Det är väldigt välstuderat, och det ökar risken för alla sorters hjärt- och kärlsjukdomar och övervikt att vända på dygnet genom att arbeta natt, både skiftarbete eller permanent nattarbete, då man äter på natten i stället för på dagen.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=retrieve&db=pubmed&list_uids=14574346&dopt=Abstract

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=retrieve&db=pubmed&list_uids=14964617&dopt=Abstract

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=retrieve&db=pubmed&list_uids=14564912&dopt=Abstract

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=retrieve&db=pubmed&list_uids=12783235&dopt=Abstract

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=retrieve&db=pubmed&list_uids=11871855&dopt=Abstract

http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=16379673

Skiftarbete, men det gäller även permanent nattarbete.

Chronobiol Int. 2008 Apr;25(2):443-54.

Hundratals studieobjekt över mer än 30 års tid.

Det finns inga tvivel om att det innebär negativa konsekvenser att vända på dygnet.

Negativa effekter på hälsan ja. Här pratar jag enbart om resultat i träning samt upp- och nergång i vikt. Där har en skiftarbetare samma förutsättningar att få bra resultat som en som jobbar 8-17.

Med myt så menar jag det inte spelar någon roll om jag äter köttbullar med potatismos mitt i natten eller mitt på dagen. Har målet samma kalorivärde och makro/mikronutrient uppsättning så behandlas det på samma sätt av kroppen oberoende vilken tid på dygnet det är.

Gober
Titel
Registrerad 2010-01-14
Inlägg 6 674

edamber skrev:
Negativa effekter på hälsan ja. Här pratar jag enbart om resultat i träning samt upp- och nergång i vikt. Där har en skiftarbetare samma förutsättningar att få bra resultat som en som jobbar 8-17.

Med myt så menar jag det inte spelar någon roll om jag äter köttbullar med potatismos mitt i natten eller mitt på dagen. Har målet samma kalorivärde och makro/mikronutrient uppsättning så behandlas det på samma sätt av kroppen oberoende vilken tid på dygnet det är.

Fast om man lättare blir fet på samma intag men pga att man vänder på dygnet så har man ju sämre förutsättningar, om det nu är så vill säga.

Titel
Registrerad 2005-09-13
Inlägg 5 056

edamber skrev:
Har målet samma kalorivärde och makro/mikronutrient uppsättning så behandlas det på samma sätt av kroppen oberoende vilken tid på dygnet det är.

Inkorrekt. Vi har olika hormonbalans olika tidpunkter på dygnet och det påverkar i högsta grad födointagets effekt på organismen.

Titel
Registrerad 2011-10-24
Inlägg 227

King Grub skrev:
Inkorrekt. Vi har olika hormonbalans olika tidpunkter på dygnet och det påverkar i högsta grad födointagets effekt på organismen.

Har sökt ett tag nu efter relevanta studier där testpersonerna får exakt samma näring i sig men olika tider på dygnet. Studier du länkar verkar inte vara under särskilt kontrollerade former. Man måste kontrollera vad personerna äter också. Självklart kan det vara så att skift-arbetare är fetare i allmänhet, de har dock att göra med dålig kosthållning.

r2d2r2d2
Titel
Registrerad 2005-10-29
Inlägg 560

edamber skrev:
Har sökt ett tag nu efter relevanta studier där testpersonerna får exakt samma näring i sig men olika tider på dygnet. Studier du länkar verkar inte vara under särskilt kontrollerade former. Man måste kontrollera vad personerna äter också. Självklart kan det vara så att skift-arbetare är fetare i allmänhet, de har dock att göra med dålig kosthållning.

Du får givetvis fortsätta tro att det Grub och undertecknad säger är myter eller vad du nu vill tro, men du talar mot bättre vetande.

Titel
Registrerad 2011-10-24
Inlägg 227

r2d2r2d2 skrev:
Du får givetvis fortsätta tro att det Grub och undertecknad säger är myter eller vad du nu vill tro, men du talar mot bättre vetande.

Tjaffsar inte, genuint intresserad ifall relevanta studier på detta existerar.

Bättre vetande? Inte presenterats någonting som säger att ett mat tas upp annorlunda beroende tiden på dygnet. Det king grub länkade är mest studier där man jämför skift-arbetares hälsa och vikt med andra. Ingenting där personer har exakt samma kosthållning och kaloriintag samt mikro/makro.

Titel
Registrerad 2011-10-24
Inlägg 227

King Grub skrev:

Tar mig friheten och länkar en av dina posts på kollo: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1942617&postcount=6

Men du menar på att det är radikala skillnader på natten? Pg.a den biologiska klockan. Hur kommer det sig att de flesta i dagsläget är helt införstådda på att timing av mat är näst intill irrelevant vs kalorier in kalorier ut.

Vi sätter enäggstvillingar på exakt samma kost, en jobbar dag och en jobbar natt. De tränar likadant, får den som jobbar dag drastiskt bättre resultat? Har liknande studier gjorts?

r2d2r2d2
Titel
Registrerad 2005-10-29
Inlägg 560

edamber skrev:
Tjaffsar inte, genuint intresserad ifall relevanta studier på detta existerar.

Bättre vetande? Inte presenterats någonting som säger att ett mat tas upp annorlunda beroende tiden på dygnet. Det king grub länkade är mest studier där man jämför skift-arbetares hälsa och vikt med andra. Ingenting där personer har exakt samma kosthållning och kaloriintag samt mikro/makro.

Du har fått relevanta medicinska svar redan, sen är det upp till var och en att värdera dem och ta till sig av kunskapen om man har förmågan att göra det :up:

Titel
Registrerad 2011-10-24
Inlägg 227

r2d2r2d2 skrev:
Du har fått relevanta medicinska svar redan, sen är det upp till var och en att värdera dem och ta till sig av kunskapen om man har förmågan att göra det :up:

Nej det har jag inte, redan förklarat varför.

Eddie Vedder
Titel
Registrerad 2006-12-22
Inlägg 11 995

edamber skrev:
Nej det har jag inte, redan förklarat varför.

Jag håller med dig så till vida att det saknas den typen av försök du pratar om. Men det saknas i alla frågor som har med kost att göra. Och den saknas ju faktiskt i frågan om näringstiming också även om du är tämligen säker på att det är myter det också.

Du har rätt i det du säger som sagt. Men faktum kvarstår att det finns konsekvent epodemiologisk data och det finns också mekanismstudier som visar på energi- och glukosomsättningsstörningar om sömnvanor rubbas. Då är frågan om all den sammantagna evidensen talar för eller emot hypotesen och jag kan tycka att slutsatsen "allt pekar mot A och därför tror jag B" kan vara lite konstig.

Men det är bra att du är kritiskt. :)

PatteZ
Titel
Registrerad 2007-04-07
Inlägg 75

Jag jobbar skift och äter likadant om jag jobbar fm, em eller natt. Ibland är frukosten 05:00 och veckan efter 14:00 :)

Har inga problem att äta "vanlig" mat på nätterna men att slå ett nytt rekord i cheeseburgare och liknande fungerar inte lika bra då det känns som att magen inte riktigt går på full varv.

Tycker själv att träningen går bättre när jag jobbar natt och kvällar men det kanske beror på att jag tränar innan jobbet. Sen sköter jag sömnen och kosten "bra" hela tiden medans dom flesta som jobbar skift inte gör det...

= Träningen går bättre med skift (för mig), Hälsan vet jag inte

Online just nu

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.

Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 5 medlemmar online. 1 foruminlägg har postats idag.

Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

• De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden